1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Te lage KV temperatuur
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 oktober 2007 10:47 AM

Vanmorgen wat vroeger vertrokken dan gemiddeld, het was dus nog wat kouder buiten. Na 80km en af en toe de 150 aantikkend, blijft de temperatuur op 70 a 75 graden hangen. Dat terwijl het overdag keurig rond de 90 hangt, in de file er net iets boven.

Het lijkt erop de rijwind vandaag meer koeling leverde dan de afgelopen maanden, maar je zou toch verwachten dat dat niet hoeft uit te maken?

Iemand een verklaring? De thermostaat vervangen lijkt me vooralsnog even niet nodig, gezien de normale temperatuur van 90 graden.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 05 oktober 2007 02:09 PM
  [ # 1 ]

Re: Te lage KV temperatuur

malle pietje schreef:

Vanmorgen wat vroeger vertrokken dan gemiddeld, het was dus nog wat kouder buiten. Na 80km en af en toe de 150 aantikkend, blijft de temperatuur op 70 a 75 graden hangen. Dat terwijl het overdag keurig rond de 90 hangt, in de file er net iets boven.

Het lijkt erop de rijwind vandaag meer koeling leverde dan de afgelopen maanden, maar je zou toch verwachten dat dat niet hoeft uit te maken?

Iemand een verklaring? De thermostaat vervangen lijkt me vooralsnog even niet nodig, gezien de normale temperatuur van 90 graden.

Toch is de thermostaat het enige onderdeel wat de circulatie zou moeten stoppen als de koelvloeistof niet op temperatuur is. Misschien sluit de thermostaat niet helemaal goed?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 05 oktober 2007 02:27 PM
  [ # 2 ]

75 graden is nog wel ok. Je auto heeft een werkgebied.Zo gauw ie maar uit het koude gebied komt en niet in het rode loopt is het binnen wat normaal is.

Wat de thermostaat betreftL: Het kan best zo zijn dat er een bypass circuit is dat altijd het koelwater iets laat stromen buiten de thermostaat om. Dat heeft mijn motor ook. Bij plots acceleren komt er ineens zoveel warmte vrij dat de thermostaat hier niet supersnel op kan reageren. Vandaar het bypass circuit. Maar dat zorgt wel voor een te goede koeling bij lage temperaturen. Misschein heeft de XM dit ook?

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 oktober 2007 02:32 PM
  [ # 3 ]

Hmmm, tja, wellicht staat de thermostaat continu open. Maar dan nog zou de temperatuur hoger moeten worden naarmate de motor warmer wordt lijkt me?

Dat werkgebied lijkt me wel voor de handliggend. Dat zou opzich nog kunnen worden bevestigd door andere dieselrijders die ervaring met winter en koude buitenlucht hebben…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 05 oktober 2007 02:54 PM
  [ # 4 ]

Ik kan mij herinneren dat mijn 200D benz in de winter bij stationair draaien op de stand plaats zich zelf koud trok en als je weer ging rijden gewoon naar bedrijfs themp ging, is je themp sensor nog wel oké maar het zou zomaar ook de thermostaat kunnen zijn. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
kalmah01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 12-10-2006

Gepost: 05 oktober 2007 03:50 PM
  [ # 5 ]

Mijn dame blijft over het algemeen ook tussen de 75 en 85 graden. Alleen bij file loopt ze naar de 90. Lijkt mij dat je een gezonde motor hebt! Als het binnen wel gewoon lekker warm wordt dan is er niks aan de hand.

Groeten,
Hans

Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 oktober 2007 04:18 PM
  [ # 6 ]

Misschien heb je gelijk. Mijn motor zit standaard tegen de 90 aan, bij lang stilstaan loopt het soms iets op tot net boven de 90 maar dat is direct over bij rijden. Nu dus even wat lager, door de koudere lucht.

De temperatuursensor is niet kapot hoor, daarvoor zijn de gegevens niet raar genoeg, bovendien loopt het mee in heen logisch temperatuurverloop van de motor.

Ik kan morgenochtend wel even controleren of de thermostaat het nog goed doet, dat wil zeggen, motor laten draaien tot 90 graden, dan pas zou de radiator warm moeten worden.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 oktober 2007 04:37 PM
  [ # 7 ]

Dit is wel iets dat de tehrmostaat regelt. Bij de XM TD is er niet sprake van een bypass langs de thermostaat. Dus het kan wel zijn dat ie wat te snel opent.

Overigens moet je je vooral zorgen gaan maken als ie nauwelijks op temperatuur komt en het eewig duurt voordat er warme lucht uit de radiateur komt. Als ie redelijk vlot op temperatuur komt, maar hem bij lagere tempereaturen wat meer terugkoelt (75 ipv 90 op de meter) dan ligt dat nog wel in het werkgebied van de thermostaat.

De thermostaat zit bij de XM TD trouwens achter de waterpomp, dus daar wordt je niet vrolijk van als je die moet vervangen. Kun je echt “heerlijk” bij.  Evil or Very Mad

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 05 oktober 2007 04:48 PM
  [ # 8 ]

Als je smorgens ook nauwelijks warm wordt van je kachel, of je ramen zijn amper schoon te blazen, is je thermostaat vastgerot op de open stand (da’s beter dan de dichtstand trouwens.). Dat ie keurig op 90 draait overdag hoeft daar niet veel mee te maken te hebben, tijdens normaal bedrijf is je thermostaat ook (deels) open en worden er andere regelingen aangesproken om oververhitting te voorkomen (radiator fan temp. regeling bv)
Als je verbruik ook de pan uit stijgt weet je het zeker ! Crying or Very sad

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 05 oktober 2007 04:50 PM
  [ # 9 ]

Mijn TD wordt precies 78 graden en daar blijft hij op, af en toe een korte wandeling richting de 85-90 graden, maar nooit hoger. Voorheen bleef te temperatuur rond de 70 graden hangen, ik heb toen de thermostaat vervangen (lekker plekkie !) omdat het vermoeden bestond dat hij niet meer helemaal afsloot. En die theorie werd eigenlijk een beetje bevestigd toen de thermostaat vervangen is.

Verder rij ik zonder bodemplaat en zijn diesels wat gevoelig(er) voor rijwind. Maar 78 graden (wat hij nu is) zie ik wel als de bodem, nog kouder word ik niet vrolijk van.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 05 oktober 2007 04:50 PM
  [ # 10 ]

Ik kan morgenochtend wel even controleren of de thermostaat het nog goed doet, dat wil zeggen, motor laten draaien tot 90 graden, dan pas zou de radiator warm moeten worden.

Je kan beter de slang van het blok naar radiator vastpakken, als deze meteen warm wordt is je thermostaat verrot.[/url]

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 05 oktober 2007 05:04 PM
  [ # 11 ]

Ik zit ook op zo’n 78 graden, soms zelfs 75. De thermostaat heb ik net vervangen dus dat zou goed moeten zijn. Aangezien ik een automaat heb moet de thermostaat geen 85 maar 80 graden zijn. Waarom is mij een raadsel. Maar het metertje, klopt dat wel? Ik ga het eens nameten.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 oktober 2007 05:38 PM
  [ # 12 ]
boukewerff schreef:

Ik zit ook op zo’n 78 graden, soms zelfs 75. De thermostaat heb ik net vervangen dus dat zou goed moeten zijn. Aangezien ik een automaat heb moet de thermostaat geen 85 maar 80 graden zijn. Waarom is mij een raadsel. Maar het metertje, klopt dat wel? Ik ga het eens nameten.

De automaat wordt ook gekoeld door koelwater. Blijkbaar heeft dat meer zin als het koelwater normaal op 80 graden wordt gehouden.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 oktober 2007 06:17 PM
  [ # 13 ]

Nou, het is snel bekeken vermoed ik, als de slang warm wordt blijft de thermostaat open staan. Dicht blijft ie niet want de radiator wordt zowieso wel warm.

‘s Ochtends is het snel genoeg warm in de auto dus ik maak me geen zorgen verder.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 oktober 2007 07:01 PM
  [ # 14 ]

je termostaat werkt onregelmatig, ergo hij is versleten en aan vervanging toe.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 05 oktober 2007 07:12 PM
  [ # 15 ]

Is een thermostaat makkelijk te vervangen op een XM, Wuppo? En op een V6? ?

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook