Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je zou dus bij een keuring aanwezig moeten blijven met een hele hoop werkplaatshandboeken.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De meeste steekproefmannen die ik heb meegemaakt weten verdomd goed hoe je een BX draagarmpje kunt controleren. Daarmee zeggend: ja, als de mazda dealer om de hoek je bx goedkeurt kan ie bij steekproef worden afgekeurd. Dan krijgt de apk-keurmeester én het bedrijf een zooitje strafpunten. Worden ze niet blij van….. Ik ben nog steeds blij dat ik mijn APK-licentie heb laten verlopen. Ik kreeg zó de zenuwen van de RDW steekproef-mannen…. Ook al weet je zeker dat je werk goed doet, met een oudere wagen of oldtimer blijft het risico op strafpunten veel groter dan bij een nieuwere c5…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
jongens jongens jullie mogen blij zijn daar in nederland.
Hier in belgie gaat het er anders aan toe hoor! Veeeeeel slechter!!!
Even verduidelijken
Ten eerste alle autocontrole centra zijn prive bedijven die werken voor de overheid…. door 10% van de wagens te laten terugkomen maken ze hun eigenlijke winst. Dus dat gebeurd ook! Vooral oudere wagens zijn dat het doelwit.
Ook ik het zo dat in bv een subframe van een cx geen enkel gaatje mag zitten want da moet dit vervangen worden… Meestal slaan ze dat er zelf in met een hamer… wat wettelijk niet mag (ze moeten voelen met de handen).
Dus even uitleggen hoe het allemaal in zijn werk gaat
Ieder jaar moeten we met onze wagen naar de keuring,
we kunnen daar geen afspraak voor maken dus als je een beetje pech hebt sta je 2.5 uur tot 3 uur te wagen want je bent natuurlijk niet de enige die moet gaan.
Vermits de jongere controleurs niets van oude citroëns kennen zetten ze direct je motor uit om de lichten te controleren dan moet ik altijd zeggen dat dat niet mag bij hydraulisch geveerde citroëns…
En als ze je dan afkeuren moet je de stationschef erbij halen…
Sinds een paar jaar is er ook een regeling voor wagens die uit het verkeer zijn gehaald.
Vroeger kon je platen van een andere gekeurde wagen op je nog te keuren wagen hangen, zolang je de papieren van die eerste bij had kon je de tweede wagen laten keuren.
Nu niet meer je moet garageplaten hebben, deze zijn groen en beginnen met een Z (Z - platen genoemd) dus de garage moet gaan want deze geven de platen niet zomaar af en als ze dat doen vragen ze minstens 70 euro… op die platen betaal je namelijk verzekering en inschrijvingstax in belgie wordt deze tax bepaald door de cillinderinhoud van de motor dus Z platen voor een 2500cc zijn goedkoper dan voor een 3000cc.
Met andere woorden als je met een SM naar de keuring wil heb je platen voor een 2700cc nodig. En deze hebben gewone garagisten niet…. die willen de kosten niet doen om zo’n plaat in huis te halen voor de enkele c6 sen die ooit in hun kleine garage zou komen en waar ze mee naar de keuring moeten. omdat ze terug ingeschreven moeten worden.
Dus in principe moet ik naar een heel grote dealer gaan die platen tot 3000cc heeft ... maar die laat ik niet graag met mijn sm rijden want wie gaat er dan naar de keuring met mijn SM…
Je ziet voor de 5 wagens die ik heb moet ik eigenlijk een week verlof nemen… echt waar… (of ik moet om zeven uur ‘s morgens aan de controle deur staan want dan gaat die open
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jullie lezen het: Het kan nog veel erger. Ook is het in België verboden te lassen aan chassis of subframe. Gaatje in je CX frame? Wegflikkeren dus..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb mijn Panhard een keer een steekproef gehad. Door de betreffende garage was hij goedgekeurd. De auto moest blijven staan en ik bleef er ook bij. Na zo’n 3 kwartier kwam de man van de steekproef. Aarige vent. Begon zijn praatje als volgt: Dag meneer, wat leuk een Panhard. Zie je niet veel meer. Hoe komt u eraan? Ik gretig verhaal gedaan. Mag ik even onder de kap kijken? Tuurlijk! Oh. ik zie een kleine lekkage bij de torsiestaaf-klepveer. Zo, u heeft er verstand van, moedigde ik aan.
Banden zijn goed? Ja hoor orginele pilotes, meldde ik. Doet u de verlichting eens aan. Ik deed het.
Mooi. wees er zuinig op! Nou daar kunt u van op aan, het advies aannemend.
Even later reed ik goedgehumeurd weg. Met een tikje verbazing…
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
jongens jongens jullie mogen blij zijn daar in nederland.
Hier in belgie gaat het er anders aan toe hoor! Veeeeeel slechter!!!
Dat lees ik ja, welk een ingewikkelde regeltjes allemaal, ik dacht dat moeilijk doen in Nederland geperfectioneerd was.
Meestal slaan ze dat er zelf in met een hamer… wat wettelijk niet mag (ze moeten voelen met de handen).
Dat heb ik ook ooit een paar jaar gehad met mijn (SAAB) keurmeester. Die sloeg de gaten erin met zijn punthamertje, en dan verbaasd dat je boos was als íe ‘m daarop afkeurde…
Vanaf 20 mei kom je o.a. met een (kleine) LHM lekkage niet meer door de keuring….......
De eis voor olielekkage is aangescherpt: geen enkele vloeistof mag nog in het milieu terechtkomen…........
https://www.bndestem.nl/auto/vanaf-morgen-wordt-de-apk-strenger~a572b3f5/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Nou, die lhm maak ik me niet zo’n zorgen om.. motorolie: da’s een veel lastiger probleem
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Dan gaan veel oldtimers een probleem krijgen ,...... idd.
citroen23 schreef:Vanaf 20 mei kom je o.a. met een (kleine) LHM lekkage niet meer door de keuring….......
De eis voor olielekkage is aangescherpt: geen enkele vloeistof mag nog in het milieu terechtkomen…........
https://www.bndestem.nl/auto/vanaf-morgen-wordt-de-apk-strenger~a572b3f5/
Maar ook staat in het artikel:
“....Afhankelijk van de leeftijd van de auto is dit een reparatie-adviespunt of een afkeurpunt. ...” dus daar ben ik uiteindelijk niet zo bang voor bij een klassieker.
Palas schreef:of een afkeurpunt. ...” dus daar ben ik uiteindelijk niet zo bang voor bij een klassieker.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ben ik ook niet zo bang voor. De datumgrens afkeur/adviespunt ligt bij een DET van 1-1-2018.
De belangrijkste wijzigingen, onder andere met betrekking tot vloeistoflekkage, heeft Innovam hier bij elkaar gebracht.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Also: wederom een storm in een glas water en voor de meeste van ons met een oud lijk niets om van wakker te liggen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
sterker nog, het gros van ons gaat deze regel niet meer meemaken, over 40 jaar…..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste