2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
De airco compressor
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 29 september 2007 01:43 PM
  [ # 16 ]

Super, onwijs bedankt alvast !

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 29 september 2007 02:38 PM
  [ # 17 ]
TheoStek schreef:

IIk vind het bijzonder knap dat er gezegd wordt dat de lage druk altijd tussen de 2 bar moet liggen en de hoge druk 10-12.
Ik kan dat niet en zal dat ook nooit zeggen.
Dan zou ik me al zorgen moeten gaan maken en terug moeten keren naar mijn klant met een Jaguar Daimler waarvan de hoogste druk 18 bar(e) op de hogedruk gemeten is..en bij een Chrysler Voyager 16 bar.

Ik heb niet het woord ALTIJD gebruikt. het is gewoon een groffe richtlijn. En we hebben het hier over een oude xm. Natuurlijk zijn er pieken en verandert de zaak ook als het systeem gevuld word als het winter is. Maar er vanuit gaande dat het in de werkplaats gebeurd (20 graden) dan zijn die waarden die ik noemde een richtlijn. Deze wijsheid heb ik van verschillende aircomonteurs, maar ik ben er zelf geen. Een nieuwe airco zal waarschijnlijk wel op weer een iets hogere druk werken. Bij een oude Xm met oude slangen/koppelingen zou ik daar niet aan willen beginnen.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7336
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 september 2007 02:41 PM
  [ # 18 ]
TCT tijger schreef:

Super, onwijs bedankt alvast !

je hebt pb Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 30 september 2007 07:01 PM
  [ # 19 ]

@ TheoStek: ik vind jouw ervaringen heel interessant.Mijn bevindingen komen van gerenommeerde aircomonteurs die gewoon met schattingen werken en daar op hun manier altijd al mee werken. Maar daar heb ik nu inderdaad mijn twijfels over..

Ze vulden de R-12 airco van mijn XM zo met 850 gram R-416 (vervangingsgas) Toen ik vroeg hoe ze aan 850 gram kwamen zeiden ze dat altijd doen bij oude systemen… De airco werkt trouwens wel prima, dus dat gaat goed.

Een andere aircospecialist heeft de airco van een andere R-12 wagen geretrofit naar R-134a en daar ging PAG olie in. Ik heb er veel over gelezen en daar staat toch echt dat je dan een esterolie moet gebruiken ivm oude resten minderale olie. ( de oude olie is wel uit de pomp gehaalt maar niet uit de verdamper en condensor) Het gekke is dat deze retrofit al wel weer een jaar perfect koelt. Droger is toen wel vervangen, maar verder niks.

Hoe zit dat dan?

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 30 september 2007 08:44 PM
  [ # 20 ]

Ik lees overal dat je na een retrofit inderdaad esterolie (ook wel POE) moet gebruiken, omdat die zich vermengt met de eventuele restjes van de oude R12 olie. PAG gebruik je alleen in schone R134a systemen heb ik begrepen en het klinkt inderdaad raar dat dat anders wordt toegpast. Het zal me niets verbazen als ze gewoon geen POE olie in huis hadden en het gewoon hebben gebruikt, het is in ieder geval niet zoals ik het overal lees.

Ik ben natuurlijk geen airco-specialist.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 oktober 2007 04:52 PM
  [ # 21 ]
TheoStek schreef:

Bij een retrofit wat ik al gedaan heb bij de Jaguar Daimler heb ik ook esterolie toegevoegd aan het systeem, MAAR wordt het vulgewicht wat normaal voor R12 is bestemd 80% van genomen, op een instalatie van 1000gram wordt dan afgevuld met 800 gram R134a.
Voordat het systeem afgevuld wordt heb ik al twee keer het systeem gebroken met stikstof, dan wordt gevacumeerd, dan wordt het systeem voor 50% gevuld met koudemiddel, installatie in werking zetten 10 min draaien en ga ik recoveren (leeghalen) en dan met het juiste vulgewicht afvullen. Op deze manier ben ik er zeker van dat niet al teveel olie is achtergebleven en wordt spoelen genoemd.

.

Beter uitgelegd dan mijn versie! maar dit geld enkel als de vulhoeveelheden gekend zijn! zoals je zelf aanhaald, vul je eerst 50%!Hoe bepaal jij dat er precies 50 % in zit,als je bvb de vulhoeveelheid niet kent,affabriek?? Dan heb ik het over retrofits! Ik ben HVAC technieker in domestieke airco! En ik meet nooit temperaturen met de hand! Daar hebben wij gespecialiseerde thermometres voor.
Ik weet als ik op depannage moet,en je komt een ouwe knar tegen,waar geen type plaatje meer opzit met de vulhoeveelheid,en je de exacte afstand niet kan meten van de koelleidingen,maar wel het Fréontype weet,het vlug gepiept is door alles af te laten,vacumeren,vullen en laten draaien en bijvullen tot de lagedrukmanometer ongeveer 0°C graden aangeeft!! Eens die knar dan stabiel draait op <ongeveer> 0°C,dan meet ik de uitblaastemperatuur en als die klopt, kan ik er van uit gaan dat de instalatie correct kan werken!!Maaar als je alles ter beschikking hebt,dus vulgegevens + bij te voegen KOELMIDDEL,naargelang de afstand der leidingen,dan is het niet moeilijk hoor!!! Trouwens ieder koelmiddel werkt volgens zijn specifieke drukken en als je werkt met verschillende koelmiddelsoorten,heb je ook verschillende manifolds nodig!! En de 0°C zones op de LAGEDRUKMANO., komen steeds overeen met de druk die nodig is op lagedruk!! bvb Bij R22 is dat ongeeveer 4bars voor 0°C!! nog nooit had ik problemen hiermee!! Maar ik herhaal,das de truuk die ik enkel toepas,als er geen enkele gegeven gekend is. Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 02 oktober 2007 05:00 PM
  [ # 22 ]

@ TheoStek: Als je dit forum een beetje grondig zou lezen,dan zal je in andere draadjes ook merken,waarin ik gepost heb,dat ik ook met stikstof reinig of spoel.Er is niks beters dan stikstof als reinigende eigenschap. Wink

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 06 oktober 2007 03:08 AM
  [ # 23 ]
TheoStek schreef:

Dat er pag olie bij jou is gebruikt? door dat er ook een ander koudemiddel is genomen R416.

nee, de R-416 zit in de Xm. Daar hebben ze het R-12 systeem nominaal bijgevuld, welke olie daar gebruikt is weet ik niet.

De PAG olie is in een andere auto gegaan met een r-12 systeem. Deze is geretrofit naar R134a:De pomp is losgehaald en gevuld met PAG olie. Vreemd genoeg zat er helemaal geen oude olie meer in de pomp.. de droger is wel vervangen. Andere koppelingen erop en vullen maar. De pomp heeft ook nieuwe dichtingen gekregen. Het syteem is wel een uur gevacumeerd, maar is niet gespoeld. Dus er zouden nog resten minerale olie in kunnen zitten.. Ik heb zelf meegeholpen en heb ook de monteur gevraagd of er niet esterolie inmoest ivm achterbkijvende resten minerale olie.. Hij zij dat ie dit al jaren zo deed bij retrofit en er nooit klachten waren… spoelen zou trouwens ook veel te duur zijn. Deze hele retrofit kostte me trouwens maar 200 euro. Heb wel zelf de pomp en nieuwe droger gedemonteerd en gemonteerd.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 06 oktober 2007 12:34 PM
  [ # 24 ]

Klopt TheoStek! Ik heb het verkeerd uitgelegd! Inderdaad klopt op de lagedruk schaal van R134A,de druk niet met 2 bars op 0°C! Ander vraagje nou!Ken jij de Vulgegevens,of weet jij waar je die kan bekomen voor een citroën SM? Dan nog een vraag?De originele York compressor word vervangen door een modernere Sanden alsook de filter/droger die een andere inhoud heeft! Hoe bepaal ik dan de nieuwe vul gegevens??Want: 1) de nieuwe installatie zal ook een andere inhoud krijgen,wegens het vervangen van compressor en filter!
2) De vulhoeveelheid van R12,komt niet overeen met die van R134A,aangezien de hogere werkingsdrukken!
Dit samen met een ander vulinhoud.Een computacharge,weegschaal heb ik ook wel.
Dus… hoe bepaal ik de nieuwe vulhoeveelheid??
Trouwens,over een SM van 1971,vind ik nergens de originele gegevens terug.

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 07 oktober 2007 06:18 PM
  [ # 25 ]

Nieuwe vulinhoud bij eenn geretrofit systeem van R-12 naar R-134a is zo’n 80 % van de R-12 vulling. Heel precies hierin werken heeft naar mijn idee niet zoveel nut. Zelfs als er naar een aantal jaren nog 60 % vulling inzit werkt ie nog wel. En bij overvulling van 90 % vulling zal ie ook wel werken, maar iets vaker afslaan door hogere piekdrukken. Dit zijn uitersten, maar als je dus op 80 % vult bij een retrofitsysteem zit je goed. Theo, wat vind jij ervan?

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 20 januari 2008 04:06 PM
  [ # 26 ]

Ik ben hier nogsteeds niet verder mee gekomen. Wat er wel veranderd is, is dat als ik nu de airco inschakel (lampje op schakelaar uit), er een zekering uitknald ... Dus in feite ben ik weer een stap achteruit ...
Sad.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 10 februari 2008 05:19 PM
  [ # 27 ]

Weer even kicken hoor ...

ZX1.4i schreef:

Kan inderdaad zo zijn dat de drukschakelaar blijft hangen als de airco een tijdje niet gebruikt is, je kan die schakelaar eraf schroefen, zit een soort ventiel achter waardoor de boel niet leeg loopt.

Bij mijn auto bleef het ventiel in de droogfles hangen, even geforceerd laten draaien maakte de boel los. Door direcht 12V op de magneet koppeling van de compressor te zetten laat je deze geforceerd draaien, doe dit wel eventjes, een halve minuut is voldoenden.

Weet jij of iemand zeker dat je de drukschakelaar eraf kunt halen zonder dat je airco systeem eerst leeg moet ? Een kennis van me twijfelde hier aan.

Het direct aansluiten van de compressor gaf de laatste keer gewoon een draaiende pomp en de leiding werd koud, dat lijkt allemaal perfect te werken.

Schema’s heb ik in huis, maar ik ben echt een electro noob, dus ik vraag me nogsteeds af welke contacten ik op de drukschakelaar kan kortsluiten om te kijken of die het probleem geeft ...

Confused:.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 10 februari 2008 09:19 PM
  [ # 28 ]
TheoStek schreef:

De drukschakelaar zal volgens mij niet de veroorzaker zijn waardoor de zekering eruit vliegt, maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
De drukschakelaar is gewoon weg een kontakt dat in/uit slaat en de compressor uitschakeld.

Kleine toevoeging : de zekering klapt er op dit moment niet uit. Waarschijnlijk omdat ik een hand vol zekeringen in de auto heb gelegd, sindsdien knalt de zekering er dus niet meer uit. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit de iets met die drukschakelaar zou hebben te maken.

Overigens meen ik toch overal op het forum te hebben gelezen dat het lampje op de schakelaar in het dashboard aan staan als de airco uit is. Dus indrukken—> lampje uit—> airco aan.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 10 februari 2008 09:27 PM
  [ # 29 ]

mischien zijn het de relais was bij mij toen wel het geval
die zitten bij de koplamp ergens heb er toen allemaal nieuwe in gedaan en alles deed het weer
mischien is het dat ?
succes
Gr

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 10 februari 2008 09:44 PM
  [ # 30 ]
C5V6-CXGTITURBO2 schreef:

mischien zijn het de relais was bij mij toen wel het geval
die zitten bij de koplamp ergens heb er toen allemaal nieuwe in gedaan en alles deed het weer
mischien is het dat ?
succes
Gr

Daar zou ik sowieso eens aandacht aan kunnen geven, die liggen bij mij los volgens mij. Zijn dat de relais die in die kunststof gaten horen te hangen ? Tussen de accubak en de koplamp zeg maar, waar ook die extra zekeringen zitten (die ik wél al heb gecontroleerd) ?

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook