1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
XM TCT uit 1999 gekocht! (eerste indruk en vraagjes p. 2)
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6501
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 17 oktober 2007 12:56 AM

Afgelopen zaterdag heb ik proefgereden in een erg fraaie XM 2.0 Turbo CT uit 1999 die bij Citroville te koop stond. Had daarvoor al met veel belangstelling hier het draadje over de TCT vs. de V6 gelezen en de algemene topics over de verschillende XM’s en had aardig hooggespannen verwachtingen over deze auto. Die volledig bewaarheid zijn. Wat een heerlijke auto. Mijn eerste rit in een XM en zeker niet de laatste…
Na een weekendje goed overleggen en een proefrit in een Xantia 1.8 uit 2000 die toch wat tegenviel (net wat gammeler allemaal, minder auto om je heen, etc) de knoop doorgehakt. OK, geen erg eerlijk vergelijk misschien, maar toch.

Prachtige Nederlandse auto, donkergrijs (Gris Fulminator denk ik) metallic, 118.000 km, zowel van binnen als van buiten in nieuwstaat, altijd tiptop onderhouden, alles elektrisch. Alleen geen leer (dat schijnt de voornaamste reden te zijn dat deze auto niet allang verkocht was - vreemd gezien de prijzen voor een leren interieurtje) en geen cruise control. En OK, geen lichtmetaal en radio met stuurbediening, vooral dat had het voor mij afgemaakt. Maar Dibert zet er een mooie radio voor me in en dan vind ik het voorlopig prima. En die wielen, ach, het is wel weer een keer vaderdag ofzo…  Wink Viavia krijg ik de complete onderhoudshistorie, op de auto is niet bezuinigd.

De dagelijkse Peugeot 206 is inmiddels verkocht aan een vriendin en vanaf volgende week woensdag is het ook dagelijks heerlijk zweven (al is dagelijks een ruim te interpreteren begrip aangezien we niet zo gek veel kilometers maken).

De CX gaat denk ik het weekend daarop haar welverdiende winterslaap houden, maar met deze prachtige XM gaan we breed lachend de winter door. Wat een heerlijke auto. Qua rijden is het een CX-plus, in die zin dat het een moderne(re) auto is met het goede van mijn CX (de Diravi uitgezonderd want die zit hier niet op). Maar zaken als climate control maken het ondanks de bijna 9 jaar die deze auto al rondrijdt tot een ontzettend moderne auto. De CX gaat in 2008 beduidend minder kilometers maken, van de zomer gaat het per XM naar Frankrijk… Wat overigens niet meteen wil zeggen dat ik dit een fijnere auto vind dan de CX, maar het is vooral een modernere auto waarbij je wel het gevoel hebt (houdt) dat je in iets speciaals rijdt.

Van een 5 jaar oude 206 in een bijna 9 jaar oude XM maar o jongens wat gaan we er op vooruit… (niets ten nadele van de 206, maar dat is gewoon wel een heel ander soort auto)

Nog geen foto’s, maar ze staat nog op de site van Citroville . Ze krijgt nog een nieuwe APK, beurt en de airco wordt opnieuw gevuld. Volgende week woensdag ga ik haar ophalen en zal ik wat plaatjes schieten. Wat mij er niet van heeft weerhouden om jullie alvast deelgenoot te maken van mijn voorpret… Very Happy

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 17 oktober 2007 01:07 AM
  [ # 1 ]

Mooi hoor! ben benieuwd naar meer foto’s.
Klinkt als een groooot verschil, van de 206 naar de XM..

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 17 oktober 2007 02:31 AM
  [ # 2 ]

Alvast heel veel succes met je aanwinst Wink

Gr,
Citrophile

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 17 oktober 2007 02:47 AM
  [ # 3 ]

IK heb er ook net zo een gekocht een 98 turbo ct met 170d op de teller. Ga zaterdag ophalen.
Rijdt wel goed inderdaad. Heb het zelfde prima compleet alleen geen leer.
Als ie bvalt de xm, gaat het er alsnog in. Alleen gaat dat makkelijk? Deze heeft zij airbags…. en is hand bediend, leer is vaak elctrisch dacht ik Confused:

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 17 oktober 2007 02:54 AM
  [ # 4 ]
verkuilm schreef:

IK heb er ook net zo een gekocht een 98 turbo ct met 170d op de teller. Ga zaterdag ophalen.
Rijdt wel goed inderdaad. Heb het zelfde prima compleet alleen geen leer.
Als ie bvalt de xm, gaat het er alsnog in. Alleen gaat dat makkelijk? Deze heeft zij airbags…. en is hand bediend, leer is vaak elctrisch dacht ik Confused:

Het is wel wat moeilijker om leer met airbags te vinden… Maar als je het hebt zit het er zo in! Elektriciteit is een kwestie van een paar draadjes trekken. Niet veel spannends….

Xsara Coupe

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 17 oktober 2007 11:51 AM
  [ # 5 ]
verkuilm schreef:

IK heb er ook net zo een gekocht een 98 turbo ct met 170d op de teller. Ga zaterdag ophalen.
Rijdt wel goed inderdaad. Heb het zelfde prima compleet alleen geen leer.
Als ie bvalt de xm, gaat het er alsnog in. Alleen gaat dat makkelijk? Deze heeft zij airbags…. en is hand bediend, leer is vaak elctrisch dacht ik Confused:

Hoi verkuil, wat leuk! En voor mulder natuurlijk ook!

