Poekoek schreef:Gisteren leek het met het opruimen van de straat wel BXjes dag zeg, in een mum van tijd kwamen er drie langs. 2 vrij nietszeggende Duiveltjes, maar ook de rode 16V MK1 van John Hannenberg van de BX Club! Had deze BX al wel eens eerder gespot, maar nog nooit rijdend.
Auto heeft trouwens een importkenteken uit 1996.
Het kenteken van de BX van John lijkt een importkenteken, maar is het niet. Dat weet ik omdat ik deze BX in 1996 van dit kenteken heb laten voorzien. De auto is een origineel Nederlands gekentekende auto uit 1988. Je kunt dat ook zien op de site van de RDW. De datum van eerste toelating en de datum van eerste uitgifte in Nederland zijn namelijk gelijk, 8 maart 1988.
De auto was eerst echter een grijs kenteken auto, een zogenaamde ‘service’. Hij is door de toenmalige dealer in Haarlem (Hoogeveen) geleverd aan een bouwbedrijf in Haarlem. Als het goed is zijn de boekjes waaruit dit blijkt nog bij de auto. Ik heb de auto in 1996 gekocht, de laadvloer verwijderd, een originele 16V achterbank geplaatst (lastig te vinden toen) en de auto op geel kenteken laten zetten. Daarom dus de kentekencombinatie uit 1996.
John verzorgt de auto al jaren zeer goed (ben blij dat ik de auto aan hem verkocht heb) en heeft hem een aantal jaar helemaal opnieuw laten spuiten. De jaren als bestelauto hadden zoveel gevergd van de Rouge Furio lak dat er niet meer tegenop te poetsen viel. Het is nu één van de strakste BX-en 16V van Nederland, die er ook nog helemaal origineel uit ziet.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Wow, gaaf verhaal Toeters en Bellen en goed om te horen dat deze auto in zo’n goede staat is! Weet je toevallig ongeveer de kmstand? Die zal ook wel vrij hoog zijn aangezien de auto door een bedrijf is gebruikt?
Kilometerstand valt erg mee. Was 156.000 toen ik de auto in 1999 verkocht. John rijdt de auto nu als 2e auto, toen ik hem tijdens CitroMobile vorig jaar (2007) sprak had de auto 225.000 kilometer op de teller. Geen extreem hoge stand dus gezien de leeftijd van de auto.
XBXG schreef:hogervp schreef:Poekoek schreef:Furio Rood, en nog lekker fel in het echt!
Dat zal dan ook deze kleur zijn:
Foto van de BX TRD Turbo
Foto genomen in 2005.Patrick
Nee. Dat is volgens mij nog Rouge Vallelunga (wat ook werd geleverd op de BX type 1). Dat is dus nét een tikkeltje feller rood dan Rouge Furio.
Persoonlijk vind ik Rouge Vallelunga de mooiste kleur rood voor een BX. De door jouw gespotte TRD Turbo is werkelijk magnifiek!
Volgens mij heeft Patrick hier gelijk en is deze TRD Turbo echt Rouge Furio. Rouge Vallelunga is wat valer, minder diep rood. Mijn Sport is Rouge Vallelunga, maar mijn favoriete rood is Rouge Furio. Juist omdat het wat roder (minder oranje) is.
Een TRD Turbo kan behalve wanneer hij is overgespoten ook niet Rouge Vallelunga zijn. Bij de modeljaarwisseling van 1987 naar 1988 is Rouge Vallelunga vervangen door Rouge Furio. Aangezien de BX turbo diesel pas in het voorjaar van 1988 is geïntroduceerd (midden in modeljaar ‘88 ) kan een BX turbo diesel dus nooit in Rouge Vallelunga geleverd zijn. Een type 2 BX in Rouge Vallelunga is dus altijd van het eerste modeljaar van dit type en daardoor dus vrij zeldzaam.
Je hebt gelijk. De TRD Turbo van de foto komt uit 1989 en had dus ook nooit Rouge Vallelunga kunnen zijn. ops:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Toeters en bellen schreef:
Een TRD Turbo kan behalve wanneer hij is overgespoten ook niet Rouge Vallelunga zijn. Bij de modeljaarwisseling van 1987 naar 1988 is Rouge Vallelunga vervangen door Rouge Furio. Aangezien de BX turbo diesel pas in het voorjaar van 1988 is geïntroduceerd (midden in modeljaar ‘88 ) kan een BX turbo diesel dus nooit in Rouge Vallelunga geleverd zijn. Een type 2 BX in Rouge Vallelunga is dus altijd van het eerste modeljaar van dit type en daardoor dus vrij zeldzaam.
Geweldig om dit soort weetjes te kunnen lezen hier. Dank voor de uitleg.
Tja, die BX, daar kon je niet omheen. Die stond me toch een partij te glanzen en te glimmen. Er bestaan dus wel Fransen die zuinig zijn op hun auto.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Goed om te horen, T&B! Erg leuk om af en toe die rode 16V in Hengelo te zien staan.
Zo net kwam ik trouwens een strakke, TZD Turbo in Rouge Furio tegen. De auto had het kenteken FN-FX-19 en is voorzien van GTI velgjes. De BX was op weg naar de Kwantum.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Poekoek schreef:Goed om te horen, T&B! Erg leuk om af en toe die rode 16V in Hengelo te zien staan.
Zo net kwam ik trouwens een strakke, TZD Turbo in Rouge Furio tegen. De auto had het kenteken FN-FX-19 en is voorzien van GTI velgjes. De BX was op weg naar de Kwantum.
Ik zie nou dat ik donderdagochtend jouw bx heb gespot aan de Enschedesestraat net voorbij de stoplichten als je Hengelo binnenkomt vanuit Enschede… Rond kwart voor 9… Ziet er strak uit alhoewel het niet helemaal mijn kleur is
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 994
Geregistreerd: 22-02-2004
- Saxo 1.6i SX automaat
Vanmiddag heb ik een BX gespot in Apeldoorn met het kenteken ZK-29-ZT (BX TOULOUSE U9 uit 1991).
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
25trd schreef:Poekoek schreef:Goed om te horen, T&B! Erg leuk om af en toe die rode 16V in Hengelo te zien staan.
Zo net kwam ik trouwens een strakke, TZD Turbo in Rouge Furio tegen. De auto had het kenteken FN-FX-19 en is voorzien van GTI velgjes. De BX was op weg naar de Kwantum.
Ik zie nou dat ik donderdagochtend jouw bx heb gespot aan de Enschedesestraat net voorbij de stoplichten als je Hengelo binnenkomt vanuit Enschede… Rond kwart voor 9… Ziet er strak uit alhoewel het niet helemaal mijn kleur is
Dat kan heel goed, daar woon ik
Totaal aantal Berichten: 27897
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Poekoek schreef:Zo net kwam ik trouwens een strakke, TZD Turbo in Rouge Furio tegen. De auto had het kenteken FN-FX-19 en is voorzien van GTI velgjes. De BX was op weg naar de Kwantum.
In de FN-FX-** reeks zitten heel veel BXen
Ook nog wat andere Citoëns hebben die reeks
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Vandaag BX bandit tegen gekomen in Amsterdam, dus ook zijn 16v gespot, zeer mooi ding! heb helaas geen foto
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Hee hallo, die van jou mag er ook zijn hoor!
Is het nog gelukt met het ontluchten van de Xantia remmen?
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Is gelukt ja, na het in zijn hoogste stand zetten met de wielen op de grond
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Klopt het dat jij vanavond in Deventer was met je GV-HH-61 GTI BX, Marten?