Weet iemand hier wat het hoogte zwaartepunt van een auto precies inhoud? Ik heb het nodig voor school om de statische en dynamische asbelasting te berekenen.
Ik heb al de gegevens van de volgende dingen gekregen:
Hoogte zwaartepunt
Lengte vanaf de vooras
Wielbasis
Massa van het voertuig
Hoogte zwaartepunt weet ik niet precies wat het inhoud en lengte vanaf de vooras zou ook wel prettig zijn als iemand dat weet.
Alvast bedankt.
Het zwaartepunt is een theoretisch (!!!) punt in de auto wat het midden is van alle gewicht. Zou je de auto an dit punt op kunnen tillen, dan valt de auto niet voorover, niet achterover, niet naar links en niet naar rechts. Je zou de auto dan zelfs om dit pun kunnen draaien zonder dat de auto terug draait naar zijn oude positie.
Het zwaartepunt van een wip ligt (normaal gesproken) in het midden. Zet je op beide uiteinden vna de wip een muis, dan blijft het zwaartepunt van de wip in het midden liggen. Vervang je één van de muizen door een olifant, dan verplaatst het zwaartepunt zich en bevindt dit zwaartepunt zich niet meer boven het steunpunt waardoor de olifant op de grond zit en de muis gelanceerd wordt.
Schijt aan originaliteit.
Hoogte zwaartepunt is de hoogte van het zwaartepunt, eigenlijk vrij simpel. Zwaartepunt ligt niet op de bodem van een auto maar zit hoger, deze hoogte is hoogte zwaartepunt.
HTS autotechniek?
Nee ik doe MTS+ Motorvoertuigentechniek, maar als ik dat heb gehaald kan ik wel naar de HTS eventueel. Ik ben er toch achtergekomen dat mijn hart bij het sleutelen ligt dus ben dat niet van plan.
Maar als hoogte zwaartepunt heb ik 0.4 meter opgekregen. Moet ik dat dan vanaf de bodem van de auto berekenen?
Aha bedankt! Dan weet ik genoeg. Het is dus gwoon de straat als het ware.
Nu had ik nog een vraag:
Ik moet de statische asbelasting berekenen.
Mijn hoogte zwaartepunt is 0.4meter
Afstand van het zwaartepunt vanaf de vooras is 1.2meter
Wielbasis is 2.54meter
Massa van het voertuig is 1245Kg
Weet iemand hoe ik de statische asbelasting voor en achter kan berekenen?
Ik had de wielbasis gedeeld door 1.34meter (zwaartepunt vanaf achteras) en dat was ongeveer 1.667.
Dat getal had ik gedeeld door de massa en zo kwam ik op 1114Kg voor de achteras en maar 131Kg op de vooras. Dat lijkt me stug dat dat goed kan zijn. Weet iemand wat ik fout heb gedaan?
Ik moet ook nog de dynamische asbelasting hebben, maar daar heb ik remkrachten en andere krachten voor nodig en die heb ik niet gekregen dus daar vul ik in dat ik niet alle gegevens had gekregen.
Oke bedankt Zo moet ik eruitkomen.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Wat een raar voertuig is dit.
Zwaartepunt ligt bijna in het midden van de auto.
Verder is het een voertuig met hele grote wielen.
Agrarische machine?
Jeroen
Weet ik veel ik kreeg die getallen van school, maar daarmee kan ik niet de dynamische asbelasting berekenen. En dat moest ik ook hebben, maar heb ik nu maar niet gedaan.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Daar zijn toch gewoon formules voor?
Verder zul je toch ook op één of andere manier de hoogte van het zwaartepunt moeten gebruiken vermoed ik.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Voor dynamische asbelasting moet je alleen maar de grootte van de versnelling (accelereren of afremmen) erbij weten en dan heb je genoeg. Hebben ze die niet gegeven?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Autofan schreef:Nee ik doe MTS+ Motorvoertuigentechniek, maar als ik dat heb gehaald kan ik wel naar de HTS eventueel. Ik ben er toch achtergekomen dat mijn hart bij het sleutelen ligt dus ben dat niet van plan.
Sorry hoor, even off topic, maar mag ik een tip geven?
Waarom niet toch nog de HTS er achteraan gedaan en dan gaan sleutelen. Stel je voor dat je tot je 65ste moet sleutelen. Met een HTS in je zak kan je ook nog andere dingen gaan doen.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Waarom niet toch nog de HTS er achteraan gedaan
Zou eerst de MTS maar eens gaan halen.
Jeroen
mkatgert schreef:Voor dynamische asbelasting moet je alleen maar de grootte van de versnelling (accelereren of afremmen) erbij weten en dan heb je genoeg. Hebben ze die niet gegeven?
Nee die gegevens heb ik niet gekregen en die formules daarvoor staan in mijn theorieboek voor EAT
toniclight schreef:Waarom niet toch nog de HTS er achteraan gedaan
Zou eerst de MTS maar eens gaan halen.
Jeroen
MTS+ wil ik ook eerst gaan halen en daarna ga ik verder kijken, maar zoals het er nu uitziet wil ik daarna gaan sleutelen. Al die berekeningen trekken mij niet zo. Nu ook zo’n opdracht ik begrijp er geen hol van Gelukkig dat er dan nog zo’n forum is waar ik het een en ander kan vragen en mijn vader die er wat boeken van heeft maar anders was het niet gelukt.
anders was het je niet gelukt…..
en wat dacht je van zoeken naar de oplossing voor je probleem? (boeken van je vader, het www)
niet te beroerd zijn om hulp te vragen? (forum)
dat zijn ook belangrijke vaardigheden hoor, je bent goed bezig zo
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017