1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hé bah, nu pruttelt het een beetje onder de motorkap
Aerdvark
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 25-04-2007

Gepost: 06 oktober 2007 11:38 PM

Net hoek het zeg: de auto pruttelt een beetje.

Een paar weken geleden begon het met wat kleine “dipjes” in het rijden, alsof er heel even een korreltje aan de bougie zat, niet eens dat de auto “stoot”. Nu wordt het gestaag erger en komt er ook gestoot en gebok. Dit is bij rijden op gas en benzine is, bij warm en koude motor.
Ook met / zonder choke blijft het zo. Ik vermoed dus niets in de brandstof toevoer of carburateur. Dus ontsteking…

Nu heb ik de verdelerkap losgehaald maar zie niks bijzonders. Ik weet wel hoe het werkt maar zie niet iets vreemds: geen vocht, contactpunten zien er oke uit. De rotor, die langs de 4 koperen pennen, gaat ook, al vind ik de 4 pennen (bougiekabels) er vreemd in zitten: 2 staand en 2 liggend maar goed. Dat zal er wel zij horen.

Als de auto op toeren is, zeg 3000 toeren dan lijkt het over te gaan. Bij 2000 toeren dan is het pruttelen aanwezig. Stilstaan bij stoplichten betekent dat ik af en toe een dotje gas moet geven om te checken of ie nog wel vooruit wil. Meestal een klein hoestje maar dan gaat het wel.

Mijn gevoel zegt dat de bobine niet goed is. Vanwege dat met het toerental. Of er is iets met de bougie kabels, overslag of zo.

Wie heet tips? Morgenvroeg maak ik het open, en probeer een oorzaak te vinden. Niks gevonden morgen dan haal ik in ieder geval nieuwe bougiess, zijn toch aan de beurt. De verdelerkap en kabels zien er oke uit en zijn aan de kleuren te zien redelijk nieuw. Maar aangezien dat ook de wereld niet kost kan ik dat eventueel ook vervangen.

Alle hulp is welkom ...

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 06 oktober 2007 11:40 PM
  [ # 1 ]

Kijk eens naar je condensator aan de verdeler.
Max

Profiel  
 
Aerdvark
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 25-04-2007

Gepost: 06 oktober 2007 11:48 PM
  [ # 2 ]

Ik weet wat je bedoeld, die zit er buiten volgens mij. Wat kan ik daar aanzien, behalve of ie goed vast zit en niet verbrand of zwart is?
Ik heb een universeelmeter misschien kan ik iets meten? Een bepaalde waarde (-> farrad’s ??) ?

Had ik niet over nagedacht nog. Maar die condensator is toch eigenlijk alleen maar voor het “vermijden” van de vonkoverslag op de contactpunten en zodat die niet zo snel slijten?

Edit Rene.. Quote verwijderd)

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 07 oktober 2007 12:40 AM
  [ # 3 ]

Codensator zorgt ook voor vonkopbouw, gewoon vervangen!

knuffel

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 07 oktober 2007 12:43 AM
  [ # 4 ]

je hebt natuurlijk alle stekkers in de die regio al goed schoon gemaakt? en al de bedrading gecontroleerd op breuken enzo…...

.komma

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 07 oktober 2007 01:55 AM
  [ # 5 ]

Kijk ook even naar je bougiekabels. Wellicht is er een slecht, of een van de aansluitingen van deze kabels op de bougiepennen. Wellicht ligt er 1 los op.
Anders even de bougiekabels tijdens het lopen 1 voor 1 los trekken met een tang en luisteren naar de motor. Wellicht is het een bepaalde cilinder die moeilijk doet bij de ontsteking.

Profiel  
 
Tedje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 07 oktober 2007 10:43 AM
  [ # 6 ]

Heb hetzelfde gehad met mijn D spec.
Uiteindelijk bleek het dat de contactpunten soms massa maakte via het asje waar de puntjes omheen draaien. Je kan het niet zien uiteraard, maar het was wel duidelijk als je de kap eraf laat en dan probeer te starten, terwijl iemand anders even kijkt.(of de starter onder de motorkap gebruiken)
Klaarblijkelijk komt het voor als de punten er al jaren in hebben gezeten en de auto relatief niet veel is gebruikt. De puntjes zelf zijn dan nog wel goed , maar het isolatiemateriaal droogt op en laat uiteindelijk door.
Nieuwe punten is de enigste remedie en ik zou er toch ook maar een nieuwe verdeelkap opzetten. De kosten zijn het toch niet ?

Succes.

Ted

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 07 oktober 2007 11:19 AM
  [ # 7 ]

Begin maar met vernieuwen van bougies, bougiepijpjes, puntjes, rotor en verdeelkap.
Dan even heel goed op tijd zetten.
Is het dan nog niet over, nieuwe bougiekabels.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 07 oktober 2007 03:07 PM
  [ # 8 ]

Dag,

heb afgelopen 2 weken exact dezelfde klachten gehad (op een rit van 250 km. voelde ik ± 10 keer een “stoot”, ongeacht het toerental), tot de DS vrijdag j.l. vóór de deur van de Citroëngarage spontaan stil viel tijdens stationair lopen Surprisedops: . Niet meer aan de praat te krijgen. Geluk bij een ongeluk omdat ik voor de deur van mijn dealer stond: oorzaak was condensator, en na vervanging waren de klachten over. Nieuwe contactpunten had men echter niet in het schap liggen, en het advies was om die óók te vervangen omdat die “geleden” hadden onder een slechte condensator. Heb ik dus gisteren bij een andere DS-Garagist laten doen, en de DS loopt weer fantastisch. Eerstvolgende investering: electronische ontsteking ! Laughing
JoF

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Aerdvark
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 25-04-2007

Gepost: 07 oktober 2007 10:42 PM
  [ # 9 ]

@ iedereen: ik heb vandaag het hele handeltje losgehaald en bekeken, alles zat volgens mij op zijn plek. De contacten en zo zien er oke uit dus ik heb alles weer teruggezet. En raad es?  Shocked  Nog steeds hetzelfde. Bah.

@ JoF: Jouw verhaal sluit aan bij de mijne. Ik denk dat ik morgen maar even langs de garage moet gaan, wellicht kan ie mij zo een condensator verkopen. Mijn vermoeden zit nog steeds in de bobine, ik weet niet waarom maar de condensator ga ik eerst proberen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 08 oktober 2007 11:00 AM
  [ # 10 ]
Aerdvark schreef:

Mijn vermoeden zit nog steeds in de bobine, ik weet niet waarom maar de condensator ga ik eerst proberen.

Ik weet wel waarom: 95% kans dat het aan je condensator of aan je puntjes ligt. Nieuwe condensator en meteen je contactpuntjes stellen of vervangen en weer lekker verder tuffen!

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
pj_ds
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006

- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
Gepost: 08 oktober 2007 02:23 PM
  [ # 11 ]

ik had precies het zelfde.
na vervanging van contactpuntjes en condensater helemaal verholpen!!

totale kosten iets van 7 of 8 euro’s

succes ermee

peter

ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009

Profiel  
 
Aerdvark
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 25-04-2007

Gepost: 10 oktober 2007 01:49 AM
  [ # 12 ]

@ alle helderzienden op het forum: ik herken dus kennelijk geen versleten contactpunten; toen ik een condensator ging halen, werd mij verteld dat het andersom werken was. erst check de contactpunten dan de condensator. Daarna verder denken. De garagist keek en concludeerde meteen dat de contactpunten moesten worden vervangen. Ik heb het zelf gedaan en alles oke.

Oorzaak dus contactpunten Surprisedops: condensator is ook vervangen aangezien deze onherkenbaar verminkt was door smeer en oudheid.

Totale kosten: 20 euro inclusief 4 nieuwe bougies.

Nog even een leuke bijkomstigheid: daar waar de bout door de verdelerkap gaat waaraan de draad van de contactpunten zit, aan de buitenkant zit de draad van de condensator er op, daar is het zaakje geisoleerd. Je zal het niet 123 opmerken maar daar hoort een pipoklein kunststof ringetje tussen. Als je die vergeet maak je sluiting en loopt ie niet. Rara politiepet wie daar een half uur mee aan het prutsen is geweest…  Rolling Eyes

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 10 oktober 2007 12:35 PM
  [ # 13 ]

Nou, Al doende leert men, maar toch fijn voor je dat ze het weer doet!
Succes

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 oktober 2007 12:37 PM
  [ # 14 ]
Aerdvark schreef:

@ Rara politiepet wie daar een half uur mee aan het prutsen is geweest…  Rolling Eyes

Ja. instinker nummer 1! soms valt dat ringetje en heb je geen idee waarom hij niet loopt…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Aerdvark
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 25-04-2007

Gepost: 10 oktober 2007 05:02 PM
  [ # 15 ]

Ja idd, door dat ene ringetje een hele auto niet lopen ... pfff.

By the way, nieuwe avatar??

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook