Totaal aantal Berichten: 176
- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
Hallo,
Ik kan via mijn collega winterbanden kopen welke onder zijn Peugeot 307 hebben gezeten.
Deze velgen met banden hebben de maat 195/65-15”, op dit moment zitten er 205/50-17” onder mijn auto. Volgens mij moet dit passen, de steek is hetzelfde. De ET-waarde van m’n coupé is 27 en ik begreep van de Peugeot 28..
Wat denken jullie, gaat zit zomaar passen? Of kom ik wellicht in de knoei met metname de remschijven?? De coupe is namelijk ook in simpele uitvoering geleverd met 15” ook een 1.6 diesel, dus ik zou denken dat het past.
Ik heb al even bij de dealer nagevraagd en die zegt dat de hoogte niet kan en ik alleen 17” winterbanden zou kunnen monteren.. Totale bullshit dus, en ik vind het ook erg tegenvallen dat de dealer mij zulke crap verkoopt.. Zeker de hoofdmonteur..
Jammer genoeg is degene waar ik het normaal aan zou vragen niet aan het werk vandaag.. Dus het is me nog niet duidelijk..
Iemand ervaring?? De hoogte / omtrek van de band moet hetzelfde zijn, maar het gaat me met name om de maat qua remschijven.
Het is een gewone 1.6 16V (VTR+), dus niet zoals de VTS met speciale remmen, tenminste dat neem ik aan..

Voor de geinteresseerden:
Het past.. Heb de banden even geprobeerd en het past zonder problemen..
Dus heb ze direct aangeschaft, nu hopen op een beetje sneeuw!
Overigens viel het me op dat de Michelin’s (Pilot Exalto 2) op de voorbanden al behoorlijk weggesleten zijn. Nog maar ca. een mmtje tot het slijtage-indicatortje in het profiel. En dat al na 28.000km..
Vink toch wel wat vlot, mag dan wel graag doorrijden maar met de saxo, waar ik een veel vlottere rijstijl in had, deed ik bijna 50.000km met een setje Dunlop SP9000.. En ook toen waren de standaard michelins met 20.000km kaal.. Misschien toch iets te veel op het comfort o.i.d. de michelin banden..
Maargoed, eerst kunnen de voorbanden nog naar achter en voorlopig rijdt ik een paar maandjes op de winterbanden..

Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
@ MartyMouse:
Das dan mooi mee genemen dat de winterbanden passen.
Maar ik wil nog even inhakken op je zomerbanden “probleem” ... slijtage:
Als je goede grip wilt hebben, merk je dat nu eenmaal in de slijtage. Als je (iets) minder om grip geeft dan moet je niet de Pilot Exalto 2 hebben maar de Energy. Ik vind deze laatste echter niet voldoende grip hebben. Hierbij is “lekker snel de bocht om” dan ook helemaal niet aan de oorde.
Wat je doet of wilt doen bij het vervangen van de banden ...
eerst kunnen de voorbanden nog naar achter
... hier ben ik dus helemaal oneens met jou! Dit doet men vaak bij de garages ook aanbevelen. Hierbij is natuurlijk “slijtage” hoofd argument… Echter voor de veiligheid moet je juist de betere/nieuwe banden achter hebben zitten. Dit heeft te maken met het ondersturen/oversturen van de auto. Bij betere banden achter krijg je eerder “onderstuur” en bij oude banden achhet krijg je eerder “overstuur”. Nou is een beetje overstuur zeker leuk voor de geoefende rijder maar voor ieder ander is het vragen om problemen. Onderstuur is nou eenmaal makkelijker te controleren/corrigiren… Als de auto gaat glijden, de eerste reactie bij de meesten is “gas loslaten”. Bij onderstuur krijgt je auto gewoon weer grip en het was alleen even schrikken plus aan jezelf beloven om in het vervolg minder hard te rijden. Bij overstuur sta je binnen no-time achterstevoren of draai je zelfs nog een paar rondjes en dan is het nog maar de vraag of het bij blikschade blijft of letsel ook het gevolg zal zijn.
Ik hoop dat steeds meer mensen dit gaan inzien en dat de garages een volledig beeld gegen bij hun advies, iedere munt heeft twee zijden…

Totaal aantal Berichten: 126
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
@ Ice96
Ik ben het helemaal met je eens. Goede achterbanden is belangrijker dan goede voorbanden als je moet kiezen. Beter is natuurlijk voor en achter goed.
Wat voorbanden doen qua grip voel je ook beter aan in je stuur bij voorwiel aangedreven auto’s. Wat achterwielen doen is veel lastiger te bemerken.
Daarom regelmatig wisselen is regelmatiger slijtage maar geen slechte banden naar de achteras.
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine

ice96 schreef:@ MartyMouse:
Das dan mooi mee genemen dat de winterbanden passen.
Maar ik wil nog even inhakken op je zomerbanden “probleem” ... slijtage:Als je goede grip wilt hebben, merk je dat nu eenmaal in de slijtage. Als je (iets) minder om grip geeft dan moet je niet de Pilot Exalto 2 hebben maar de Energy. Ik vind deze laatste echter niet voldoende grip hebben. Hierbij is “lekker snel de bocht om” dan ook helemaal niet aan de oorde.
Wat je doet of wilt doen bij het vervangen van de banden ...
eerst kunnen de voorbanden nog naar achter
... hier ben ik dus helemaal oneens met jou! Dit doet men vaak bij de garages ook aanbevelen. Hierbij is natuurlijk “slijtage” hoofd argument… Echter voor de veiligheid moet je juist de betere/nieuwe banden achter hebben zitten. Dit heeft te maken met het ondersturen/oversturen van de auto. Bij betere banden achter krijg je eerder “onderstuur” en bij oude banden achhet krijg je eerder “overstuur”. Nou is een beetje overstuur zeker leuk voor de geoefende rijder maar voor ieder ander is het vragen om problemen. Onderstuur is nou eenmaal makkelijker te controleren/corrigiren… Als de auto gaat glijden, de eerste reactie bij de meesten is “gas loslaten”. Bij onderstuur krijgt je auto gewoon weer grip en het was alleen even schrikken plus aan jezelf beloven om in het vervolg minder hard te rijden. Bij overstuur sta je binnen no-time achterstevoren of draai je zelfs nog een paar rondjes en dan is het nog maar de vraag of het bij blikschade blijft of letsel ook het gevolg zal zijn.
Ik hoop dat steeds meer mensen dit gaan inzien en dat de garages een volledig beeld gegen bij hun advies, iedere munt heeft twee zijden…
OK!! Dat is wel even iets waar ik zelf nog niet zo aan gedacht had.. Met de Saxo was het wel leuk om een beetje overstuur te creeeren, maar die was wel even 400 kg lichter en relatief makkelijk weer onder controle te krijgen.. Met de C4 heb ik weinig zin in overstuur, zeker omdat er dingen kunnen gebeuren die jij omschrijft..
Ik zal dan inderdaad volgend voorjaar maar even gaan kijken naar andere banden, dan koop ik 2 andere banden voor en laat ik ze achter nog fijn zitten, die zijn immers nog goed genoeg.. Maar dan stap ik helemaal van Michelin af omdat ik daar met de Saxo ook al relatief veel last vanslijtage had. Ik ben natuurlijk niet merkgebonden dus kan er ook eens wat tests op nalezen.
Heeft iemand trouwens een idee wat de maximale breedte maat is die op de Resolfen 17” velg past? Ik geloof dat de velg 6,5J breed is dus ik denk dat 225 wel zou moeten passen toch? De standaard Michelins zijn 205/50-17”, en ander zou ik dan op 225/45-17” uitkomen..
Maargoed, de winter moet nog komen dus volgende maand eerste de winterbandjes er maar eens onder.. Dan zien we van het voorjaar wel weer..
Bedankt!
kan je er niet gewoon Michelin Pilot Primacy onder zetten? Die is ook leverbaar als 205/50R17-93W
De Primacy doet onder mijn C5 >50dkm vóór. (zwaarder en meer koppel dan een C4, stevige rijstijl)
Qua grip steken ze ver boven de Energy uit, maar ze zijn meer op lang hard rijden ontworpen dan de bochtige Exalto’s.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
MartyMouse schreef:OK!! Dat is wel even iets waar ik zelf nog niet zo aan gedacht had..
Graag gedaan hoor. Beetje bij beetje leert men he.
MartyMouse schreef:Ik zal dan inderdaad volgend voorjaar maar even gaan kijken naar andere banden, dan koop ik 2 andere banden voor en laat ik ze achter nog fijn zitten, die zijn immers nog goed genoeg..
Ik ben nog steeds van mening dat als je nieuwe banden eronder zet, zet ze dan achter. En die van achetr dan weer naar voren. Het is natuurlijk een net wat meer persoonlijke mening dan eerder. Maar ik redeneer als volgend:
1) De mogelijkheid van overstuur is het minst
2) Op deze manier hoef ik nooit 4 banden in één keer te kopen (lijkt minder erg qua prijs )
3) Altijd zo nieuw mogelijke banden onder de auto
4) Als je een keer beschadiging aan de banden op loopt dan is het meestal vóór. En wederom lijkt het minder erg om de oudere banden te vervangen.
Maar uiteindelijk geldt natuurlijk: ieder zijn/haar eigen keus.
ice96 schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat als je nieuwe banden eronder zet, zet ze dan achter. En die van achetr dan weer naar voren.
Ik deel deze mening volledig.
(wordt trouwens aangeraden door o.a. Michelin - zie website).
Bij de bandencentrale waar ik ga, wordt het standaard zo uitgevoerd (tenzij de klant iets anders zou vragen).

ice96 schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat als je nieuwe banden eronder zet, zet ze dan achter. En die van achetr dan weer naar voren. Het is natuurlijk een net wat meer persoonlijke mening dan eerder. Maar ik redeneer als volgend:
..............
..............
Maar uiteindelijk geldt natuurlijk: ieder zijn/haar eigen keus.
Het is idd. ook een beter idee om de oude banden naar voren te leggen, want dan zet ik er achter direct iets bredere banden op. Dat staat beter als je de auto van achter bekijkt.. Vind de banden nu iets iel lijken bij die brede kont van de auto..
Daar zou ik ook mee uitkijken.
Bredere banden hebben meer last van sporing en eerder last van aquaplaning, dus daar wil je niet eerder achter last van krijgen.
Ook deze zijn voor beter op te vangen en te corrigeren, het is niet zo verwonderlijk dat een CX of DS achter smallere banden heeft
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije