Nee, ze zullen dat ding daar idd wel niet voor niets plaatsen Die opmerking over het opschroeven van de werkplaatstarieven moet je dus ook niet serieus nemen
Maar goed: ik was dit zelf nooit eerder tegengekomen. Sja, eens moet de eerste keer zijn.
Waarom ik een sneer plaats over superioriteitsgevoel? Omdat het mij een raadsel is waarom je dit brainstormen ineens in het cafe plaatst. We kunnen niet alles weten en daar kun je dan in dit forum over discusseren. Als ik iets wel weet wat een ander niet weet ga ik daar ook geen raadspelletjes over houden, maar post ik ook gewoon mijn idee op het forum, zonder daar nou uitgebreid over te gaan zitten snoeven.
Sja. Ik had het idd ook kunnen bedenken, maar had me niet gerealiseerd dat het wel eens een probleem kan zijn dat delen van de motor wel eens overkoeld konden worden door koel water van de kop.. Ach ja… ik zal deze uitleg niet zo snel meer vergeten, dat dan weer wel.
mpostma schreef:
Waarom ik een sneer plaats over superioriteitsgevoel? Omdat het mij een raadsel is waarom je dit brainstormen ineens in het cafe plaatst. We kunnen niet alles weten en daar kun je dan in dit forum over discusseren. Als ik iets wel weet wat een ander niet weet ga ik daar ook geen raadspelletjes over houden, maar post ik ook gewoon mijn idee op het forum, zonder daar nou uitgebreid over te gaan zitten snoeven.
.
ik poste het als geintje in het cafe, meestal kom je met een zeer uitgebreide text en uitleg, waar ik niks meer aan toe hoef te voegen.
niks persoonlijks, gewoon zoiets van, hee, Marten komt niet met uitgebreide txt,, en je eigen opmerking van, Wup, leg maar uit, ik ga het niet antwoorden.
dus vat het dan ook op als geintje,, aan snoeven heb ik geen trek, al vind ik het gewoon leuk als ik rare dingen opgelost krijg, jij dito denk ik.
wie niet eigenlijk?
maar dit was een geval van logisch nadenken, en dat kunnen meerdere denk ik ook wel.
mits je de technische achtergrond hebt, ieder zn vakgebied, toch?
mvgr wupke
malle pietje schreef:gompy58 schreef:Zo, vandaag ff een nieuwe thermostaat erin gefietst.
Resultaat: temp blijft nu keurig tussen de 85 en 90 graden en gompy zag dat het goed was
![]()
Moet zeggen dat het idd nu ook binnen een stuk heter te stoken is .
relaxt! Was het een leuk klusje?
Ik zal het eens aan de monteur vragen. Stond in me goeie goed bij de dealer die de goede versie toevallig op voorraad had. Koste me 25 euros.. voor 6 tientjes extra ging die erin…
Ik weet het, had het makkelijk zelf kunnen doen maar ik vond het wel best zo. Had er gewoon geen zin in… ben lekker in de warme showroom met koffie en een krantje gaan zitten en heb de pas door de gleuf getrokken… klaar…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
immers de wastermostaat krijgt dan van 2 kanten watertemperatuur,, enerzijds de koude instroom en anderzijds de warmte van de motorzijde.
dus 2 zijdige werking en of 2 voudige verbetering tov de termostaat in de kop.
Ik moet hier toch eens heel hard over nadenken…..de thermostaat krijgt een deel van het water wat het doorgelaten heeft direct weer terug aan de inlaatkant ? Zou regeltechnisch nogal wat problemen kunnen veroorzaken schat ik zo in ?
Ik kan me voorstellen dat een thermostaat die dicht bij de waterpomp zit een lagere openingstemperatuur heeft ( hij meet gekoeld water uit de radiator, terwijl een thermostaat in de bovenste radiator slang opgewarmd water van de motor meet), maar het blijft toch niet meer dan een variable opening in de KV stroom ? Hij meet toch geen mengseltje van twee verschillende stromen ?
De thermostaat zit sowieso op een plek waar koelwater circuleert dat in het blok rondgaat. Stel dat de motor nog op termperatuur moet komen, staat de thermostaat dicht, maar door de circulatie warmt ie wel op.
STel nu dat de termperatuur hoog genoeg is opgelopen. De thermostaat gaat een beetje open en als gevolg daarvan komt er koele koelvloeistof langs de thermostaat stromen. Waarschijnlijk zal de thermostaat door die afkoeling weer iets dichtgaan. Zodra het blok heet genoeg is en de radiateur ook opgewarmd raakt komt er niet zo koele koelvloeistof terug en kan de thermsotaat verder openen.
Indien de thermostaat in de kop zit, gaat het op dezelfde manier, maar het duurt veel langer voor de thermostaat feedback krijgt. De koelvloeistof moet dan immers door het hele blok voordat de thermostaat merkt dat de termperatuur daalt.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Indien de thermostaat in de kop zit, gaat het op dezelfde manier, maar het duurt veel langer voor de thermostaat feedback krijgt. De koelvloeistof moet dan immers door het hele blok voordat de thermostaat merkt dat de termperatuur daalt.
Het enige verschil wat ik kan zien is dat er twee verschillende dingen gemeten en geregeld worden.
Thermostaat bij waterpomp: men regelt op radiatortemp. De thermostaat heeft eigenlijk geen flauw benul wat de uittredende watertemp is.
Thermostaat op uitgang blok: men regelt op motortemp. De thermostaat heeft geen flauw benul wat de binnentredende watertemp is.
Verder is er m.i.z. geen wezenlijk verschil, en ik vermoed dat het plaatsen van de thermostaat meer een logistieke keuze is (en schijt aan de monteur of eigenaar) dan dat het met betere of efficientere koeling te maken zou hebben….
Tegenwoordig plaatsen ze ook koplampjes zodanig dat ze niet te vervangen zijn, en dat heeft ook niks met beter licht te maken…
termostaat bij de uitgang cilinderkop-meet uitgaande temperatuur, en remt de doorstroming, als de temperatuur te laag word,(in de tussentijd is de motor eigenlijk dan al te koud),,je loopt dus achter de feiten aan ..
plaatsing van de termostaat bij de waterpomp, is de ingang motor.
hij meet de motortemp, en bij 80 graden of iets meer gaat hij open, hierdoor zal het koude water uit de radiator instromen.
Echter,,
dat koude water zal hem direct ook weer deels doen sluiten, want het moet zich mengen met het te warme water.
dit zorgt ervoor dat de motor minder schokeffecten krijgt in de warmloopfase.
tevens zal zo de inkomende waterstroom beter gecontroleerd zijn qua temperatuur.
pas als ingaand water 80 graden of hoger is, zal de termostaat maximaal openen.
daarna nemen de termocontacten de regeling over door de fan’s aan te sturen.
mvgr wupke
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Wupke, ja OK dat had je al uitgelegd, en ik snap ook wel wat je zegt. Alleen als het al zo is, dan vraag ik me af of zo’n zenuwachtige open/dicht regeling wel zo goed is tijdens de opwarmfase.
Regeltechnisch is zoiets nooit te preferen.
En je zegt wel dat de andere regeling achter de feiten aanloopt, maar deze regeling lijkt me altijd te laat als er oververhitting in het blok optreedt. Voordat de thermostaat DAT in de gaten heeft….....(KV eerst door radiator, wordt toch nog lekker afgekoeld, enz enz….)
Punt: alle voordelen hep z’n nadelen..??