ik heb op een onlangs aangeschaft donorblok een weber carb zitten.
op mijn GSblok zit een solex.
ik vroeg me af of er onder de gsrijders een voorkeur is voor een van beide.
zo ja welke en waarom?
Ik ben GEEN GS(A) rijder, maar ik heb gehoord dat er mensen zijn die de voorkeur geven aan Weber omdat deze makkelijker af te stellen is en makkelijker schoon te maken is. Wel gaat het verbruik omhoog als ik het me goed herinner.
Maar meer (en betere!) info kan je krijgen van KreazyV8Wuppo .
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De1 zweert bij een Solex , de ander bij een Weber.
Mooi erop laten zitten wat er op hoort. Als je ze goed af stelt lopen de motoren op allebeide mooi. Veel verschil is er niet en nauwelijks waarneembaar.
Hmm ik persoonlijk ben voorstander van de Weber.
het grote voordeel ervan is het schoonhouden en als je onverhoopt met een verstopte carb langs de weg komt te staan, kun je een Weber eenvoudig met 1 schroevendraaier schoonmaken.
de Solex, heeft zijn hoofdsproeiers ONDER de luchtremsproeiers, en de mengbuizen.
dus
1 deksel eraf,
2 luchtremsproeiers eruit,
3 de luchtrembuizen eruit.
en dan op de een of andere manier de hoofdsproeiers eruit werken…welke in een 6 CM diep buisje zitten van 6 mm doorsnee..
de weber is eitje..
deksel eraf.
en dan zie je hoofdsproeiers al zitten..
de Gicleur is de hoofdsproeier.
even doorblazen terug schroeven deksel op de carb, en rijden maar weer.
daarnaast is een Weber qua rijden een tikkie pittiger, sneller in reactie dan een Solex.
een goede Solex is pur sang de beste voor soeplesse, maar heel vaak zijn de overmaat aan sproeiers en foutive afstelling, er debet aan dat ze belaberd lopen.
kortom , een Weber is eenvoudig af te stellen, makkelijk schoon te maken, en geeft een goede rijkarakterestiek.
een Solex kan goed zijn, maar kan je midden in de nacht met 1 klein vuiltje langs de weg parkeren..zijn erg gevoelig voor vuiligheden, en lastig af te stellen..
als goed perfect, maar ow wee als het fout gaat..
mvgr wupke
NB, qua brandstof verbruik is het lood om oud ijzer…
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En GSA’s met Weber afstellen kan Wuppo als de beste . Daar valt niet aan te tornen (oeps woordkeuze )!
Nadat Wup’ stopte met zijn garagebedrijf uit nood ooit de X1 naar B.E. in Ebben gebracht: veel centjes later reed de GSA zeker niet fijner dan voor de beurt, maar zoop in ene een stuk meer . Pas na de volgende beurt (maar weer 200km retour Van Bemmelen in Delft) liep ‘t blokkie weer echt mooi .
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier Verhoef schreef:En GSA’s met Weber afstellen kan Wuppo als de beste . Daar valt niet aan te tornen (oeps woordkeuze )!
.
is toch echt nie moeilijk hoor.
maar dank je voor het compliment,,
mvgr wupke
kijk dat is allemaal nuttige info…bedankt alemaal…
Zelf heb ik een solex op m,n gsa zitten waar ik tot nu toe nooit problemen mee gehad heb. Wat ik wel doe om evt vervuilingen te voorkomen is om de 5 tankbeurten even een blikje carbreiniger aan de tank toevoegen!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
En een extern benzinefilter voor je carbu plaatsen scheelt ook een hoop
ellende
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
grappig, op een ‘88 Ducati Paso zit ook een Weber carb en die schijnt een ramp te zijn om af te stellen en werd vaak vervangen door DellOrto’s… (sorry offtopic)