Ik rijd ook een turbo met leer en airbags, maar dat zat er al in toen ik de limo kocht.
De meeste wagens met leer zijn electrisch (bij mij ook), maar ik heb wel een keer een proefrit in een turbo met handbediend leer gereden. Het voordeel van electrische stoelen zie ik niet, wat mij betreft had het weg mogen blijven. Leer daarentegen en airbags is wel fijn.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 17 oktober 2007 12:34 PM
  [ # 6 ]

Van harte beiden!
Is de laatste benzine versie van de XM die ik nog op mijn verlanglijstje heb staan Wink
Gisteren toevallig in een bijna nieuwe Audi A6 gereden en qua comfort is het echt geen gelijke van de xm hoor.

en het voordeel van electrisch is dat het echt traploos in te stellen is.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 17 oktober 2007 01:02 PM
  [ # 7 ]

Mulder,
Dat ziet er heel mooi uit. Nu ook nog even navigatie inbouwen Laughing

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 17 oktober 2007 01:17 PM
  [ # 8 ]

Het voordeel van electrische stoelen zie ik niet, wat mij betreft had het weg mogen blijven.

Totdat ik bij mijn 40e auto, de 95 XM, voor het eerst die elektrisch verstelbare stoelen had vond ik het ook niet nodig. Daarna dus wel Smile
Voordeel is dat je ze kunt verstellen met een druk op de knop, tijdens het rijden ook, in een oneindig aantal standen, hetgeen met handmatige bediening niet zo is. Zo kun je dus eenvoudig kleine regelingen doen bij veranderende rijomstandigheden. Mijn vrouw denkt er net zo over. Ze worstelde altijd met de stoelen in andere wagens Laughing

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6501
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 17 oktober 2007 11:35 PM
  [ # 9 ]
Jan-hendrik schreef:

Mulder,
Dat ziet er heel mooi uit. Nu ook nog even navigatie inbouwen Laughing

Ik neem mijn vrouw wel mee, veel goedkoper. En makkelijker uit te bouwen ook trouwens…  Surprisedops:

Ophalen wordt trouwens volgende week zaterdag, aangezien de auto op naam van mijn vrouw komt en zij niet eerder kan. Jammer. Keerzijde van het fijne parkeervergunningensysteem hier in Nijmegen, twee vergunningen per huishouden mag, maar alleen als beide auto’s op naam van 2 verschillende bewoners staan.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 17 oktober 2007 11:40 PM
  [ # 10 ]

Van harte gefeliciteerd Mulder. Pas maar op, dadelijk komt de CX niet meer uit de stalling. Een Xm is heel verslavend.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6501
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 17 oktober 2007 11:50 PM
  [ # 11 ]

O maar dat is een CX ook.
Ik hoop eerlijk gezegd ook dat ik na verloop van tijd toch bepaalde dingen ga missen die ik in de XM niet terugvindt… Grote gele draaiogen bijvoorbeeld…  Rolling Eyes
De CX zal naar alle verwachting minder frequent gebruikt worden, maar ik maakte toch al teveel kilometers met die auto, dus zo erg is dat niet.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 18 oktober 2007 12:11 AM
  [ # 12 ]

Nou, ik heb nu de XM sinds een jaar of vijf en ik wil echt niks anders meer.
De BX heb ik daarna opgeknapt en aan m’n dochter gegeven en nooit meer aangeraakt. Toen m’n vrouw begon te klagen over het gebrek aan airco heb ik voor haar een Clio Baccarat gekocht. Ook leuk, veel te snel natuurlijk, met leer, hout, 1.8 liter, sideskirts, etc.

Hoefde ik m’n Xm tenminste niet weg te doen.  Laughing

En nou maar restaureren.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 oktober 2007 02:31 AM
  [ # 13 ]

Ben heel benieuwd hoe de xm bevalt. Ik ga wel de cx verkopen.
ALs het bevalt met de xm denk ik dat ik op termijn een v6 uit 2000 ga zoeken en wel exclusieve. Maar goed dat zijn plannen Laughing
Enige wat mij bij de xm meteen opvalt is het saaie dashbord, niet iets speciaals, dat heeft de cx wel blijft gaaf om te zien!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 18 oktober 2007 02:44 AM
  [ # 14 ]
verkuilm schreef:

Enige wat mij bij de xm meteen opvalt is het saaie dashbord, niet iets speciaals, dat heeft de cx wel blijft gaaf om te zien!

Of neem een goede XM- type 1 met volledig leer. Dit dashboard en stuur is veel mooier dan het dashboard van de type 2. En ook hier zijn auto;s met alle opties (climatronic/abs/airco/cruisecontrol) aanwezig. Je moet wel even zoeken.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6501
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 18 oktober 2007 02:58 AM
  [ # 15 ]
Paul Cornelisse schreef:

Nou, ik heb nu de XM sinds een jaar of vijf en ik wil echt niks anders meer.
De BX heb ik daarna opgeknapt en aan m’n dochter gegeven en nooit meer aangeraakt.

No offense maar een BX zou ik ook direct laten staan als ik eenmaal een XM had gereden… Teveel goedkoop plastic en te licht, het zwabbert alle kanten op. Wil toch wat meer auto om me heen. De CX biedt naar mijn mening wat dat betreft toch wel wat meer om naar uit te kijken (en de XM partij te bieden). 
En dat saaie dashboard… ach, alles doet het tenminste… Dat is in een serie 1 doorgaans wel anders heb ik me laten vertellen. En ik hecht toch ook wel waarde aan airbags in mijn dagelijkse auto. En moet eerlijk zeggen: toen ik eenmaal in de auto zat viel dat dash me 100% mee. Had op basis van de vele foto’s die ik gezien had en de vluchtige blikken in de XM die hier nog weleens om de hoek staat een hoop goedkope lichtgrijze Japanner-plastic verwacht. Vind er bij nader inzien eigenlijk weinig mis mee.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook