Jimmy, je draaft door om gelijk te krijgen…. stop er effe mee
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:verder een hele groep betrekken heeft ook geen zin…
Natuurlijk wel! Hoe wil je een reëel algemeen beeld kunnen vormen door slechts naar een enkele groep te kijken.
citroenc2 schreef:ik kan heel goed lezen maar als je mij stukje lees zou je me begrijpen tuurlijk is het een grtoe risicogroep van 16tot 20 maar laat nu eens chijvers zien van bijv de rest van de scooter rijder daar gaat mij punt om ...
Jimmy, je zit er naast. Het lezen zal je best goed lukken, maar je snapt het niet.
Ik begrijp jouw punt wel, alleen doet dat niet terzake in deze discussie.
Simpele Ziel schreef:Laten we ook niet vergeten dat een scooter ook gebruikt wordt voor ff naar de friettent, ff naar de pomp voor sigaretten etc. En het lijkt me logisch dat het risico op ongelukken dan groter is dan wanneer je met een kleine snelheidsoverschrijding over de A2 zoeft.
Zelf heb ik gestemd op de bewoners van de linkerrijbaan.
Foutjes kun je altijd maken in het verkeer, maar linkskleven beschouw ik meer als een politieke eveneens linkse houding, ik mag niet harder, dus jij ook niet.Wat mij trouwens al tijden geleden opgevallen is en zich nog steeds dagelijks laat bevestigen, verreweg de meeste auto’s op de weg waar ik me aan erger zijn Citroëns…
Linkskleven, slingeren, niet doorrijden, onbesluitvaardig, niet opletten etc. etc. allemaal de kenmerken van een Citroën rijder… onbegrijpelijk maar waar….
XM 2.1D ‘92 (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)
Ik vind de discussie over scooterrijders wel vermakelijk. Toen ik op mijn 14e (uh pardon 16e) op een brommertje (geen scooters, dat waren in mijn tijd nog dingen voor nichten of wijven: een echte vent had een MT, een Zundapp en de kakkers reden op 4-takts en degenen die het niet zoveel konden schelen hadden een puch of tomos) stapte was ik achteraf gezien ook wel aardig aan mijn darwin-award aan het werken. Lekker schijt hebben aan alles, etc. Toen ik na dat brommergebeuren mijn rijbewijs heb gehaald (eerst B, later A erbij) veranderde dat de zaak toch wel. Je ziet het verkeer op een andere manier en je leer goed om je heen kijken en dus ook gevaren zien. Dat veranderde de zaak toch wel. Een enkele keer dat ik op een brommertje stap rij ik toch wel heel anders.
Het lijkt me dus een prima zaak als je ook voor een bromfiets je rijbewijs moet gaan halen. Theorie was natuurlijk al verplicht, maar volgens mij is praktijk ook wel hoognodig. De echte onbezonnenheid los je er wellicht niet mee op, maar de excessen qua niet kunnen rijden haal je er dan wellicht wel uit.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
mpostma schreef:Ik vind de discussie over scooterrijders wel vermakelijk. Toen ik op mijn 14e (uh pardon 16e) op een brommertje (geen scooters, dat waren in mijn tijd nog dingen voor nichten of wijven: een echte vent had een MT, een Zundapp en de kakkers reden op 4-takts en degenen die het niet zoveel konden schelen hadden een puch of tomos) stapte was ik achteraf gezien ook wel aardig aan mijn darwin-award aan het werken. Lekker schijt hebben aan alles, etc.
Hahaha Marten, zeer treffend geschreven. Gelukkig heb ik ook die periode overleefd. Gelukkig dat de eisen worden aangescherpt. In onze tijd maakten we natuurlijk veel minder brokken.
Ik heb laatst nog eens op een Puch gereden, dat ik met dat kreng destijds volgas door de bochten durfde te gaan…... ik bedoel maar.
Dat is dus de reden dat ik veel afstand bewaar tot die “jongelui” en willen ze me inhalen? Ze gaan hun gang maar, want ik heb dat zelf ook gedaan destijds. ops:
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik mis er nog een paar, motorrijders met een deathwish, wielrenners die denken dat ze overal en altijd voorrang hebben en mensen die denken dat je met een brommobiel gewoon op de N506 mag rijden met 40km/u.
En daar is dus ongeveer overal een dubbele doorgetrokken streep.
Het valt me op dat het aangeven van richting steeds minder populair wordt.
Goed punt Han, die motorrijders. Wat mij betreft net zo erg als scooterrijders. Of komt dat wellicht omdat het overgrote merendeel van de motorrijders die ik tegenkom levensmoe zijn?
Motorrijders laten te vaak blijken dat ze óveral door mogen en óveral vooraan mogen staan. Nee, ik heb geen medenlijden met ze als er weer eens met 160 km/h op z’n plaat gaat. Dan had ie zich maar aan de regels moeten houden (jaja, die gelden ook voor motorrijders) of een vierwielig voertuig moeten kopen.
Daarentegen heb ik zeer veel respect voor alles wat meer dan 4 wielen heeft; vrachtwagens. Ik geef ze altijd ruimte en laat ze netjes invoegen. Die lui zorgen ervoor dat de economie blijft draaien en verdienen heel wat meer respect, al is het alleen al omdat ze hun boterham verdienen terwijl ze achter het stuur zitten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Oh, maar diep in mijn hart ben ik een motorrijder hoor en als ik niet werd tegengehouden door de omstandigheid dat het in het huidige verkeer veel te gevaarlijk is voor een motorrijder, dan zat ik dagelijks op een Yamaha V-max van 145 pk.
Ik ben het met je eens dat een groep motorrijders het verpest voor een nog veel grotere groep die het gewoon goed doet of goed probeert te doen, maar het is toch voornamelijk een groep automobilisten die het motorrijden gevaarlijk maakt door geen rekening met elkaar te houden en niet op te letten.
Als zo’n jongen bij het stoplicht tussen de auto’s door rijdt en vooraan gaat staan, mijn zegen heeft hij want dat is een van de voordelen van de motor. Het is wel belangrijk dat hij dat netjes doet en niet op een agressieve manier tussen die auto’s door scheurt met veel bombarie.
Ik heb 35 jaar dagelijks langs de weg gezeten en zo’n anderhalf miljoen kilometer onder de wielen door laten gaan. Daarbij heb ik veel ellende gezien die helemaal niet had hoeven gebeuren als mensen de meest elementaire verkeersregels hadden nageleefd en een beetje rekening met de ander hadden gehouden.
Maar zoals gezegd, de gemiddelde mens is vriendelijk in de lift, houdt de deur voor je vast, maar eenmaal in zijn blikken huisje op wielen verandert een deel daarvan in moordzuchtige idioten. Maakt iemand per ongeluk een foutje dan is het een geluk dat de auto niet standaard is uitgerust met een boordkanon en ballistische raketten, want het zou zijn laatste onbedoelde foutje zijn geweest.
Maar gelukkig kom je af en toe nog de hele goeden tegen en dat maakt veel goed. Iemand die even stopt omdat je oversteekt met een oud hondje dat niet meer zo snel ter been is bijvoorbeeld. Valt onder de afdeling begrip en rekening houden.
Misschien moet je je mening over de motorrijder eens goed onder de loup nemen, misschien kun je ze wat ruimte geven. En als je dan toch bezig bent, onder de vrachtwagenchauffeurs zitten de meest gevaarlijke idioten. Dat rijdt met 30 a 40 ton en denkt dat alles mag en kan (ik heb het nu over een kleine groep gelukkig). Ik had zo’n 27MC bakkie in de bedrijfsauto en dan hoor je de een tegen de ander zeggen: zie je die Volvo komen Jaap? Moet je opletten. En met dat die Volvo met 120 langs dat dubbele stel wil gaan knalt hij hem zo naar links, geintje meneer Sonneberg.
Of die Chauffeur van Bart Smit, die met een dubbel stel met 60km/u door een smalle dorpsstraat vliegt, ik rijd achter hem en zie een oud vrouwtje met de fiets van schrik de stoep op vluchten. En even verder staat een geparkeerde auto aan de rechterkant dus hij moet wachten omdat er een tegenligger komt. Maar daar heeft hij geen zin in dus die tegenligger moet vol in de remmen om niet ter plekke te veranderen in een bloederige massa.
Of die chauffeur van Deen supermarkten die op de N506 bij Hoorn rijdt met een dubbel stel. Vlak voor de spoorlijn is de rechterkant van de weg voor rechtdoor en de linkerkant voor linksaf. Daar komt een ouder echtpaar in en Skoda’tje en die merkt dat hij op de verkeerde baan zit, begint benauwd te kijken en geeft richting aan voor naar rechts omdat hij rechtdoor moet. En die vrachtmalloot laat hem er niet tussen en kruipt boven op mijn achterkant (het gaat hier stapvoets). Ik zie dat mannetje nog benauwder gaan kijken dus ik maak een gaatje voor me, laat mijn raam zakken en geef hem een teken dat hij voor me kan.
De vrachtmalloot begint te claxoneren en met de lichten te knipperen en gaat 10cm achter me rijden om mij toch vooral zo bang mogelijk te maken. Dat houdt hij vol tot hij rechtsaf moet bij het industrieterrein HN80, waar alle lichten op rood staan.
Ik stap uit en loop naar zijn kolos, het is een jongen van voor in de 20 en ik wil hem vragen of hij mogelijk overspannen is ofzo. Hij doet zijn deur op slot en kijkt strak voor zich uit.
Het is een zootje langs de weg.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat netjes rijdende motorrijders zich net zo ergen aan die groep wildrijders die het voor de rest verpest.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
@Han S: ik wilde alweer een heel verhaal gaan schrijven over vrachtwagenchauffeurs die denken dat ze god zijn, maar je was me al voor
@XBXG: ik heb eigenlijk helemaal niet zo’n probleem met motorrijders, misschien scheelt het dat ik zelf mijn motorrijbewijs heb en dat ik daardoor bepaalde manouvres beter begrijp.
XBXG schreef:Ik kan me inderdaad voorstellen dat netjes rijdende motorrijders zich net zo ergen aan die groep wildrijders die het voor de rest verpest.
Als ik er over nadenk vind ik dat de meeste motorrijders gewoon keurig rijden, ook binnen de bebouwde kom. Ze vallen alleen niet op, in tegenstelling met degenen die als een idioot tekeer gaan. Hetzelfde zie je met de bromscootertjes, alleen degenen die als een achterlijke rijden vallen op en helaas zijn dat er relatief veel.
Ik reed gisteren met de XM en niet harder dan 25km/u toen er van rechts een aankwam die haast had en dan kijk je er nog van op hoe lang het duurt voordat je ook bij die snelheid stil staat ondanks je normale reactietijd. Zou ik 50 hebben gereden dan was er een groot probleem geweest.
Onder alle soorten weggebruikers heb je er tussen zitten die het gewoon niet weten, je hebt er tussen zitten die willens en wetens hun eigen regels naleven. Je kunt je er verschrikkelijk over gaan opwinden of het gewoon van je af laten glijden. We wonen met (te) veel mensen op een klein stukje wereld met een grote diversiteit in verkeersdeelnemers. We gaan allemaal tegelijk naar werk en dat past niet op ons wegennet. Veel mensen moeten teveel in te weinig tijd doen of voor hun werkgever of voor zichzelf in hun privéleven. Gezien de vorige reacties mist men ook het vermogen zich in te leven hoe een ander reageert. Een fietsende scholier reageert anders in het verkeer dan de bestuurder van een lease bmw en weer anders dan de trucker of de stadskoerier en wat te denken van ouders die hun kind dumpen voor de school en daar weer een chaos veroorzaken. Kortom kijk in de spiegel en vraag je af of je het morgen beter gaat doen.
Een in het verkeer niet foutloze +platzak+
De ene keer de fiets, de andere keer de bus en ook wel eens de berlingo.
Als je alle ergenissen in het verkeer wil benoemen blijken het er meer dan je hartje aankan.
-mensen die zich als passagier achter het stuur van hun eigen auto gedragen….waar was ik ook al weer? o ja ik was aan het autorijden.
- mensen die in een X5 met de telefoon aan het hoofd op twee meter achter je blijven rijden terwijl de linker rijstrook leeg is.
Busjes die je opduwen terwijl je in de spits domweg niet harder kan zonder je voorganger te torpederen.
Scooters die laat in de avond moeten laten weten dat die open uitlaatpijp er eindelijk onder zit, zodat je kinderen die eindelijk sliepen weer wakker worden.
Je doet er weinig aan, gewoon de schouders ophalen enzorgen dat alles heel blijft.
Groeten, piet die echt geen heilige is in het verkeer maar wel vind dat we een beetje voor mekaar moeten uitkijken.
Ach die scooterboefjes toch, ik denk altijd maar dat er thuis een vader en moeder zijn die op dat kind wachten. Toen ik 17 was reed ik op een opgevoerd brommertje met veel kabaal. En de oudere buurman zei: als je zo blijft rijden beste vriend, dan leef je niet zo lang meer.
En ik dacht als elk jochie van 17: ouwe lul!
Ik denk dus niet dat we er veel mee opschieten als we scooterboefjes vermanend gaan toespreken. Wat zou kunnen helpen is met een groep van de ergsten eens naar een verpleeghuis gaan en de verhalen aanhoren van diegenen die spijt hebben van het rijden met apparaten die niet bedoeld zijn om 100km/u te gaan en als gevolg van hun misrekening nu moeten revalideren.
En dat geldt ook voor dat volk in de spits, vooral die gasten met de busjes. Ik vraag me wel eens af of die nou wel eens nadenken wat er zou kunnen gebeuren, of zijn ze gewoon net zo slim als een banaan?
dat was vroeger mischien zo als je nu al op je scooter grote overtredingen maatk wordt je rijbewijs gewoon ingevorderd dus zo makkelijk is het niet meer
nu de scooters ook een kenteken plaat heeft stromen de bekeuringen ook binnen bij de eigenaar
verder is het hier in utrecht en omstreken echt een stuk rustiger geworden kwa scooter overlast
toen ik me snelle auto kocht zei men ook dat ik snel tegen een boom aan zou liggen maar gelukkig valt dat reuze mee terwijl ik toch redelijk vaak te hard rij