demonteren van verwarming regeling
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 782

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 26 september 2007 06:18 PM

Hallo Allemaal,

Ik ben nu al bijna 2 weken een zeer trotse eigenaar van mijn BiXie. Het is een Chic uit 91, en hij is in werkelijk perfecte staat, maar 137.000 op de teller! Shocked  En het interieur is nog geweldig. Alleen is er 1 dingetje… De knop voor de verwarming is afgebroken, en de draaiknop op het paneel erachter lijkt moervast te zitten (al in geboord en met een stukje verenstaal toen in U gebogen het ding geprobeerd te draaien, geen resultaat). De garage waar ik even voor wat info langs ging zei dat het dan dan iets van 250 euro zou kosten voor een nieuw paneel erachter, als dat nog leverbaar is… maar dat is mij toch een tikkie te veel. Liever zou ik er eerst nog zelf wat naar kijken. Alleen het probleem is, hoe krijg ik het plastieken ding wat er voor zit (met de knopjes dus en de sigaretten aanmaker enzo) er af zonder beschadiging. Ik had de schroeven achter de draaiknoppen voor de luchtcirculatie reeds ontdekt, en het vakje bovenop waar ook het digitale klokje zit had ik ook al gedemonteerd. Maar toen zat hij nog steeds vast en kon ik geen demontatie-punten meer vinden. Heeft iemand een idee hoe ik dit stukje kan demonteren? En tenslotte, heeft iemand een idee waarom deze knop niet meer kan draaien? komt dit vaker voor?

Verder is het een geweldig wagentje, de teller staat ondertussen al op de 139.000 en het is gewoon een genot om in te zitten en ook naar te kijken. Ik wilde eerst liever een AK 400, nu nog steeds, maar dan zal mijn Bixie zeker niet weggaan, het is gewoon heerlijk Very Happy

Met vriendelijke groet,
Rik.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 26 september 2007 06:25 PM
  [ # 1 ]

Re: demonteren van verwarming regeling

RikvdS schreef:

Hallo Allemaal,

Ik ben nu al bijna 2 weken een zeer trotse eigenaar van mijn BiXie. Het is een Chic uit 91, en hij is in werkelijk perfecte staat, maar 137.000 op de teller! Shocked  En het interieur is nog geweldig. Alleen is er 1 dingetje… De knop voor de verwarming is afgebroken, en de draaiknop op het paneel erachter lijkt moervast te zitten (al in geboord en met een stukje verenstaal toen in U gebogen het ding geprobeerd te draaien, geen resultaat). De garage waar ik even voor wat info langs ging zei dat het dan dan iets van 250 euro zou kosten voor een nieuw paneel erachter, als dat nog leverbaar is… maar dat is mij toch een tikkie te veel. Liever zou ik er eerst nog zelf wat naar kijken. Alleen het probleem is, hoe krijg ik het plastieken ding wat er voor zit (met de knopjes dus en de sigaretten aanmaker enzo) er af zonder beschadiging. Ik had de schroeven achter de draaiknoppen voor de luchtcirculatie reeds ontdekt, en het vakje bovenop waar ook het digitale klokje zit had ik ook al gedemonteerd. Maar toen zat hij nog steeds vast en kon ik geen demontatie-punten meer vinden. Heeft iemand een idee hoe ik dit stukje kan demonteren? En tenslotte, heeft iemand een idee waarom deze knop niet meer kan draaien? komt dit vaker voor?

Verder is het een geweldig wagentje, de teller staat ondertussen al op de 139.000 en het is gewoon een genot om in te zitten en ook naar te kijken. Ik wilde eerst liever een AK 400, nu nog steeds, maar dan zal mijn Bixie zeker niet weggaan, het is gewoon heerlijk Very Happy

Met vriendelijke groet,
Rik.

Aan weerszijden van de ventilatieroostertjes in de middenconsole zitten nog twee klemmen.

Daar ga je overigens helemaal niks oplossen want in 99% van de gevallen is de kachelkraan zelf vastgelopen. Die zit bij de “linker voet van de bijrijder”, een ijzeren staafje. Even zoeken hier,  er is pas een draadje over geweest.

Dit moet je dan kunnen zien, het gaat om gebogen ijzeren staafje wat naar de “goudkleurige” beugel toe loopt.

De kachelkraan moet je demonteren en schoonmaken, hoogstwaarschijnlijk is de koelvloeistof in je auto niet of niet zorgvuldig ververst.
Als je de kachelkraan dicht laat bij het verversen blijft daar prut achter.

Wel eerst aftappen dus!

Ich bin ein Breaker

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 26 september 2007 06:58 PM
  [ # 2 ]

Oke, dit klinkt inderdaad logisch. Zit dat kraantje in het motor gedeelte of is het bereikbaar vanaf de bijrijders-stoel laat maar zeggen? Want ik zat net even te kijken maar kon vanaf de bijrijdersstoel niks vinden. En aangezien het regende had ik even geen zin om de motorkap open te gaan doen… Surprisedops:

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 26 september 2007 07:26 PM
  [ # 3 ]
RikvdS schreef:

Oke, dit klinkt inderdaad logisch. Zit dat kraantje in het motor gedeelte of is het bereikbaar vanaf de bijrijders-stoel laat maar zeggen? Want ik zat net even te kijken maar kon vanaf de bijrijdersstoel niks vinden. En aangezien het regende had ik even geen zin om de motorkap open te gaan doen… Surprisedops:

Het zit verstopt achter de vloerbedekking , in de cabine dus en niet in de motorruimte. Je moet er tenminste 1 zo’n klemringetje voor lossen waarmee de vloerbedekking aan het onderste dashboardvak hangt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 26 september 2007 07:31 PM
  [ # 4 ]

Oke, ga ik nog een keertje kijken Smile

Profiel  

DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310

Gepost: 26 september 2007 09:52 PM
  [ # 5 ]

Als je in de buurt van Den Haag woont, volgens mij heb ik nog een printplaatje liggen.
Inderdaad zal de kabel wel vastzitten, maar mocht het de print zijn….. (volgens mij gaan die ook nogal eens rot)

Demonteren paneeltje:
knoppen eraf plukken
inderdaad die 2 schroeven achter de draaiknoppen eruit.
roostertjes eruit (en let op, dan vallen er 2 stalen plaatjes af en die raak je makkelijk kwijt)
2 clippies links en rechts naar binnen trekken met een platte schroevendraaier
grof geweld…... Wink
dan zie je je print, 4 schroefjes vast in de hoeken.

ook vaak defect (bij jou niet geloof ik, maar voor het nageslacht zet ik het er maar bij): Massa van dat printje
De stekker daarop heeft volgens mij 2 bruine draden, een daarvan doorverbinden met de massa van je sigarettenaansteker…..(ff doormeten voor de zekerheid) heeft mij al 2 keer geholpen bij 2 verschillende bx-en…..

Bij het terugplaatsen van de draaiknoppen even opletten met de rechter; die is anders dan de rest. Geen grof geweld, als je dat nodig hebt zit de boel verdraaid. Goed kijken en je ziet de oplossing.

suc6

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 26 september 2007 09:59 PM
  [ # 6 ]

Ik woon heel toevallig erg in de buurt van Den Haag (Leiden namelijk). Dus mocht het dat zijn, dan zal ik even een PB’tje sturen. Ik heb de verwarming zo snel nog niet kunnen vinden. (Zo handig ben ik namelijk nog niet met autos, maar hier ga ik aan werken). Ik duik zo voor het donker nog even de auto in. Ik wil het euvel nu toch graag eens oplossen aangezien ik vandaag met al die regen erg veel last had van beslagen ruiten.

Groet, Rik.

Profiel  

Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 819

Gepost: 26 september 2007 10:05 PM
  [ # 7 ]
DaanDus schreef:

Als je in de buurt van Den Haag woont, volgens mij heb ik nog een printplaatje liggen.
Inderdaad zal de kabel wel vastzitten, maar mocht het de print zijn….. (volgens mij gaan die ook nogal eens rot)

Demonteren paneeltje:
knoppen eraf plukken
inderdaad die 2 schroeven achter de draaiknoppen eruit.
roostertjes eruit (en let op, dan vallen er 2 stalen plaatjes af en die raak je makkelijk kwijt)
2 clippies links en rechts naar binnen trekken met een platte schroevendraaier
grof geweld…... Wink
dan zie je je print, 4 schroefjes vast in de hoeken.

ook vaak defect (bij jou niet geloof ik, maar voor het nageslacht zet ik het er maar bij): Massa van dat printje
De stekker daarop heeft volgens mij 2 bruine draden, een daarvan doorverbinden met de massa van je sigarettenaansteker…..(ff doormeten voor de zekerheid) heeft mij al 2 keer geholpen bij 2 verschillende bx-en…..

Bij het terugplaatsen van de draaiknoppen even opletten met de rechter; die is anders dan de rest. Geen grof geweld, als je dat nodig hebt zit de boel verdraaid. Goed kijken en je ziet de oplossing.

suc6

Hij zal er niet veel aan hebben omdat zijn kachelkraan (dwz warm/koud regelaar) vast zit Wink

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 26 september 2007 11:57 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het kachelkraantje inderdaad gevonden, maar dat is lastig te bereiken zeg…
Ik denk dat ik toch maar even iemand ernaar laat kijken die er al verstand van heeft, dan kan ik zelf eventueel meekijken. Ik kwam nog een draadje tegen waar iemand anders goeie adressen voor onderhoud in de regio Leiden vroeg, maar daar kwam niks uit. Dus ik ga eens op onderzoek in de regio, en als ik resultaat heb dan horen jullie het wel! Very Happy
Nog even een fotootje van het schitterende beestje toen ie net aangekomen was…

Groet, Rik.

Profiel  

DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310

Gepost: 27 september 2007 01:32 AM
  [ # 9 ]

wellicht kun je proberen het printplaat-paneeltje te verwijderen, dan kun je de kabel daar loshalen en kijken of je er beweging in kunt krijgen.

Die 250 euro van de garage kun je je zeker besparen, wat ‘t probleem ook is.

Eventueel kan ik je wel even helpen.

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 27 september 2007 01:39 AM
  [ # 10 ]
DaanDus schreef:

wellicht kun je proberen het printplaat-paneeltje te verwijderen, dan kun je de kabel daar loshalen en kijken of je er beweging in kunt krijgen.

Dat is een vrij kansloze actie. Je moet dit echt bij de bron zelf (=de kraan) aanpakken om te voorkomen dat ook je kabel nog aan gruzelementen gaat. Die kraan moet uit elkaar om schoon te maken (ja, dat is vervelend want je moet het koelsysteem aftappen óf niet bang zijn voor wat wateroverlast) anders kun je het probleem niet oplossen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 27 september 2007 04:16 PM
  [ # 11 ]

Die 250 euro van de garage was voor het paneeltje waar de draaiknoppen op zitten. Met zo’n nieuw paneeltje zou het probleem dus niet opgelost zijn. Zo’n paneeltje is niet nieuw nodig, ik kan er net zo goed eentje van de sloop halen, of (ik ben niet voor niks modelbouwer) iets met messing buisjes frutten en boren zodat het afgebroken gedeelte alsnog op de knop kan grijpen laat maar zeggen… Dat is niet het probleem, het probleem is het schoonmaken van de kachelkraan en het koelwater dan dus ook verversen… dat gaat denk ik meer problemen geven dan. Maar ik zat te denken binnenkort een keer bij Jacques Moenen in Zeeland langs te rijden, die heeft een speciale monteur die BX’en doet, kan ik meteen eventjes een ‘grote’ beurt laten geven aangezien de rechter voorvering ook niet helemaal lekker gaat.

Groet, Rik.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook