ik zou die h.fters van de technische controle maar niet onderschatten, ze weten meer dan wij denken, en met die banden kijken ze niet naar ‘t merk band maar de maat en de snelheidsaanduiding moeten wel correct zijn, anders is ‘t ‘terug naar af’.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
C4sohier schreef:bxsport schreef:
Feit is dat in belgie de keuring in principe van iedere wagen weet welke banden er onder voorgeschreven zijn! En die moeten er dan ook onder staan.
Nu ben ik aan het denken als ik er met mijn (goede) 215/70 VR 15 doorgeraak zal ik deze altijd moeten leggen…wat niet erg is
Wordt bij de keuring niet enkel gekeken naar de staat van de banden en of beide banden op dezelfde as van hetzelfde type (merk, afmeting, ...) zijn ? Tenzij het opvalt (bvb. extreem brede banden op een klein wagentje) kijkt men volgens mij niet verder, maar geen concrete ervaring hiermee.
Waarschijnlijk kan je geen vorig groen keuringsformulier voorleggen en mogelijks moeten ze dan alles tot in detail controleren ?
Is er dan ergens een voorschrift dat stelt dat, wanneer je auto goedgekeurd wordt met banden die niet voorgeschreven zijn, je deze bandenmaat altijd moet gebruiken ? Wordt de bandenmaat dan vermeld op je groene formulier of in hun bestanden ?
ja gelukkig heb ik alleen een keuringformulier van oldtimer en dan doet het er niet toe welke banden je legt maar keur je je wagen als dagelijkse wagen moet het de bandenmaat zijn die de constructeur voorschrijft.
Nu ze kijken dus wel degelijk naar wat er op moet….
en 215/70 is te breed….
nu in het keuringsstation hadden ze alleen maar een doc van de sm carbu waar 195/70 op stond dus kan ik wel zeggen ik heb een injectie en daar was dat 215.. hebbe ze toch geen gegevens van….
ten tweede klopt als je kan bewijzen dat jouw banden er onder mogen zetten ze dat op het formulier en kijken ze dat enkel na op de volgende keuringen…gaan ze niet helemaal in hun archief zoeken…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De originele maat is dacht ik 205-70VR15 XWX van michelin maar Pirelli p4000 in die maat rijdt ook perfect.
Wat is nou de officiele regel in belgie?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je banden nodig hebt voor de keuring dan kom je ze maar halen
Mijn SM rijdt toch nog niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bogaard77 schreef:Wat is nou de officiele regel in belgie?
zie hier : http://verkeerweb.be/tcontr/art33_35.html
@bxsport : is het laten leggen van een nieuw loopvlak op de originele banden een mogelijke oplossing ? Maar of dit goedkoper is dan een setje nieuwe ???
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
C4sohier schreef:
@bxsport : is het laten leggen van een nieuw loopvlak op de originele banden een mogelijke oplossing ? Maar of dit goedkoper is dan een setje nieuwe ???
Levensgevaarlijk! Nooit, maar dan ook NOOIT doen. Bij welke auto dan ook. Ik heb hier al zo veel ongelukken mee gezien…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:
Levensgevaarlijk! Nooit, maar dan ook NOOIT doen. Bij welke auto dan ook. Ik heb hier al zo veel ongelukken mee gezien…
Bij vrachtwagens is het een courante zaak, maar je ziet dan ook wel veel bandenloopvlakken liggen langs autosnelwegen ...
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
C4sohier schreef:waterman771 schreef:
Levensgevaarlijk! Nooit, maar dan ook NOOIT doen. Bij welke auto dan ook. Ik heb hier al zo veel ongelukken mee gezien…
Bij vrachtwagens is het een courante zaak, maar je ziet dan ook wel veel bandenloopvlakken liggen langs autosnelwegen ...
Een vrachtwagen rijdt 85 KM/h. Geen 185 zoals een SM. Een ieder die op deze wijze aan besparing doet zou men direct het rijbewijs én de auto moeten afpakken. Met banden dient men NIET te rommelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Een vrachtwagen rijdt 85 KM/h. Geen 185 zoals een SM. Een ieder die op deze wijze aan besparing doet zou men direct het rijbewijs én de auto moeten afpakken.
(hm, dit is wat men doet als je 185 rijdt )
Massa van een vrachtwagen is ook zoveel groter dan die van een SM ; gevolg is dat de impuls bij 85 van een 10-tonner groter is dan die van een SM bij 220 ...
Niet dat ik het doe of zou doen (mijn bandjes worden steeds voortijdig vervangen door nieuwe), maar herzolen is wettelijk toegelaten en de eisen zijn sedert 2006 enorm verstrengd.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vergeet niet dat vrachtwagenbanden erop gemaakt zijn om van een nieuw loopvlak voorzien te worden: ‘Regroovable’ staat er dan op de wang.
Bij personenwagenbanden is dit niet het geval. Een niet zorgvuldig gevulcaniseerd loopvlak kan dan zomaar loskomen. Lijkt mij in geen geval een veilige situatie.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Vergeet niet dat vrachtwagenbanden erop gemaakt zijn om van een nieuw loopvlak voorzien te worden: ‘Regroovable’ staat er dan op de wang.
Bij personenwagenbanden is dit niet het geval. Een niet zorgvuldig gevulcaniseerd loopvlak kan dan zomaar loskomen. Lijkt mij in geen geval een veilige situatie.
‘Regroovable’ is het dieper maken van de groeven en heeft met herzolen niks te maken. Regrooving is inderdaad (terecht) verboden bij banden van personenwagens.
Het herzolen is wettelijk toegelaten voor personenwagens met snelheidscategorie tussen 120 en 240 km/h, en door deze vrij recente wet worden de knoeiers uit de markt gehaald.
Ik geef het alleen maar aan als mogelijkheid ... don’t shoot the messenger
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ik ga voor pirelli’s, in de maat 205 70 15
De mijne heeft vorig jaar een invoerkeuring gehad,omdat ik geen Belgische papieren had.
En ze staat op 205 XWX banden,en ze hebben het profiel gemeten en verder werd er niks gezegd over de banden,maar ik had hen op voorhand gezegd,dat de originele maten ,niet meer te verkrijgen zijn,en ze hebben dit toch ergens gevonden naar mijn mening,want ze hebben in het specboekje dat zij hebben zitten zoeken en zeiden daarna:OK,voor de banden.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
C4sohier schreef:‘Regroovable’ is het dieper maken van de groeven en heeft met herzolen niks te maken. Regrooving is inderdaad (terecht) verboden bij banden van personenwagens.
Dat wist ik niet.. ops: Ik dacht dat er daadwerkelijk sprake was van een nieuw loopvlak.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
C4sohier schreef:bogaard77 schreef:Wat is nou de officiele regel in belgie?
zie hier : http://verkeerweb.be/tcontr/art33_35.html
En dan zegt deze website : geen gegevens voor dit PVG nummer
Walter
PS mijne is drie jaar geleden gekeurd met 215 vooraan en 195 achter , en wordt nu elk jaar weer goedgekeurd want dat staat op mijn vorige controlekaart
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja in ik kan verstaan dat er 205/70 op mag omdat deze de volgende maat is na 195…. maar 215 is te breed en 205 bestaat wel degelijk
@blooper ik ga dus nog geen 205 kopen vermits mijn 215 nog perfect zijn…als ze niet in het archief gaan zoeken vinden ze niks
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!