Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Nou ja, revisie is ook een groot woord…. Ik heb een setje remklauwen van een 93-er TCT gehaald en ik ben deze schoon gaan maken. Ik had de beide delen al van elkaar gehaald en ik merkte toen dat er 1 van de rubber hoesjes van de glijstang kapot was. Bij de andere remklauw was de rubber hoes van de zuiger kapot.
Er zijn revisie-setjes te koop bij Citroën, volgens Laser heb ik 95651051 nodig. Geen probleem, maar hoe krijg ik die rubbers weer netjes gemonteerd? Ik krijg ze er al moeilijk uitgepeuterd, laat staan gemonteerd.
Heeft iemand tips?
Het gaat om het rubbertje daar waar de klauw schaniert
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ik heb die zelf nog nooit vervangen, meestal gingen er goede gebruikte of compleet nieuwe klauwen op.
als dat hoesje kapot is, komt er vuil op de geleide pen, met alle gevolgen van dien.
maar de keren dat ik soortgelijke hoezen heb vervangen zat er een inwendige veerring in.
dus net als met je fusee hoezen die door de veerkracht de hoes op de fusee klemt, zit er hier een veer IN binnenin dus, die het rubber in een kraag arreteert…
pin me er dus niet op vast, maar ik vermoed een soortgelijke bevestiging.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Okee, ik wil eerst beredeneren waarom die klauw blijft hangen…..
Het buitenste blok slijt binnen 10d km helemaal tot het ijzer, terwijl het binnenste blok nog dik genoeg is. Het principe van remmen is toch als volgt:
De remzuiger drukt de de binnenste remblok tegen de schijf aan en trekt ook de buitenste remblok tegen de schijf aan. Dit geheel glijd over die mooie glijpen waar ook de klauw om scharniert.
In mijn geval zou dus die pen de boosdoener kunnen zijn. Waarschijnlijk zit die stofhoes niet helemaal lekker of hij is van binnen vastgeroest. Daardoor blijft die kant dus plakken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem@
je geleide pen is waarschijnlijk beschadigt.
daardoor slijt het auminium cilindrische deel van de remklauw (daar waar de geleidepen doorheen zit).
dit veroorzaakt speling, welke op zijn beurt weer zorgt voor kantelen op de geleidepen.
daardoor blijft de klauw in een FIXED POSISION, en slijt 1 remblok weg, daar die niet goed vrijkomt van de schijf, + het bijkomende effect, dat de andere remblok niet gelijk word gehouden.
dus alleen “of” de linker of de rechter blok word bij remmen harder tegen de schijf gedrukt,door het kantelen van de klauw.
het vervangen van het hoesje komt dus te laat, enigste wat je kan pogen is:
de geleidepen licht oppolijsten met schuurpapier 800 of fijner.
een nieuwe hoes plaatsen, en inloopvet/pasta gebruiken ipv vet.
echter, ik vrees dat het kwaad al geschied is, en dat je een andere remklauw/pen combinatie zult moeten plaatsen..
al dan niet nieuw of gereviseerd.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ik heb toevallig exact hetzelfde euvel.
De geleidepen is daar ook beschadigd alleen hebben we zelf het rubbertje stukgedraaid bij het weer vastschroeven.
Nu rijd ik even rond met een kale geleidepen totdat ik mijn upgrade setje erop kan schroeven.
Ik vermoed dat dat rubbertje eerst gemonteerd moet worden voordat je de geleidepen er weer doorheen draait.
Er zit geloof ik een insparing in het klauwgedeelte waar de pen doorheen gaat.