1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Tja, daar was het wachten al op…
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11737

- Xantia TD SX
Gepost: 15 oktober 2007 12:10 AM

De Ondode Dame heeft eindelijk hydraulische kuren (wie nu ontgroening zegt… Twisted Evil )

Weliswaar ga ik eerst vandeweek een rondje RTFM doen, maar misschien is het simpel en levert vragen iets zinnigs op.

Ik heb haar prima zwevend voor de deur gezet, en de volgende dag deed de voorvering het niet meer - dat is de simpele versie.

We hebben het over een DSuper ‘71, DY3, BVM. Stijgen/dalen net als anders, sturen/remmen ook… aanslaan van de pomp zit ook op dezelfde interval als voorheen (ze pompt wat te veel eigenlijk, maar het is nu niet anders dan anders.) Nou kan ik me sneue bollen ofzo voorstellen, maar zo plotselaar al de twee voorbollen?? Is op zijn minst bizar. Ook weet ik inmiddels dat er meuk in de LHM zit (dat wordt spoelen!) Kan dat ergens een regelklep geblokkeerd hebben - en welke is er dan verdacht??

Mja. Naja. Als ‘k er niet achter kom, moet ze maar geduld hebben. Strippen moeten we toch, ergens van de winter of komend voorjaar. Maar het is best naar om niet even te kunnen zweven Wink

Dank alvast,

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 15 oktober 2007 12:13 AM
  [ # 1 ]

veerbollen zeggen niets over niet omhoog komen, als deze geklapt of leeg zijn, heb je geen vering, maar komt ze wel gewoon omhoog, al zal het heel bagger en stuiterig rijden.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 15 oktober 2007 12:46 AM
  [ # 2 ]

Hoogteregelaar werkt niet goed. Vervuiling kan een oorzaak zijn. Wat gebeurt er als je de handle van de handhoogte regeling 1 of 2 stappen hoger zet?

Citroen!

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia TD SX
Gepost: 15 oktober 2007 01:25 AM
  [ # 3 ]

Good question, DriverD, want dat heb ik nog even niet meteen aangedurfd. Mmmh, je kunt ook denken, stuk is het toch en het dan gewoon proberen Razz

Ja, ik snap het al, met die bollen. Mind you, die kunnen heel goed ter ziele zijn, maar ik vind het tamelijk merkwaardig dat ze al stilstaand er alletwee tegelijk de brui aan geven. Zou trouwens typisch iets zijn wat mij gebeurt Laughing

Het rijdt idd beroerd - achter van zwevestijn, en voor als een kart. En dan een van de narrige soort. Maar OK dan, het hoort erbij…

Zit de hoogteregelaar bereikbaar eigenlijk??

Derk *graaft manual op*

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 736

Gepost: 15 oktober 2007 11:28 AM
  [ # 4 ]

Hoogteregelaar zit achter het schutbord bij het voorwiel, bestuurderskant.
Probeer eerst even de hoogteregeling te verzetten naar bvb hoogste stand en kijk wat de wagen doet..

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 15 oktober 2007 05:14 PM
  [ # 5 ]

O, die regelaar vind ik daar wel dan denk ik. Ik zal vanmiddag eerst eens checken hoe de hoogtestanden hun werk doen. Maar eerst even het dagelijks vervoer klaarmaken…

Derk

Profiel  

gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314

Gepost: 15 oktober 2007 06:05 PM
  [ # 6 ]

Het wordt kouder nu snachts. Dit klinkt als paar keer de hoogteverstelling omhoog en naar beneden en dan doet ze het vanzelf weer. Check ook even de hoogte van je LHM niveau (als het lukt om helemaal omhoog te komen natuurlijk)

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 oktober 2007 07:49 PM
  [ # 7 ]

Ik zou me niet ál te veel zorgen maken,dit klinkt bekend:

mijn Dame had er een tijdje last van voor niet goed omhoog te komen.
Pas wanneer ik een tien-twintigtal meters had gereden kwam ze ‘los’.
-> hoogteregelaar deed moeilijk.

Hoort er eigenlijk een beetje bij,is de charme (lees: nukkigheid) van een Dame op leeftijd.. Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 15 oktober 2007 08:10 PM
  [ # 8 ]

Heb net even aan de hoogthendel gefrot.

De laagste stand, geen probleem. Met een diepe zucht ging ze mooi liggen. Rijstand. Ja hoor, ook OK. BzztKLIK en ze stond weer op de benen… Heel vlot & zonder klagen. Eerste verhoogde stand… NAKS. Huh, naja, eerst verder kijken… Tweede verhoogd, prima. Helemaal omhoog, in no-time. Weer dalen was een geduldwerkje - het leek wel te duren voordat ze doorhad dat de druk eraf was. Daarna even rijden: geen verandering. De ‘veer’slag is voor een centimeter of 5 en het lijkt wel alsof beide bollen niet meer onafhankelijk werken. Merkwaardig hoor, maar ik ben dan ook nog gewend aan schroefveren Laughing

Dat die eerste verhoging niet werkt is wel vreemd, dat had ik nog niet gemerkt. LHM peilen zal ik ook (weer) even doen. Overigens is haar incontinentie vooralsnog overgegaan, dus ik denk dat er idd meuk in het systeem dwarrelt wat dan hier, dan daar een probleem creëert…

Derk

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 15 oktober 2007 09:15 PM
  [ # 9 ]

klinkt als, en lijkt op…...
2 verrotte bollen op je vooras..

mvgr wupke: Wink

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 15 oktober 2007 10:07 PM
  [ # 10 ]

Ja… Dat zou kunnen. Maf hoor, tegelijk en al stilstaand. In ieder geval, er zijn 2 algemene meningen hier, die ik dan maar eens één voor één checken moet…

*edit* LHM wel nog op peil. Dus dat was het niet…

Derk

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 16 oktober 2007 10:16 AM
  [ # 11 ]

Toevoeging mijnerzijds:

De twee voorbollen staan met elkaar in verbinding, als er eentje stuk is dan veert de auto aan de voorzijde op halve capaciteit.

Verder veert de auto in 1e verhoogde en 2e verhoogde stand steeds stugger, het lijkt erop dat de rijhoogte niet goed (meer) is. Komt overeen met stroef bewegende hoogteregelaar.

knuffel

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 16 oktober 2007 04:57 PM
  [ # 12 ]

Vlietmansje, dat is best een interessante gedachte: als de Dame in rijstand al voor 1e verhoogd kiest gaan er ook dingen anders dan anders natuurlijk…

Hoeveel vering/demping is er normaal gesproken in die stand nog over?

Trouwens, ik wil met een vergelijkend object ernaast eens kijken of ik zien kan hoe de hoogteregeling momenteel zich precies gedraagt, misschien levert dat wat op. Ik weet ‘t, het gaan vast de bollen zijn, maar eerst eens precies controleren wat we zo al kunnen zien Wink

Derk

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 16 oktober 2007 10:53 PM
  [ # 13 ]

Als je niet vies bent van beetje werk zou je de bollen voor en achter even kunnen wisselen, de voorspanning is weliswaar verschillend, maar dan heb je wel twee vergelijkbare bollen aan de voorkant.
Losdraaien van achterbollen: onder druk beetje lossen, de veercylinders zitten daar namelijk los, dan druk er helemaal af. Bak eronder voor de olie uiteraard! Voor gaat eenvoudiger. Losdraai-gereedschap kun je zelf maken van stukje bandijzer en plankje…en stukje rubber ertussen tegen doordraaien.

knuffel

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 17 oktober 2007 01:00 AM
  [ # 14 ]

Ik kan het proberen misschien. Maar als niets werkt - er moeten waarschijnlijk sowieso bij de herstelwerkzaamheden nieuwe bollen op, ook omdat je het niet laten wilt als je toch 1 keer bezig bent…

Bijdeweg, kun je gelaste bollen lossen met zo’n wurgkettinkje voor oliefilters?? Want die heb ik wel.

Maar eerst wil ik eens zien of ik de afdekkap van de hoogteregelaar eraf kan krijgen, het ziet er zo op het oog daaronder brak uit dus is iig een check waard. Trouwens de kap is ook brak Laughing dus vandaar: kijken oftie meewerkt…

Derk

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 17 oktober 2007 09:18 AM
  [ # 15 ]
Penny Lane schreef:

Bijdeweg, kun je gelaste bollen lossen met zo’n wurgkettinkje voor oliefilters?? Want die heb ik wel.

Derk

Zelfde systeem, voor gaat goed omdat je voldoende ruimte hebt, achter zitten de bollen heel dicht tegen de chassisbalk aan. Waarschijnlijk krijg je de (dikke) ketting er niet omheen.

knuffel

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook