Ik ga binnenkort een XM 2.1TD ophalen. De auto heeft +/- 3 jaar stil gestaan in een garage. De motor heeft eens in de anderhalve maand gelopen. Ik ben al wezen kijken en de motor sloeg goed aan, liep de eerste minuut wat moeizaam rond, maar daarna soepel en nadat de motor warm was gereden prima. Ik heb een klein rondje gereden en het stuurt en remt prima. Het enige wat mij opviel is dat (even als voorbeeld een conventionele auto) de stuurbekrachtigings pomp bleef werken en heel even stopt als het stuur in zijn middenstand staat.
Nu heeft een XM geen stuurbekrachtingspomp, maar enkel een hydrauliek pomp voor zover ik weet, maar misschien zit er nog wat extra’s bij voor het sturen(iig geen diravi aanwezig)
De auto heeft meteen een rit van 135km voor de boeg en vraag me af of er nog dingen zijn die extra aandacht verdienen voordat ik de rit ga maken.
peil de olie, en koelwater, neem voor de voorzichtigheid 1 of meer liters LHM mee.
de klacht in je stuur/pomp kon wel eens komen door ..
te weinig LHM.
vuile LHM.
voorraadbol lek/leeg.
1e werk thuis is dus alle vloeistoffen verversen.
en de LHM spoelen (alle 4 de wielen ontluchten) ,het kan zijn dat je het meerdere keren moet doen, om je systeem weer zuiver te krijgen.
mvgr wupke:succes en veel plezier met je XM..
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Het standaard rondje vloeistoffen verversen en de bollen op druk brengen. De stuurbekrachtiging valt uit door gebrek aan druk door een platte voorraadbol en vuile of oude LHM
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Re: Aanschaf XM 2.1TD(staat 3 jaar stil)
Check aub goed de vervangingstermijn van de distributieriem. Deze heeft behalve een max. kmtrage ook een max. leeftijd. Het zou zo zonde wezen als je daar tegenaan loopt.
Als een auto zo weinig gereden heeft krijg je ook allerlei klachten. Nadat je alle vloestoffen hebt gevuld en de distributie gecheckt. Zou ik eerst 1000 km rijden en dan kijken of de klachten niet komen door te weinig gebruik. Waarom stodn ie eigenlijk 3 jaar stil?
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
De auto was van een garage eigenaar, deze heeft de auto deels opgeknapt en is toen ziek geworden. De wagen is toen overgenomen door de huidige eigenaar die hiermee deels verder is gegaan en doet de wagen weg, omdat hij meerdere auto’s bezit en de ruimte in zijn garage goed kan gebruiken daar hij bezig is met het opknappen van zijn huis.
Wat betreft de distributieriem: Als die er weing km opzit maar al wel vijf jaar dan behoort ie vervangen worden..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
let ook goed op je kloelvloeistof slangen als een auto zolang stil binnen gestaan heeft willen deze wel is uitdrogen en dan scheuren als je er mee gaat rijden
De Xm staat sneller dan de bedoeling was al voor mijn deur
De rit is goed verlopen. Er zijn een paar dingen die ik tot nu toe heb opgemerkt.
-optrekken in z’n 1 boven een bepaald toerental gaat de auto vibreren(incl trillend stuur, niet zoals onbalans in wielen)
-toerenteller doet het niet
-in het interieur hoor ik tikken(zoals een klok) behalve bij gas los
-KVS temp schommelt zo rond de 95 graden, mijn inziens wat aan de hoge kant
-olietemp meter werkt niet
In positieve zin:
-veert volgens mij al heel goed
-Geen panne, plotselinge lekkages etc
Ziet er goed, uw auto.
Olietemp betreft een oliepeilmeter en geen temp.meter. Bij auto op contact zetten zou meter moeten uitslaan enkele seconden om oliepeil aan te geven, daarna gaat deze terug naar 0.
Het ruimteschip op de weg
Gefeliciteerd met je nieuwe dame!
Je hydrauliek-klacht zou naast bovenstaande tips ook te maken kunnen hebben met een interne lekkage in het stuurhuis, een zwakke pomp of een slechte debietregelaar. Het is echter een typisch XM-kwaaltje wat ondanks dat het systeem netjes onderhouden is toch vaak voorkomt. Ze rijden er echter niet minder om.
Wat het trillen betreft; wellicht heeft de bovenste motorsteun aan de rechter kant z’n beste tijd gehad, of zijn de aandrijfassen aan vervanging toe. Het zou ook nog kunnen dat de banden eivormig geworden zijn van het lange stilstaan.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
prachtkar!
(lijkt exact op mijn auto )
van Harte ermee!
De foto’s zijn gemaakt met een telefoon. Er zit hier en daar wel een kras/deuk/scheur, maar geen grote dingen gelukkig, maar dat weet de m’n telefoon mooi te verbloemen
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ach er valt altijd een boel weg te poetsen!
Die temperatuur lijkt mij veelste hoog, doorgaans zou die ongeveer op 83-85 moeten zitten. Misschien thermostaatje? Leuke wagen!
veelste? 90 graden voor een diesel is toch niet zo gek ?
Ouwe mopperkont