‘k heb die knul met die BX sport gebeld, kan blijkbaar alles leveren.
exlc montage 380 euro was ‘k al bang voor….
‘k zal eens op mijn gemakje kijken wat er zoal zit en welke het slechtst zijn….. wellicht kan ik een deel met universele vervangen en kan ik wat besparen…. I’ll keep u all informed
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 13-03-2007
- 2CV Van Clee
- 2CV AZ 1968
- 2CV Teilhol Tangara
Ik heb voor mijn TGD dit jaar gewoon slangen bij Autotechnica besteld. Zie http://www.auto-onderdelen.com Prijzen daar zijn ex BTW, maar vindt ik toch heel erg meevallen. Kachelslangen (zonder aftakkingen) hebik gewoon aan de rol gekocht.
Groetjes Eric
Van Clee Mungo 1991
Teilhol Tangara 1988
AZ 1968
AZ 1955
‘k heb die knul (Arno) met die BX sport gebeld, kan blijkbaar alles leveren.
exlc montage 680 euro ofzo euro was ‘k al bang voor….
Van de citroen-garage in de buurt kreeg ik 380 euro ex montage te horen voor een hele set…..
‘k zal eens op mijn gemakje kijken wat er zoal zit en welke het slechtst zijn….. wellicht kan ik een deel met universele vervangen en kan ik wat besparen…. I’ll keep u all informed
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Is goed Daan, maar niet om de twee dagen hetzelfde berichtje dat je ons informed keept graag
ik wilde een oude post wijzigen, omdat de prijs die ik doorgaf van een ander bedrijf bleek te zijn…... Dat kan blijkbaar niet waardoor hij er een nieuwe post van maakt…....
Mijn nederige excuses Als mensen nou gewoon met DE ideale oplossing komen (denk aan “ik heb hier stomtoevallig een complete set leggen die je voor 100 euro over mag nemen) hoef ik uberhaupt niet te posten;-)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:Als mensen nou gewoon met DE ideale oplossing komen (denk aan “ik heb hier stomtoevallig een complete set leggen die je voor 100 euro over mag nemen) hoef ik uberhaupt niet te posten;-)
In de praktijk zijn die slangen dus bijna niet te betalen. Nja, ik heb laatst voor 3 kleine koelwaterslangetjes (voor zowel bx gti als xm turbo d12) ook alweer dik 120 EUR kunnen afrekenen. Dan weet je wel weer hoe laat het is.
En het probleem blijft dat die slangen altijd superspecifiek zijn. Per motor en per auto aangepast. Want bij de BX zitten de aansluitingen op het schutbord voor de kachelradiateur weer op een andere plek dan bij een 205 of 405 en ook de plek voor het koelwatertankje varieert weer per auto. Dus met puggie slangen kom je ook lang niet overal mee weg.
Eigenlijk is het spul er niet op gemaakt om langer dan pakweg 10/12 jaar mee te gaan. Dan gaan bij de meer heetgebakerde benzinemotoren al de eerste slangen kapot. Bij de wat koeler blijvende diesels gaat t meestal nog wel wat langer goed, maar zeker als je ook nog eens een motorwissel doet of moet sleutelen op onmogelijke plaatsen, moet je nog wel eens een slang op een manier buigen die dan net ff fataal wordt.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 13-03-2007
- 2CV Van Clee
- 2CV AZ 1968
- 2CV Teilhol Tangara
Welke slangen gaat het nou eigenlijk over? Op auto-onderdelen.com hebben ze het alleen over een bovenste en een onderste koelslang, ca 32 en 35 euro ex BTW. Zelfde aantal dus als bij een niet-turbo diesel (qua hoeveelheid slangen, zullen ongetwijfeld anders zijn qua aansluitingen) Ok, niet gratis, maar wel betaalbaar lijkt me, in elk geval geen 380 euro.
Is er al navraag gedaan bij een universele onderdelen handel (Br.zan even buiten beschouwing latend, er zijn er ook nog die wel verstand van zaken hebben)
Eric
Van Clee Mungo 1991
Teilhol Tangara 1988
AZ 1968
AZ 1955
Citroen_95 schreef:Welke slangen gaat het nou eigenlijk over? Op auto-onderdelen.com hebben ze het alleen over een bovenste en een onderste koelslang, ca 32 en 35 euro ex BTW. Zelfde aantal dus als bij een niet-turbo diesel (qua hoeveelheid slangen, zullen ongetwijfeld anders zijn qua aansluitingen) Ok, niet gratis, maar wel betaalbaar lijkt me, in elk geval geen 380 euro.
Is er al navraag gedaan bij een universele onderdelen handel (Br.zan even buiten beschouwing latend, er zijn er ook nog die wel verstand van zaken hebben)
Eric
sja…. TS wilde preventief ALLE slangen vervangen.
Een turbodiesel heeft aardig wat koelwaterslangen: niet alleen onderste en bovenste radiateurslang. Dat zijn er maar 2.
kachelhuisaansluitingen: 2x
waterpomphuis naar expansietankje: 1 x
expansietankje: gevorkte slang (gaat naar thermostaathuis en radiateur)
aansluitingen olie/koelwaterwarmtewisselaar (2x)
koelwateraansluitingen bij Bosch inspuitpomp: 2x (die kosten alleen al rond de 60 EUR).
Dus in het gunstigste geval totaal 6 slangen en in het ongunstige geval (bosch td inspuitpomp) 8 slangen: allemaal specifiek gevormd.
Vooral de slangen die achter het blok lopen (3x) zijn apart: gewapend tegen de hitte van de turbo en ze lopen in div. onmogelijk bochten. Ook leuk met vervangen want je komt er nauwelijks bij.
Overigens heb ik zelf altijd nul op mijn rekest gekregen bij automaterialenzaken als ik vroeg naar koelwaterslangen. OK, van de rol kunnen ze leveren en soms kun je ook wel wat knietjes en verbindingsstukjes kopen van Gates.
Trouwens, vergis je niet. Een ongeblazen diesel heeft ook beslist MEER dan 2 koelwaterslangen.
Daar moet ook het kachelhuis worden aangesloten op het onderblok (2 slangen) en heb je de oliewarmtewisselaar die op het koelsysteem zit aangesloten (2x slangen). Bij een diesel automaat heb je ook nog een warmtewisselaar voor de automaat die op het koelsysteem zit aangesloten). Bij een diesel is de onderste radiateuraansluiting extra prijzig want daar zit een T-stuk aangevulcaniseerd voor de aansluiting van de oliewarmtewisselaar (bij een TD radiateur dit er er daarvoor een extra pijpje op de radiateur). Last but not least zit er nog een lullig stukje slang van het waterpomphuis naar een metalen pijp achter op het blok. Maar het scheelt wel weer dat je die gewapende slangen daar niet hebt.
kijk, de kenner…...
Weet jij uit je hoofd welke stukjes eventueel wel “vanaf de rol” te vervangen zijn? Rondom die stalen pijp ofzo?
Een automaterialenzaak in Middelburg gebeld; die kan 2 slangen leveren voor een normale prijs…. “die 2 vanaf de radiator”..... maar dat zijn er toch meer?
‘k begin steeds meer te neigen naar “het risico van een geklapte slang onderweg nemen”.........
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:kijk, de kenner…...
Weet jij uit je hoofd welke stukjes eventueel wel “vanaf de rol” te vervangen zijn? Rondom die stalen pijp ofzo?
Een automaterialenzaak in Middelburg gebeld; die kan 2 slangen leveren voor een normale prijs…. “die 2 vanaf de radiator”..... maar dat zijn er toch meer?
‘k begin steeds meer te neigen naar “het risico van een geklapte slang onderweg nemen”.........
Hoe bedoel je rondom die stalen pijp?
Bij mijn turbodiesel heb ik die gewapende slangen achter het blok nooit hoeven te vervangen. De onderste slang wel een keer. Die bleek bij een motorwissel behoorlijk poreus. Meja, het blijft lastig te zeggen wanneer die slangen eraan gaan. Eigenlijk heeft de turbodiesel mij op dat punt nooit teleurgesteld. Ik geloof dat het bij benzinemotoren veel harder gaat met kapotte slangen.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 13-03-2007
- 2CV Van Clee
- 2CV AZ 1968
- 2CV Teilhol Tangara
...het grote verschil dus tussen een gewone diesel en een turbo… Ik heb de “moeilijke” slangen recent vervangen van mijn TGD (gekocht bij Autotechnica, van Gates idd, ca 70 euro samen) Rest was uit mijn hoofd van de rol.
In elk geval, excuses, de turbo heb ik dus iets te licht ingeschat.
Groetjes Eric
Van Clee Mungo 1991
Teilhol Tangara 1988
AZ 1968
AZ 1955
mpostma schreef:Bij mijn turbodiesel heb ik die gewapende slangen achter het blok nooit hoeven te vervangen. De onderste slang wel een keer. Die bleek bij een motorwissel behoorlijk poreus. Meja, het blijft lastig te zeggen wanneer die slangen eraan gaan. Eigenlijk heeft de turbodiesel mij op dat punt nooit teleurgesteld. Ik geloof dat het bij benzinemotoren veel harder gaat met kapotte slangen.
Ik heb bij Daan onder de motorkap diverse slangen in zeer bedenkelijke staat gezien…
Ich bin ein Breaker
die stalen pijp: er loopt toch een “leiding” rond het blok, waar steeds een klein stukje slang tussen zit?
tja, ik moet gewoon eens goed gaan kijken welke er slecht zijn en welke meevallen….. Een aantal zien er heeeeeeel slecht uit (droogtescheurtjes en sommige bladdert de buitenlaag er al af)
we zien wel…..
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, dat koelwaterslangen slecht verkrijgbaar zijn via de dealer heb ik al ondervonden. Het stukje koelslang dat loopt van de thermostaathuis naar het waspropje tbv stationair toerentalregeling is bij mij al tijden aan vervanging toe. De dealer had wel een paar keer wat besteld, maar steeds was het weer het verkeerde stukje slang. Ik heb het nu dus maar opgelost met een stukje kachelslang, maar had best wat euri over gehad voor een mooie originele oplossing.
Ze stonden bij de dealer trouwens wel met grote ogen te kijken toen ze bij mijn TZD Turbo een Bosch-pomp aantroffen. Blijkbaar is dat echt een zeldzame combinatie.
winnetou schreef:Tsja, dat koelwaterslangen slecht verkrijgbaar zijn via de dealer heb ik al ondervonden. Het stukje koelslang dat loopt van de thermostaathuis naar het waspropje tbv stationair toerentalregeling is bij mij al tijden aan vervanging toe. De dealer had wel een paar keer wat besteld, maar steeds was het weer het verkeerde stukje slang. Ik heb het nu dus maar opgelost met een stukje kachelslang, maar had best wat euri over gehad voor een mooie originele oplossing.
Ze stonden bij de dealer trouwens wel met grote ogen te kijken toen ze bij mijn TZD Turbo een Bosch-pomp aantroffen. Blijkbaar is dat echt een zeldzame combinatie.
Daar sta ik dan weer van te kijken, je ziet wat vaker Lucas-turbod-pompen denk ik, maar zeldzaam is het nou zeker ook weer niet.
Ich bin ein Breaker