Om een auto in te voeren vanuit Frankrijk,heb je de cart grise nodig heb ik me laten vertellen.
Wie weet wat de procedure is om een auto over te laten schrijven van een particulier in frankrijk. Dus van de franse eigenaar naar een nederlandse eigenaar.
Otto
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Auto kopen in Frankrijk
Sunfield schreef:Om een auto in te voeren vanuit Frankrijk,heb je de cart grise nodig heb ik me laten vertellen.
Wie weet wat de procedure is om een auto over te laten schrijven van een particulier in frankrijk. Dus van de franse eigenaar naar een nederlandse eigenaar.
Otto
Dat is NIET nodig, de verkoper zet gewoon met een pen het woord ” vendu” op de kaart, met een datum. Nu ga je lekker naar holland met je aanwinst, naar de RDW en douane en klaar is kees. Als Nederlander zónder adres in Frankrijk kun je GEEN auto op je naam laten zetten aldaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Moet de auto dan niet worden uitgeschreven voor de vorige franse eigenaar?.
Met alleen vendu blijft hij volgens de franse registratie de eigenaar.
Vind ik geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat die Jean Piere wel een vrijwaring bewijs wil, of iets dergelijks.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Als je hier even kijkt :
kan je formulieren uitprinten die bij verkoop ingevuld worden.
Dit formulier zegt, dat de auto van eigenaar wisselt. Een exemplaar voor de verkoper, eentje voor de koper en eentje moet naar de Prefecture gestuurd worden, waar de auto geregistreerd heeft gestaan. Zo wordt zoiets opgelost.
Je kan die formulieren gewoon printen, meenemen en gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even aanvullen op ‘t verhaal van Wendela.
- de verkopende eigenaar van het voertuig heeft ZELF de plicht om een kopie van het verkooppapiertje aan de prefecture op te sturen.
- als de auto in Frankrijk BLIJFT moet jij als nieuwe eigenaar de auto BINNEN 14 dagen bij de prefecture op jouw naam laten zetten.
- de auto gaat naar het buitenland, dus heb jij verder geen zaken te regelen met de franse prefecture. Makkelijk zat dus…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
waterman771 schreef:
- als de auto in Frankrijk BLIJFT moet jij als nieuwe eigenaar de auto BINNEN 14 dagen bij de prefecture op jouw naam laten zetten.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Op dat formulier staat helemaal onderaan het volgende:
(1) AVIS AU NOUVEAU PROPRIÉTAIRE :
La validité de la carte grise portant la mention « vendu le » ou « cédé le » et qui vous a été remise par l’ancien propriétaire est limitée à un mois à compter de la date de cession du véhicule. Passé ce délai, il vous est interdit de circuler sous peine de poursuites pénales sans être titulaire d’une carte grise à votre nom.
Je mag daar dus nog een maand mee rondrijden. Daarna niet meer. We hebben hier al twee jaar een stel auto’s staan, die nog steeds niet op onze naam gezet zijn. Mede omdat ze daarvoor een geldige CT (Controle Technique) moeten hebben en we daar nog niet aan toe gekomen zijn. Je mag dus gewoon niet meer met die auto’s rijden. Officieel zullen ze ook op een trailer naar de CT moeten, maar dat is zorg voor later.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
garagestmarien schreef:waterman771 schreef:
- als de auto in Frankrijk BLIJFT moet jij als nieuwe eigenaar de auto BINNEN 14 dagen bij de prefecture op jouw naam laten zetten.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Op dat formulier staat helemaal onderaan het volgende:
(1) AVIS AU NOUVEAU PROPRIÉTAIRE :
La validité de la carte grise portant la mention « vendu le » ou « cédé le » et qui vous a été remise par l’ancien propriétaire est limitée à un mois à compter de la date de cession du véhicule. Passé ce délai, il vous est interdit de circuler sous peine de poursuites pénales sans être titulaire d’une carte grise à votre nom.Je mag daar dus nog een maand mee rondrijden. Daarna niet meer. We hebben hier al twee jaar een stel auto’s staan, die nog steeds niet op onze naam gezet zijn. Mede omdat ze daarvoor een geldige CT (Controle Technique) moeten hebben en we daar nog niet aan toe gekomen zijn. Je mag dus gewoon niet meer met die auto’s rijden. Officieel zullen ze ook op een trailer naar de CT moeten, maar dat is zorg voor later.
Ok ok, vroeger was ‘t 14 dagen. No more…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Topicmove>
hoort niet in id/ds
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nee, lijkt me niet, want het geldt voor elke type auto. Sterker nog, voor elk merk.
Als je in Fr met succes een auto hebt gekocht, kan je dan zo naar op het bestaande franse kenteken naar Nl rijden? Want hoe verzeker je de auto dan, of maakt het niet voor de verzekering niet uit op wat voor kenteken de auto staan?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je de zoekfunctie eventjes gebruikt kan je daar vrij veel over vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Normaal gesproken blijft de Franse verzekering tot 12:00 ‘s nachts gelden. Met de eigenaar daarover overleggen. Bij GIO heb ik hem na aankomst op chassisnummer verzekerd tot ik het kenteken had.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb meerdere franse autos gekocht. En in frankrijk gaat dat heel goed. Enige nadeel is ze kennen geen export kenteken. Maar dat is niet persee nodig.
-Ga met het geld naar de verkoper.
-De verkoper moet inderdaad VENDU op de carte gris zetten, tussen twee strepen. Deze carte gris is het enige wat je nodig hebt.
-Verder moet er een formulier van de perfectuur ingevuld worden. Dit is in belang van de franse eigenaar.
-Je mag nu met de franse auto rond rijden, voor 30 dagen.
-Wel zelf verzekeren of iets afs spreken met de oude eigenaar.
-Wil je er mee naar nederland, dan moet je een email sturen naar de douane, https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/welkom.do
Je mag namelijk in nederland niet rijden met buitenlandse platen.
-Rij naar nederland.
-In NL naar de RDW en de Douane.
Tip:
-Zorg voor een verse CT(franse APK) dat moet de vorige eigenaar ook doen. In nederland kun je daar APK van maken.
-Let op het chassis nummer, dit moet echt kloppen en orgineel zijn. Anders niet doen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
M.b.t. de verzekering: ik heb (3 jaar geleden) vooraf het chassisnummer opgevraagd en een 7-daagse WA-dekking op chassisnummer in Nederland geregeld bij Emerpark (die heten nu anders, het kon ook bij CitroKlassiek - driedaagse dekking - en nog een andere verzekeraar waarvan de naam me nu niet te binnen schiet, maar dat was een beetje het afvoerputje in verzekeringsland geloof ik). Beiden stelden destijds als voorwaarde dat de auto vervolgens een jaar bij hen verzekerd zou worden). Bij Citroklassiek kon ik het desgewenst na 3 dagen voor 75 euro afkopen. Hoe dan ook, in beide gevallen kon ik toen gewoon op Frans kenteken terugrijden naar Nederland.
Vervolgens is de auto in de dekkingsperiode naar de garage gebracht voor het verhelpen van het e.e.a. en zij hebben vervolgens de rit naar de RDW gemaakt.
Over het douane-verhaal heb ik eerlijk gezegd toen niet eens nagedacht…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je mag met Franse kentekenplaten van de grensovergang via de kortste weg naar de plaats van bestemming rijden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jongens…
Als je gebruikt maakt van de prima zoekfunctie van ons forum kom je zomaar deze topics tegen:
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/202244/
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/198767/
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/195904/
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/195290/
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/194044/
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/181447/
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/179602/
Ik zou zeggen, lees dat eens door voor dat we het wiel weer opnieuw gaan uitvinden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste