Koppakking…tweede ronde
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 17 oktober 2007 09:58 PM

Goed,effe een korte uitleg:

nadat ik vorig jaar de koppakking heb gewisseld na het bekende olielekkage-probleem boven de dynamo ( zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171827), heb ik advies ingewonnen van een Citroën-man betreffende aanhaalmomenten.
Op zijn advies het spul op 75 Nm aangehaald en de auto gestart.
Was met de grootste moeite te starten, en meteen ook luchtbellen in de koelvloeistof.
De auto heeft nog geen minuut gedraaid.
Erachtergekomen dat die 75 Nm veuls te weinig was (had ik hem dan toch verkeerd verstaan of..?) en het spul losgenomen en op de juiste wijze aangetrokken.
Alleen…u raadt het al…de auto heeft dus al gedraaid met de nieuwe pakking…
De kans dat ik dit geintje dus moest herhalen was dus groot.

Sinds een drie-viertal weken bemerk ik een lichte olielekkage aan de ontstekingszijde van het blok.
Dit kan ook een kleppendekselpakking-verhaal zijn, of een keerring van de ontstekingsunit, maar ook het koelvloeistofniveau daalt telkens iets…
Mmmm….

Welnu dan de vragen:

1) voor een distributieriem staat 60K kilometer (TU blok).
De vorige koppakkingwissel is intussen alweer 12K geleden.
U voelt hem aankomen: kan ik de riem hergebruiken of moet ik voor safe gaan en de riem wederom wisselen?

2) Kopbouten kun je rustig een tweede keer gebruiken, maar…ook een derde keer of moet ik nu echt nieuwe kopen?

3) voordat ik dingen ga ondernemen die niet nodig zijn: daalt het koelvloeistof bij anderen ook telkens licht?
Ik weet dat kachelgebruik en lang filerijden veel van een blok en zijn koeling vragen, maar een tweetal centimeter/dag…?

Jullie snappen dat ik de komende dagen elke dag efkes een blik in het vooronder gooi om alles te sjekken, en als het moet dan moet het.
Geluk bij een ongeluk: een koppakking van een carb-blokje heb je in een uurtje of drie-vier gedaan.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 17 oktober 2007 10:35 PM
  [ # 1 ]

1)Ik zou het hergebruiken, als 12k geleden er een nieuwe riem om is gegaan. Hier zullen een hoop mensen anders over denken…

2)Nieuwe kopbouten

3)2cm per dag is veel te veel. Na een dag zou je niet eens een peil verandering moeten kunnen waarnemen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 oktober 2007 11:49 PM
  [ # 2 ]

1) 12K en een jaar is gewoon te lang, geen risico nemen en een nieuwe erop.

2) Altijd nieuwe kopbouten gebruiken, deze spaarzaam insmeren met motor-olie en de gaten in het onderblok goed schoonmaken. Bij montage het kraagje onder de boutkop ook insmeren met olie zodat deze makkelijker over de tuimelaarsas draait bij het aandraaien.

Controleer ook je waterpomp, kijk of deze niet langs het asje lekt.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 18 oktober 2007 12:51 AM
  [ # 3 ]

Mijn ax gebruikt geen kvs, dus het kan wel.

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 18 oktober 2007 08:49 PM
  [ # 4 ]

Zit de D-riem er 12k km op? Is een beetje onduidelijk in je verhaal.. Je kan de hele distributie dan wel laten zitten. Dr is n mooie beunmethode voor om de riem te laten zitten. Die ik alleen aan ervaren sleutelaars wil doorgeven, anders gaat t fout.

Kopbouten kun je max 2 keer gebruiken, daarna zijn ze in 99% van de gevallen te lang geworden en kan je binnen de kortste keren weer opnieuw beginnen…

Maar voordat je hier aan begint zou k even checken of er idd geen koelvloeistof lekt aan de buitenkant van de motor/radiateur/slangen/kachelradiateur. Je weet dan iig waar de lekkage is, kun je niks vinden dan zal het toch je koppakking zijn.

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 18 oktober 2007 10:04 PM
  [ # 5 ]

Idd eerst even controleren of de lekkage daadwerkelijk van de koppakking is. Bekende kwalen tu zijn oa thermostaatbuisje, slang onder thermostaat naar kachel, waterpomp, het huis achterop de waterpomp zit ook een o-ring die wel eens lek durft te gaan.

Verder de d-riem, tja een discussiepunt, 12k is opzich niet veel, hij kan blijven liggen maar het beste is altijd een nieuwe. Mag trouwens 120k erop blijven ipv 60.

Kopbouten vervangen!

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 19 oktober 2007 02:31 PM
  [ # 6 ]

Geen risico:Nwe riem,spanrollen en kopbouten. krijg je ook geen spijt later.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 19 oktober 2007 03:55 PM
  [ # 7 ]
J.H.meijndert schreef:

Geen risico:Nwe riem,spanrollen en kopbouten. krijg je ook geen spijt later.

Misschien heeft Pascal niet de intentie om hier lang mee te rijden en steekt hij z’n centen liever in z’n andere voiture?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 19 oktober 2007 10:55 PM
  [ # 8 ]

@B_iks: je slaat de spijker behoorlijk op z’n kop….

Ik heb de AX aangeschaft als wintergebakje om m’n Dame te sparen.
Al met al bleek al snel dat mijn ‘Pino’ een van de oudst nog rijdende AX-en is in Nederland,dus ook hier een overpeinzing om het beestje te sparen…
Momenteel wordt ze nog dagelijks ingezet op woon-werken en boodschappen,en heeft ze sinds de aanschaf vorig jaar mei alweer 16K gereden.
Toch mis ik HP (lees: het Citroën-gevoel) en een beetje ook power: een 1.0-letje is geen snelwegblazer,dat mag duidelijk zijn.
Nu het ernaar uitziet dat de Dame toch wat langer in de beugels blijft hangen voor een restauratie dan gepland (yeah right…planning?..) heb ik m’n oog laten vallen op een CX met 2-liter,ook niet de snelste van het stel maar vergelijkbaar met mijn oude 1.8 Xant.
Bovendien zonder de ‘kwetsbare’ injectie met alle electroniekproblemen van dien,maar gewoon met een Webertje.
Ik zit dus in dubio,dat mag duidelijk zijn… Confused

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 22 oktober 2007 08:18 PM
  [ # 9 ]

Godzijdank: blijkbaar gewoon te weinig water bijgevuld toen ik laatst de koelvloeistof heb verwisseld.
De pakking is dus goed.
Ik heb er wel eentje aangeschaft,(kost nix) en hou die op reserve.
Ander nieuws:

ik heb een CX gekocht.
Gevolg hiervan is dat ik hoogstwaarschijnlijk weer afstand ga doen van de AX,ik kan geen drie auto’s kwijt (anders krijg ik geheid burenruzie).
Interesse?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook