schakelsttang breekt steeds
dj_bob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 17 oktober 2007 05:55 PM

hallo gewaarde bx-collega’s.

ik heb pas een citroen bx 1.4 uit ‘89 gekocht, en hij reed op het begin super.
na een week begon hij stroever te schakelen en op den duur ging hij helemaal niet meer in de achteruit. na wat wrikken zat de versnellingspook opeens helemaal los en voor ik het wist kon hij alleen maar in zijn 3.
een kijk onder de motorkap leerde al snel dat de schakelstang gebroken was, en hij was zelfs al een keer gelast.

dus heb ik een nieuwe gekocht en deze erop gezet. dit ging heel simpel en alles paste perfect. hij schakel daarna goed, alleen stond de versnellingspook heel scheef. wanneer hij in zijn vrij stond leek het wel alsof hij in zijn 1 stond, en wanneer hij in z’n 2 stond kwam hij zo’n beetje in mijn bestuurdersstoel.

en ja hoor, hij ging steeds moeilijker schakelen en nu is die stang weer gebroken! weet iemand misschien wat er aan de hand is?

ik dacht misschien heb ik de versnellingspook wel verkeerd om aangesloten, maar dit is toch niet mogelijk eigenlijk?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 oktober 2007 06:31 PM
  [ # 1 ]

Welkom!

Als ik even naar de tekeningen kijk van het hele schakelmechanisme, dan zie ik toch vele ‘gewrichten’. Onlangs had ik last van zo’n vastgelopen ‘gewricht’ in mijn auto en ik kan me goed voorstellen, dat dat hier ook het geval is. De stang moet daardoor zo veel meer kracht verwerken, dat deze breekt. Het is alleen jammer, dat je er niet zo heel makkelijk bij kunt, maar ik zou al deze punten eens controleren op gangbaarheid.

Succes

Profiel  
 
dj_bob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 17 oktober 2007 06:56 PM
  [ # 2 ]

bedankt garagestmarien Smile
met gewrichten bedoel je draaipunten neem ik aan?
de stang draait inderdaad al op een paar punten om een bol, maar deze zijn toch nog vrij soepel.
wel gaat het volgens mij erg zwaar of haast niet wanneer ik het schakelen direct op de versnellingsbak probeer, dus vanonder de motorkap.

ik denk dat ik het beste maar een vraagbaak kan kopen, want deze heb ik nog niet. bedankt voor de hulp in ieder geval!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 oktober 2007 06:59 PM
  [ # 3 ]

Lijkt me een strak plan. Kijk eerst even de diverse boeken door. Ikzelf ben geen voorstander van de vraagbaak, noem die derhalve vraagbraak, maar ben uiterst tevreden over de Haynes manuals, hoewel die dan weer in het Engels zijn.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 17 oktober 2007 10:10 PM
  [ # 4 ]

Over dat scheef staan van je pook na het monteren van je schakelstang is volgens mij gewoon een kwestie van het goed stellen van je schakelmechanisme. Ik weet dat ze er bij VW een speciaal stuk gereedschap voor hebben (doordat ik er stage loop en het heb moeten doen), maar bij Citroën weet ik niet precies hoe het moet.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 oktober 2007 10:58 PM
  [ # 5 ]

Dat staat precies beschreven in het boek dat dj-bob gaat aanschaffen.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 17 oktober 2007 11:27 PM
  [ # 6 ]

alleen stond de versnellingspook heel scheef. wanneer hij in zijn vrij stond leek het wel alsof hij in zijn 1 stond, en wanneer hij in z’n 2 stond kwam hij zo’n beetje in mijn bestuurdersstoel.

Sorry DJ, maar je had dan beter een tweede blik onder je auto kunnen doen, want daarmee verder rijden is vragen om problemen…
Da’s wel gebleken. Ik kan me voorstellen dat je de diverse koppelingetjes aan elkaar moet zetten als de pook in zijn vrij staat. Mischien ie het e.e.a. te geforceerd aan elkaar gezet waarbij je bak bv. in z’n achteruit stond en je pook in de 5e ?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 oktober 2007 12:30 AM
  [ # 7 ]

schakelstangen zijn het probleem niet, de bakbediening is gaar..

op de een of andere manier heeft de bak weerstand,en dat trekken de stangen niet, dus breken ze, het zijn maar stuiklasjes, dus veel geweld kunnen die niet af.


de stand van je pook.

je kunt de stangen langer en korter maken.
er zit op enkele stangen een stelmogenlijkheid.

je kunt het op de juiste manier afstellen.
Echter.

beter is het om de bak in zn vrij te zetten, en dan even met de stelbouten zo werken ,dat de pook netjes in het midden staat,en een beetje achterover leunt.

edoch vrees ik dat de bak eruit zal moeten, en dat hevel verhaal gerepareerd moet worden.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 18 oktober 2007 12:34 AM
  [ # 8 ]

Als je de laatste berichten in mijn draadje leest, kan je zien, dat mijn hevel ook helemaal vast zat. Als ik daar mee was blijven rijden, waren ongetwijfeld de stangen ook gebroken.

 
het bericht van 15 oktober 12:30

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 oktober 2007 01:09 AM
  [ # 9 ]
garagestmarien schreef:

Lijkt me een strak plan. Kijk eerst even de diverse boeken door. Ikzelf ben geen voorstander van de vraagbaak, noem die derhalve vraagbraak, maar ben uiterst tevreden over de Haynes manuals, hoewel die dan weer in het Engels zijn.

Koop dan de RTA, ook informatief en nog in het Frans ook Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook