Ik heb sinds drie maanden een Saxo 1997, nu 65000 km, die rijdt als een zonnetje en griezelig weinig benzine verbruikt.
Helaas, tijdens de laatste lange trip begon de motor af te slaan, vooral na een flinke snelheid op de snelweg bij het terugschakelen. Niks aan de hand als het maar af en toe gebeurt, maar de laatste kilometers begon het meer regel dan uitzondering te worden. Nu net even ermee in de stad ermee gereden: geen enkel probleem.
De vorige eigenaar had me hiervoor gewaarschuwd: de stappenmotor was vervangen en had het probleem tot ‘een enkele keer’ gereduceerd.
Om de gretige blik van de dealer te vermijden die net zolang onderdelen gaat vervangen tot niet de auto afslaat maar ikzelf, graag iemand die me meer kan vertellen (en als ik het zelf kan doen: ook waar het betreffende onderdeel zit). Ik lees hier over injectiehuizen, stappenmotor, bobines, accupolen en nog veel meer in verband met dit probleem.. zie even door de bomen het bos niet. Met dank..
Ik heb zoiets ook al eens gehad met onze vorige auto, een Peug 306 1.4 uit ‘98 (zelfde blok). Ik heb toen de auto een hele dag bij de dealer gelaten. Ze hebben toen diverse korte en lange proefritten gemaakt ...en toen sloeg ‘ie natuurlijk niet af. Afijn, toch maar de computer laten resetten en de software ge-update. Koste me destijds 15,- Euro’tjes (oud-collega van mij is getrouwd met de dealer hier, vandaar de prijs). Ik was daarna helemaal en voorgoed verlost van dit super irritante euvel.