Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Puur uit curiositeit, waar staat C-Matic voor? Citroën-matic of convertisseur-matic? Weet iemand dit?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Misschien clutch-matic?
niet terug te vinden via google of wat dan ook, neem aan dat je de werking al wel weet
Manual, semi-automatic (“C-Matic”) and fully-automatic transmissions were fitted, with a fully-automatic ZF transmission replacing the C-Matic in 1981. Luxury trim-level models were badged as Pallas and sports variants as GTi. The long-wheelbase models were badged as Prestige (petrol engine) or Limousine (diesel). The factory never produced the CX with both the powerful turbocharged petrol engine and automatic transmission in one car.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
The Hans Identity schreef:neem aan dat je de werking al wel weet
Qui!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
semie automaat.
waarom het met een C geschreven word, zul je aan de heren van Citroen moeten vragen..
mvgr wupke
De C staat simpelweg voor Citroën
ipv Auto-matic werd het Citro(ën)matic, logisch want iedere auto hoort een Citroën te zijn
zonder gein: het staat uiteraard voor convertisseur de couple het franse woord voor koppelomvormer. De C-matic is namelijk een halfautomaat, zonder automatische koppeling, maar met een convertisseur.
http://www.citroen.com/CWW/fr-FR/HISTORY/CITROENHISTORY/1970TO1979/1975.htm
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat klinkt inderdaad heel erg logisch, al is je eerste idee niet eens zo gek als je zelf dacht. Er bestaat immers ook een hondamatic!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patje74 schreef:Dat klinkt inderdaad heel erg logisch, al is je eerste idee niet eens zo gek als je zelf dacht. Er bestaat immers ook een hondamatic!
Daarop inhakend: de HondaMatic is óók een semi-automaat, net als de C-matic. Groot verschil is echter dat de HondaMatic gebruik maakt van een Planetair tandwielenstelsel, en geen “normale” constant-mesh conventionele versnellingsbak heeft zoals de GS. Dit ter zijde natuurlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jammer dan dat er geen automerken “Vario” of “Hydra” zijn ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydramatic
@waterman, ik lees trouwens dat Hondamatic oorspronkelijk ook geen planetaire overbrengingen gebruikte. Dat was trouwens slechts een 2bak
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
patje74 schreef:Dat klinkt inderdaad heel erg logisch, al is je eerste idee niet eens zo gek als je zelf dacht. Er bestaat immers ook een hondamatic!
In de VS heette het zelfs in de DS brochures Citro-matic, maar dat is dus de versie zonder Convertisseur!
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De halfautomaat in de DS (met conventionele koppeling) aub NIET verwarren met de benzine-verslindende halfautomaten (met koppelomvormer) in de GS en de CX
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En zelfs dat valt (bij de GS) enorm mee! Het is wel een vermogen-vreter, maar bij zo’n relaxe bak hoort een relaxe rijstijl, waardoor dit ook weer geen probleem is.
Mijn verbruik op LPG zit rond de 1 op 9 á 9.5, wat ik erg mee vind vallen.
DriverD schreef:De halfautomaat in de DS (met conventionele koppeling) aub NIET verwarren met de benzine-verslindende halfautomaten (met koppelomvormer) in de GS en de CX
Dat zeg ik toch, de versie ZONDER Convertisseur
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
DriverD schreef:De halfautomaat in de DS (met conventionele koppeling)
Wat minder geavanceerd bedoel je?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
eviltwin schreef:Jammer dan dat er geen automerken “Vario” of “Hydra” zijn ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydramatic
@waterman, ik lees trouwens dat Hondamatic oorspronkelijk ook geen planetaire overbrengingen gebruikte. Dat was trouwens slechts een 2bak
Je hebt gelijk! Maar, ik heb wel met zo’n eerste Civic met hondamatic tweebak gereden. Dat rijdt verdomd goed kan ik je zeggen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
baroen schreef:DriverD schreef:De halfautomaat in de DS (met conventionele koppeling)
Wat minder geavanceerd bedoel je?
Nee, wat minder PROBLEMEN bedoel ik
Citroen!