In diverse topics komt het onderwerp “schakelgedrag EB6V ” terug.
Reden genoeg om daar een nieuw topic aan te wijden, denk ik ....
Mijn C4 5P Exclusieve EB6V heeft ook zo z’n kuren met het schakelen:
- Vooral lastig in bochten of naderen rotonde’s, wanneer hij het verdomd om terug te schakelen, en de rotonde in z’n 4 wil doen. De auto wil niet voorruit, jij zweet en ziet de auto’s op je af komen. Pure horror .....
- Even gas geven om in te halen, momentje.. even terugschakelen, 6,5,4,3,2, ja we kunnen. Oh laat maar, die auto die ik in wilde halen is al thuis….
- Probeer eens een parkeergarage te doen, met van die krappe bochten en steile hellingen. Dat wil ‘ie per se in z’n 2 of 3 doen. Maar dat is veel te zwaar voor hem, zodat je geluiden krijgt waarvan je denkt dat de versnellingsbak kapot gaat… (dat gaat ‘ie waarschijnlijk ook op den duur ...)
Nou, vul maar aan .....
Citroen C4 5P Picasso
Exclusieve EBV6
C5-3 LB Automaat
Na pas 500 km rijervaring onder stadse, file en snelweg ervaring moet ik zeggen dat ik die EB6V fantàstisch vindt werken.
Heb wel al jaren ook met automaten gereden, ben dus gewend te “communiceren” met de bak d.m.v. subtiele variaties in gasgeven.
Nog niet altijd 100% onder de knie, maar gaat best goed.
Als ik er al commentaar op heb dan over:
bij ‘gemiddeld’ gasgeven gaat het overschakelen van 1 naar 2 wat laat, ik geef ‘m af en toe een tikkie met de flipper
Soms, bij constante snelheid van 50 - 70 km/u, mag ie van mij wel in 5 ipv 4, of 6 ipv 5; dan dus ook een tikkie omhoog.
Verder super, en geen verschijnselen van te lage toerentallen!
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
damio schreef:Tuurlijk kun je aan de flippers trekken, maar ja daarvoor heb geen ‘automaat’.
Het is nu al duizend keer gezegd en nog zijn d’r mensen die het niet schijnen te begrijpen de EB6V is GEEN automaat!!!
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Precies: EB6V is geen automaat maar een electronisch bediende versnellingsbak.
En voor de mensen die het dus niet eens zijn met het schakelgedrag in de automatische stand: waarom niet rijden in de manuele stand en zelf de versnelling kiezen met de flippers?
Dit doe ik ook met mijn C2 SensoDrive en dan heb je dus niet het effect dat de bak schakelt als jij dat niet wenst.
Ook ik heb inmiddels na 50.000 km een probleempje met de bak.
overigens het schakelgedrag bij drempels is heel hinderlijk, ook bij mij liggen in het dorp zeer veel drempels, ik zet ‘m meestal in manual 2 en dan werkt het wel perfect.
Mijn irritatie is dat de auto na ongeveer een halfuur rijden heel even trilt bij het optrekken.
Het alleen rijden in de automatische stand werkt gewoon niet met deze auto dan had je moeten kiezen voor de vol automaat.
Maar de EB6V komt er wel heel dicht in de buurt voor een veel vriendelijkere prijs en daarmee lagere bijtelling
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
wimZ schreef:Mijn irritatie is dat de auto na ongeveer een halfuur rijden heel even trilt bij het optrekken.
Ik heb zoiets gehad nadat de auto vanwege vakantie 2 weken stil heeft gestaan. De eerste keer dat ik er weer mee reed, zat er ook een trilling in. Bij het wegrijden uit stilstand. Het leek dan net op de koppeling wat slippend opkwam, en dan in ene losgelaten werd. Een soort stuitering. (beetje moeilijk te omschrijven) Toen ik later op de dag nogmaals met de auto reed was het weer weg. Beetje vreemd.
Ik heb het nog voorgelegd bij de dealer, maar die had het nog niet eerder gehoord.
tilanus schreef:wimZ schreef:Mijn irritatie is dat de auto na ongeveer een halfuur rijden heel even trilt bij het optrekken.
Ik heb zoiets gehad nadat de auto vanwege vakantie 2 weken stil heeft gestaan. De eerste keer dat ik er weer mee reed, zat er ook een trilling in. Bij het wegrijden uit stilstand. Het leek dan net op de koppeling wat slippend opkwam, en dan in ene losgelaten werd. Een soort stuitering. (beetje moeilijk te omschrijven) Toen ik later op de dag nogmaals met de auto reed was het weer weg. Beetje vreemd.
Ik heb het nog voorgelegd bij de dealer, maar die had het nog niet eerder gehoord.
Je omschrijft mijn probleem perfect, alleen staat ie van mij nooit twee weken stil!
ALs jou dealer het niet eerder heeft gehoord ben ik zeker de tweede!
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Misschien kunnen ze er eens naar kijken als je toch naar de dealer moet vanwege die terugroepactie.
knight-rider schreef:damio schreef:Tuurlijk kun je aan de flippers trekken, maar ja daarvoor heb geen ‘automaat’.
Het is nu al duizend keer gezegd en nog zijn d’r mensen die het niet schijnen te begrijpen de EB6V is GEEN automaat!!!
Ok. dus het is geen automaat, maar je kunt er wel “automatisch” mee rijden. Oh nee, blijkbaar toch niet als je zo de diverse reacties leest.
Dat valt toch niet met elkaar te rijmen, wel/niet…
Citroen had dan dus eigenlijk duidelijk bij de koop moeten aangeven: U kunt er wel automatisch mee rijden, behalve in de volgende omstandigheden, , of zoiets. In ieder geval had je als koper gewaarschuwd moeten zijn ......
Citroen C4 5P Picasso
Exclusieve EBV6
C5-3 LB Automaat
ff een reactie op de “traagheid van terugschakelen”(zo werkt het in iedergeval bij mij).....trap het gaspedaal HELEMAAL in, zelfs verder dan de eerste weerstand die je lijkt te voelen op het gaspedaal en de bak schakelt 2 en soms zelfs 3 versnellingen terug en véél sneller als dat je gewend bent.
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
mvar schreef:knight-rider schreef:damio schreef:Tuurlijk kun je aan de flippers trekken, maar ja daarvoor heb geen ‘automaat’.
Het is nu al duizend keer gezegd en nog zijn d’r mensen die het niet schijnen te begrijpen de EB6V is GEEN automaat!!!
Ok. dus het is geen automaat, maar je kunt er wel “automatisch” mee rijden. Oh nee, blijkbaar toch niet als je zo de diverse reacties leest.
Dat valt toch niet met elkaar te rijmen, wel/niet…
Citroen had dan dus eigenlijk duidelijk bij de koop moeten aangeven: U kunt er wel automatisch mee rijden, behalve in de volgende omstandigheden, , of zoiets. In ieder geval had je als koper gewaarschuwd moeten zijn ......
Nou het is duidelijk genoeg geweest in de pers enz dat de eb6v geen voledige automaat is. Je moet je ijdgedrag gewoon een beetje aan passen aan de eb6v, niet rijden als een automaat niet rijden als een schakel maar er tussenin
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
remind schreef:ff een reactie op de “traagheid van terugschakelen”(zo werkt het in iedergeval bij mij).....trap het gaspedaal HELEMAAL in, zelfs verder dan de eerste weerstand die je lijkt te voelen op het gaspedaal en de bak schakelt 2 en soms zelfs 3 versnellingen terug en véél sneller als dat je gewend bent.
Jij snapt het tenminste!
Ik heb een gewone Berline met de EB6V en ik rijd er zo’n 1000km per week mee, alleen in de automaat stand en ik herken deze problemen niet.
Als hij in een te hoge versnelling staat en je geeft wat gas bij, dan schakelt hij gewoon één tandje terug. Wil je echt tempo maken dan moet je resoluut gas geven en gaat de EB6V een flink aantal stappen terug.
Overigens ook in de automaat stand kan je gewoon een keer flipperen als je vindt dat hij niet doet wat jij wilt, een éénmalige correctie zeg maar.
Een EB6V is geen automaat, dat is duidelijk genoeg gemaakt, maar ik vind het een meer dan goed alternatief. Daarbij ook volautomaten doen niet altijd wat jij zou willen.
Ik heb wel eens het idee dat mensen teveel nadenken bij het rijden met de EB6V, je moet gewoon op je gevoel rijden en de bak het werk laten doen. Althans dat is mijn mening en het gaat bij mij prima. Ook van mensen die meerijden krijg ik geen klachten.
WOF
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Wings of freedom schreef:Ik heb wel eens het idee dat mensen teveel nadenken bij het rijden met de EB6V, je moet gewoon op je gevoel rijden en de bak het werk laten doen. Althans dat is mijn mening en het gaat bij mij prima. Ook van mensen die meerijden krijg ik geen klachten.
Kijk, jij snapt het tenminste!
(it’s all in the touch)
WOF, ik ben het (alweer!?!) helemaal met je eens!
Gerrit
(PS ik zoek geen verkering hoor!)
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Gerrit T schreef:
(PS ik zoek geen verkering hoor!)
Ik wel.
Ben je tussen de 30 en de 40 en van het vrouwelijke geslacht, reageer per PB.
Sieraden zullen je deel zijn, zie de link:
Nu weer ontopic, maar wel een leuke gelegenheid om deze grappige foto te laten zien.
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225