bogaard77 schreef:joske heeft geen startrelais. De dunne draad zit aangesloten. Kan nog 1 ding zijn. Je startslot.
Op je eerste foto zie je een dunne draad vanaf je startmotor komen met een rood stekkertje eraan. als je die tegen de plus houdt. MOET de starter gaan draaien.
Vooropgesteld dat je de dikke min wel hebt aangesloten.
je hebt gelijk ops: zoals ik het voorstelde gaat de startmoter continue draaien; inderdaad dat rode draadje met kroonsteentje moet achter het contactslot zitten (denk dat hij ergens los ligt; kan me haast niet voorstellen dat het contactslot defect is).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:in de middelse foto zit bovenop nog een schuifpennetje/oogje welke je met de dikke pluskabel moet verbinden
zie ook : foto startmoter DS
zijn de aansluitingen hier dan correct gedaan of moet hier nog een bruggetje maken?
dus bij deze startmotor hoor ik geen geklik meer?
i life my live one DS at a time…
die aansluitingen zijn wel correct alleen…...........
heb je een 1/2 automaat of een handgeschakelde ds :
bij een 1/2 automaat zit de start schakelaar vlak achter de schakelhendel deze zal naar dat witte kroonsteentje moeten lopen.
bij een handgeschakelde zal er een draad vanaf het contactslot moten lopen richting het kroonsteentje.
op de startmoter is alles correct aangesloten (dat dat draadbruggetje moet !! je vergeten daar je geen startrelais hebt (zoals bogaard al opmerkte).
kort samengevat of je hebt een draadbreuk richting je kroonsteentje of de startschakelaar is defect
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
hebt je trouwens deze zwarte draad:
al aan de pluspool verbonden en toen geprobeerd te starten : want als deze niet aan de plus zit dan start ie nooit (voed n.l. de startschakelaar)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ok alvast bedankt iedereen voor de reacties:)
ik ben al het een en ander wijzer geworden…
ik heb een handgeschakelde, en die zwarte sraad is al aangesloten
morgen alles nog eens goed overlopen
al een weekje zonder een ds….tis afkicken
i life my live one DS at a time…
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
even een kort ander vraagje tussendoor over startmotoren
als de bendex enkele seconden blijft hangen/plakken terwijl de motor al aangeslagen is ( het rrruhhh-geluid), moet dan ook de hele startmotor vervangen worden of is het mogelijk om e.e.a. te smeren???
groet
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
effe een aanhaling over het verwijderen van de startmotor….ik hoor hier vaak zeggen van het losmaken van de motorsteunen…heb ik niet moeten doen !)
het enige ‘ongemak’ bij het verwijderen van de startmotor is dat alles nie echt bereikbaar is zoals sommige bouten van de sartmotor
en het hittschildje…dit heb ik eruit moeten sleuren…verder was de startmotor eruit halen een koud kunstje….(of had ik geluk)
deze losmaken, zover je kan de motor naar achter trekken, de neus naar beneden duwen, en zo achterwaarts de startmotor omhoog trekken…verliep vrij vlot
enkel terug aan de praat krijgen ...
i life my live one DS at a time…
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
joskefox schreef:effe een aanhaling over het verwijderen van de startmotor….ik hoor hier vaak zeggen van het losmaken van de motorsteunen…heb ik niet moeten doen !)
het enige ‘ongemak’ bij het verwijderen van de startmotor is dat alles nie echt bereikbaar is zoals sommige bouten van de sartmotor
en het hittschildje…dit heb ik eruit moeten sleuren…verder was de startmotor eruit halen een koud kunstje….(of had ik geluk)
deze losmaken, zover je kan de motor naar achter trekken, de neus naar beneden duwen, en zo achterwaarts de startmotor omhoog trekken…verliep vrij vlot
enkel terug aan de praat krijgen ...
Er zijn verschillende typen startmotoren, en er is slechts één model wat men zonder het losmaken van de motorsteun kan uitbouwen. Bij ALLE andere modellen zal je dus wél de rechter motorsteun moeten losnemen. Dat zijn ook maar 2 boutjes, want het is namelijk niet nodig de steun los te maken van het motorblok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pj_ds schreef:even een kort ander vraagje tussendoor over startmotoren
als de bendex enkele seconden blijft hangen/plakken terwijl de motor al aangeslagen is ( het rrruhhh-geluid), moet dan ook de hele startmotor vervangen worden of is het mogelijk om e.e.a. te smeren???
groet
peter
Dat kan helpen. het hefboompje kan zwaar lopen. Lekker met kopervet aan de gang.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
startmotor maakt nogal vreemd geluid bbij het starten….of poging tot starten
dus ik dacht ik neem dat geluid eens op en post het op het forum..nu bij deze ‘actie’ ging de motor aan het draaien
http://www.youtube.com/watch?v=yIBnZ0VFCfA
na 10tal seconden viiel ie stil….auto staat ook al bijna 2 weken buiten en is al wat koud geweest hier
bij 2de poging sloeg motor effe aan en viel weer stil…
i life my live one DS at a time…
startmotor op hol??
i life my live one DS at a time…
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
joskefox schreef:startmotor maakt nogal vreemd geluid bbij het starten….of poging tot starten
dus ik dacht ik neem dat geluid eens op en post het op het forum..nu bij deze ‘actie’ ging de motor aan het draaien
http://www.youtube.com/watch?v=yIBnZ0VFCfA
na 10tal seconden viiel ie stil….auto staat ook al bijna 2 weken buiten en is al wat koud geweest hier
bij 2de poging sloeg motor effe aan en viel weer stil…
Volgens mij zit er iets niet helemaal lekker…. zit de startmotor niet scheef in het blok??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
nog eens effe gechecked en deze zit goed vastgeschroefd…
ik veronderstel dat als je alle drie die bouten goed aanschroeft je startmotor nie echt scheef kan zitten
i life my live one DS at a time…
somebody??
i life my live one DS at a time…
ik heb meerdere keren naar de filmpjes gekeken maar kom steeds tot de conclusie dat de moter wel ronddraait (dus de startmoter doet z;n werk) maar deze niet wil aanslaan.
in 1 van de 2 draait de moter ook al maar om nou te zeggen: dat draait lekker nee heb zelf het idee dat ie zwaar draait wellicht is daarom de vorige overleden : deze “oude startmoter” heeft niet een hoog koppel en de nieuwe heeft dat wel. (die houd het wel fff vol)
als je de ds in z’n hoogste versnelling zet en je krikt dan de linker zijkant op totdat het linker voorwiel los van de grond is kun je dan het linkervoorwiel redelijk makkelijk met de handen (op kwart voor drie) rond draaien. : (handrem eraf !!!)
p.s. oliepeil goed :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.