1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
happende rem
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 oktober 2007 08:51 PM

Gents,

Mn Ami6je heeft sinds kort de volgende kuren:
Als ze koud is en je remt trekt het hele gevaarte enorm naar rechts!

Bijna zeker is er 1 rem vet geslagen. Vraag is : welke? de rechter omdat die nu hapt? of de linker omdat die nu niet remt wegens vetgeslagen?

Het is een ami6 berline uit 1963 met grote trommelremmen voor.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 18 oktober 2007 09:12 PM
  [ # 1 ]

Diegene die niet remt. Ik heb gehoord dat bij de APK wanneer vrachtwagens ongelijk remmen, ze de sterkste rem even insmeren met vet/olie om zo door de APK te komen ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2973
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 oktober 2007 01:26 AM
  [ # 2 ]

Re: happende rem

bogaard77 schreef:

Mn Ami6je heeft sinds kort de volgende kuren:
Als ze koud is en je remt trekt het hele gevaarte enorm naar rechts!

Bijna zeker is er 1 rem vet geslagen. Vraag is : welke? de rechter omdat die nu hapt? of de linker omdat die nu niet remt wegens vetgeslagen?

Het is een ami6 berline uit 1963 met grote trommelremmen voor.

Vrij academische vraag: Je moet toch aan beide kanten de remschoenen vervangen. Schoonmaken wordt nooit goed, ook niet met remreiniger, je houdt li/rechts verschil. Als je aan 1 kant de remschoenen vervangt, weet je ook bijna zeker dat je li/rechts verschil houdt.
En netjes centreren:
centreer nokken helemaal naar binnen, trommel er op en met 2 bouten vast, schoenen stellen tot net sleept, trommel er af, centreer gereedschap er op ( kan je heel makkelijk zelf maken), instellen op bovenkant remschoenen, waar ze tegen de trommel gesleept hebben, nu centreer nokken verdraaien en bijstellen etc., totdat boven en onder even veel weerstand bij ronddraaien centreer gereedschap. Is leuk, maar zorgvuldig klusje.
Succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 19 oktober 2007 01:29 AM
  [ # 3 ]

Ik denk dat Bogaard exact weet hoe hij z’n remmen moet vervangen/centreren Wink Beter dan ik, durf ik te wedden !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 19 oktober 2007 03:11 AM
  [ # 4 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik denk dat Bogaard exact weet hoe hij z’n remmen moet vervangen/centreren Wink Beter dan ik, durf ik te wedden !

Gelukkig is dit even genoemd. Mag ik dan zeggen dat ik het wel fijn vind om deze beschrijving in beknopte vorm te lezen?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 oktober 2007 12:37 PM
  [ # 5 ]

Ik weet het. Het enorm grote probleem bij dit type is dat de trommels er niet af kunnen zonder de bak uit te bouwen. Dit komt omdat de assen er niet af kunnen zoals bij de 35 pk blokken/bakken. De trommel komt los maar schuift om de as. En nu komt het: de chassisbalken zorgen ervoor dat de trommel niet vergenoeg naar buiten kan….
Je kan er dus op de auto nagenoeg niet bij.

Ik heb dit inmiddels geconstateerd waardoor de boel toch open moet. De oliekoeler lekt en heeft de hele rechter trommel vol gespetterd! Deze zal dus wel vet zijn en mn eerste idee was ook dat een vette rem hapt.

Als ik de boel uitbouw zal ik foto’s maken. Heb al een tijd een plan om een centreer tool te maken die het in 1 keer kan!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2973
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 oktober 2007 12:49 AM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

Het enorm grote probleem bij dit type is dat de trommels er niet af kunnen zonder de bak uit te bouwen. Dit komt omdat de assen er niet af kunnen zoals bij de 35 pk blokken/bakken.

Sorry als ik je beledigd heb door een beschrijving van het centreren te geven.
Van de trommels, ik neem aan dat je de as aan de wielkant demonteert, zodat je het stuk as aan de bakkant naar boven kan houden.
Bij de oudere typen 2cv6 en AK zaten toch ook grote trommels met homokineten? Daar ben ik dit probleem nooit tegengekomen in 5 jr professionele ervaring ( maar is wel 25 jr terug, vandaar dat ik niet meer zeker ben over de grote trommels) .
Bij mijn Ami6 ( kogelkoppeling assen, dus daar heb ik jou probleem niet) kreeg ik lekker veel ruimte door de kachel klep/beplating te demonteren. Blijft een ruggen kraak klus.
In elk geval succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 oktober 2007 04:49 AM
  [ # 7 ]
bogaard77 schreef:

Ik weet het. Het enorm grote probleem bij dit type is dat de trommels er niet af kunnen zonder de bak uit te bouwen. Dit komt omdat de assen er niet af kunnen zoals bij de 35 pk blokken/bakken. De trommel komt los maar schuift om de as. En nu komt het: de chassisbalken zorgen ervoor dat de trommel niet vergenoeg naar buiten kan….
Je kan er dus op de auto nagenoeg niet bij. (...)

Uh, ik heb ongeveer 100 jaar minder ervaring met A-types als jij, maar is het geen optie om de versnellingsbaksteun + evt. de remleidingen los te halen en blok + bak in hun geheel een stukje naar voren te kantelen ? Eventueel voorste motorsteunen ook los halen om de rubbers te sparen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 oktober 2007 12:37 PM
  [ # 8 ]

Remleiding, Koppeling kabel, handremkabels,
Dan de aandrijfassen uit elkaartrekken. Daarvoor moeten de wielzijden uit de lagers dan ontdekken dat de binnenschermen uit de auto moeten om de trommels er af te krijgen…..

Dan is het blok er ook bijna uit…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 oktober 2007 08:36 PM
  [ # 9 ]

Ik heb de wiel kant niet los gehad.

BTW egbert, JIJ kan mij NOOIT beledigen hoor! hahaha

Ik heb int weekend alles aan de vette kant open gehad. Schoenen keurig droog, geen vet binnen.. Now breekt my klomp.
Alles dicht gemaakt, afgestled, Rem vloeistof vervangen, ontlucht, nog een keer afgesteld, test rijden, nog een keer stellen. Alles ok.
Pfew.

ECHTER:

Vanochtend toen alles koud was, Weer trekken naar links. GRRRRR. Niet zo erg als eerst maar wel aanwezig. Ben er wel achter dat de afstelling heel erg nauw komt. Andere keer weer stellen….

Zal dan ook ff proberen of met de wielzijde los de trommel eraf kan…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 oktober 2007 12:44 PM
  [ # 10 ]

Het wordt steeds gekker.

In de vrieskou NERGENS LAST VAN! Perfect remmen….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 26 oktober 2007 01:09 PM
  [ # 11 ]

Zolang je niet langs apk hoeft lekker laten zitten die remmen. Is typische Ami6-met-grote-trommel-kwaal. (en ik mag dit eigenlijk niet zeggen maar mocht je nog een keer de schoenen gaan vervangen, zet er dan als je ze kan vinden, originele asbesthoudende remvoeringen in, scheelt een hoop ellende bij dit type)

En ja ook ik heb altijd (25+ keer)  de aandrijfas en kachelbeplating weggehaald bij het vervangen. Maakt het e.e.a een stuk makkelijker.

En gelijk vervangen die lekke oliekoeler, anders ben je straks ook nog toe aan een nieuwe koppeling…

groeten
eb

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 oktober 2007 01:14 PM
  [ # 12 ]

Ja heer GURU.  halelujah

Er wordt as we speak een koelertje gesoldeerd door harm brik.
Ik heb idd die klote schoenen van de amiclub. waren ook nog eens te groot.

Ok, volgens twee kenners kan je dus als je de as(buitenzijde) weghaalt en het binnenscherm weg, nèt de trommel eraf pakken? klopt dat eb?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 26 oktober 2007 02:59 PM
  [ # 13 ]

Grapjas laugh

Heb je de boven en onderkant van de voeringen afgevijld? Anders zullen ze nooit passen Sad

En ja je kan er deels via het binnenscherm/deels via de bovenkant bij. Maar nogmaals doe jezelf een lol en haal de kachelbeplating weg. (kan je die ook schoonmaken en stinkt de verwarming ook niet meer Cool  )

Als je staande pedalen hebt kan je er maar een trommel helemaal weghalen en anders twee trommels idd.

succes en ik zal je mee helpen vloeken Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 oktober 2007 03:04 PM
  [ # 14 ]

Ja dat afvijlen had ik (later) idd gedaan. De kachel beplating ook al weggehaald. Ik denk dat ik het hele agregaat er maar uittrek en het rustig in een loods ga fixen…

Voorals nog laat ik de boel effe zitten. afhankelijk van de wind en de zon trekt ze naar links of naar rechts!  Laughing


Eerst die oliekoeler vervangen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 oktober 2007 08:00 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:

(...) afhankelijk van de wind en de zon trekt ze naar links of naar rechts!  Laughing (...)

Karaktervolle wagentjes, die a-types. Je kan er ook mee bepalen wat voor weer het is !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook