Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Vorige week ben ik getrouwd en als cadeautje van mijn baas(in) zou ik op de trouwdag de hele dag een DS Pallas halfautomaat uit ‘72 (geloof ik)mogen rijden. Helaas was er een probleem met de auto, iets met de motorkap die beschadigd was. Als vervanging mochten we een Jaguar rijden voor de hele dag wat ook een super ervaring was trouwens. Het mooie is dat we de DS nog een hele dag mogen lenen!!
Ik wil me dus even voorbereiden, ik heb niet eerder in een half automaat gereden. Hoe is het schakelschema van deze dame? En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Lijkt me super gaaf. Ik moet alleen nog even kijken wanneer ik tijd heb…
My other car is a broomstick.
Hahaha, dat wordt genieten!!! De koningin van de weg. Schakelen moet je je gewoon uit laten leggen. Is even proberen en dan moet het zeker lukken.
Heb tijden terug een DS Break (handgeschakeld) geleend en denk er altijd nog met zeer veel plezier aan terug. Wil eigenlijk nog een keer een dagje een DS Berline rijden.
Het is zo gaaf rijden zo’n DS!! Met je huiskamer op stap.
P.S. als iemand er nog 1 te huur weet in omgeving Utrecht!
Schakelschema:
1———->R (achteruit)
-
-
N (Vrij)
-
-
2——3——4
Sleutel in contact en omdraaien tot lampjes in dashboard gaan gloeien.
De hendel staat als het goed in in z’n vrij. Tussen de één en twee.
Dan de hendel naar de S duwen (start).
Als alles goed is slaat de auto aan. Terug naar vrij. Voet voor de zekerheid op de rem houden. Dan pookje naar de een.
Rem los (misschien begint ze nu al te lopen) en gas erbij geven.
Aan de toeren hoor je wel wanneer je over moet naar de twee.
Dan gas iets los laten en schakelen naar twee.
De rest is hetzelfde. Dus vlak voor het schakelen gas iets op laten komen, dan schakelen en dan weer gas erbij.
Je kunt het gas er ook gewoon op laten, maar da’s volgens mij niet zo goed voor de koppeling/drukgroep).
Zo werkt het althans in mijn halfautomaat.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Leuk!
Ik heb ook kennis gemaakt met de DS in een gehuurde DS half-automaat. Ik was even met de verhuurder een blokje om, binnen een paar keer schakelen was ik eraan gewend. Het duurde langer om af te leren om te remmen voor alle drempels. Ik keek na elke drempel achterom om nog eens te zien of er echt wel een drempel lag.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Dag,
.........nou, duw de hendel bij het starten maar in de D, want de S staat er niet op, maar het is wél een goed geheugensteuntje, want de D staat voor Demarrer, oftewel Starten. En die verwarring is nóg groter als je, net als ik, óók een AZ hebt uit 1970, want daar zit zowel een knop met de letter D als een knop met de letter S in: de D om te starten en de S om te choken….....En natuurlijk bedoelt DS-Frank dat ook
Overigens heeft het mij wel een paar uurtjes gekost om aan die schakeling te wennen, want als je niet bekend bent met een DS, moet je behalve aan de schakeling óók nog aan andere dingen wennen (de remknop, het remgedrag, de breedte als er geen rechter buitenspiegel op zit, de binnenspiegel op het dashboard in plaats van aan de bovenkant van de ruit). Succes en veel plezier. Ik ken mensen die na 1 rit het besluit nemen om zélf een DS aan te schaffen.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
JoF schreef:Ik ken mensen die na 1 rit het besluit nemen om zélf een DS aan te schaffen.
Dat wist ik eigenlijk voordat ik een DS gereden had, maar ikzelf vond het echt een superbelevenis om DS te rijden. Maar ja, ik zat ook in nieuw zwart leer met hoofdsteunen. Zo’n oud omwikkeld stuur nog etc. Was echt geweldig. Vooral dat schakelen (5-bak) vond ik heel bijzonder. Voor een buitenstaander ziet dat er behoorlijk abracadabra uit.
Euhh… ik was nog vergeten te vertellen dat mijn DS een Amerikaanse dame is. Daar staat toch echt S van Start op.
Geen woord Frans bij.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Doe ook eerst even een remtest voor je jezelf in’t verkeer mengt. Die krengen remmen als geen ander! Wijzen met je teen en hij remt al..
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
vikingo schreef:Doe ook eerst even een remtest voor je jezelf in’t verkeer mengt. Die krengen remmen als geen ander! Wijzen met je teen en hij remt al..
KRENGEN ? Dames,Vik, Dames
DS-Frank: Merde ops: , je hebt natuurlijk gelijk, had ik aan je foto kunnen zien. Maar de kans dat Mathijs een rit zal maken in een Amerikaanse versie zal niet zo groot zijn, hoe dan ook weet hij nu hoe hij een DS Hydraulique moet starten: duw de hendel naar links in de D of S
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hoi Mathijs,
Ik had de pech al vernomen van Pieter (voor mede-forummers, dit is de schoon-broer van Mathijs die 2 deuren verder woont). Hij had op de dag zelf alleen maar 850 foto’s gemaakt….
Wel pech van de DS, maar die heb je dan nog wel tegoed. Gewoon met z’n tweeen weer die trouwpakken aan en Pieter vragen voor een foto-herkansing.
Ik heb zelf nooit halfautomaat gereden, maar wel een DS met remknobbel. Er werd me door de eigenaar al op gewezen dat deze erg gevoelig is. Met dit nieuws maakte ik bij de eerste remactie nog bijna een noodstop terwijl dit helemaal niet de bedoeling was. Mijn advies daarom ook, rem de eerste keer met lage snelheid op een (recht) stuk waar niemand achter je zit.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ikzelf had al zo veel verhalen gehoord over de remknop van een DS dat ik er rekening mee hield. Op de plattelandsweg waar ik begon met rijden heel zacht mn voet op de rembol laten rusten. Toen remde die keurig en weet je gelijk hoe het werkt. Nooit problemen mee gehad.
Misschien zot, maar kdroom nog wel eens dat ik zo heerlijk rechtop in die DS fautuills zit en dan lekker zit te schakelen met zo’n 5 bak. Als ik dit filmpje zie en zie hem zo relaxed zitten schakelen loopt het kwijl over mn toetsenbord
Citroen 23: PRACHTIG !!!!!!!
Hier kan ik nu echt van genieten: LIVE schakelen in een DS Hydraulique, wat een geweldig forum !
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
citroen23 schreef:LIVE !!!!!!!!!
schakelen met sterren
Hoi, ziet er erg verheldered uit. Alleen bevestigt dit filmpje wat ik al dacht tenzij je het kan tegenspreken. Dat verd*mde stuur zit behoorlijk in de weg, maar missen kun je het niet. Andere mening ?
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
je kunt schakelen zonder je handen van het stuur te halen… ik noem dat niet in de weg.
Maar erover praten… doen is beter.
.komma