Kan iemand mij vertellen hoe je bij de ontluchtingsnippel van de voorwielen van een type 2 komt? Die zit onder de handremkabel en krijg je onmogleijk open, laat staan een slangetje erop om de vieze LHM door te spoelen.
Morgen de hydroincage eruit om er lekker verse groene LHM in te doen!
Heb geen verschil kunnen merken eigenlijk, maar het kan nooit kwaad natuurlijk.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Handremkabel demonteren?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
goed gereedschap is het halve werk. heb je een pijpsleutel????
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Heb een boel, maar wat ik er van gezien heb zit de nippel echt op een onmogelijke manier verstopt. De achterremmen zijn een eitje, maar de voorremmen zijn echt lastig.
Niemand ervaring?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Even het draadje netjes afronden. De achterkant kan je ontluchten door de auto op de hoogste stand te zetten met draaiende motor en dan remmen. Indien niet op de hoogste stand, blokkeert een of andere klep de hydroliek en komt er niks uit.
De voorkant ontlucht je door eerst de nippel los te draaien. Ik heb eerst de dopsleutel erop gezet en toen pas de rest. Ten eerste omdat ik er niet bij kon, ten tweede omdat de nippel dusdanig vies was dat de dop er eerst niet op paste. Het is nummer 8 overigens. Voilá;
Is de nippel eenmaal gangbaar gemaakt, zet er dan van onderaf een steek 8 op, en frummel een ontluchtingsslangetje op de nippel die je aan de andeer kant in een potje oid houdt. IN je eentje kan je dat doen door de motor te starten, (hoogte stand maakt niet uit), het rempedaal in te drukken met een stok oid tegen de stoel, dan de nippel open te draaien.
Zie hier dat de steeksleutel recht naar beneden steekt onderop de nippel.
Er kwam bij mij geen rotzooi uit de slang, want de nippel was dusdanig verstopt dat het er via de schroefdraad uit kwam. Te ranzig als ik was heb ik dat niet verholpen maar net zo lang laten lopen tot er schone LHM uitkwam. Natuurlijk wel opgevangen met een bakje.
Zo, voor diegenen die dit vinden via de zoekfunctie, veel succes !
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Even een antiek topic naar boven halen aangezien ik dit via de zoekfunctie gevonden heb : Malle Pietje, heb je ergens de foto’s nog? Of als iemand anders nog beeldmateriaal heeft liggen? Ik kan verder op het forum geen foto’s of afbeeldingen van de ontluchtings nippels vinden en ook in de Haynes vind ik geen plaatjes terug..
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat levert naast de nodige kawasaki’s etc alleen een bruikbaar plaatje van de achterrem nippel op, in ieder gevaal de buurt van de nippel. Waarvoor dank. Helaas blijft de voorkant , zelfs met wat andere google termen buiten schot, en dat is , zo begrijp ik , juist de moeilijk vindbare kant.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Globaal zit ‘ie rechts van de remleiding op de foto. Min of meer uit het zicht aan de binnenkant, daarom zul je er ook zo moeilijk foto’s van vinden.
Wim,
Disciplus Simplex
Komend weekend dan maar eens kijken waar sleutel 8 op past dan dank in ieder geval. Wellicht kan ik zelf een plaatje schieten.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
...en voor de veiligheid geen steeksleutel, maar een ringsleutel. De open ringsleutels voor de hydrauliekleidingen voldoen ook prima.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Nee doe maar geen steeksleutel om hem los te maken, dan heb je grote kans dat je de nippel molt en hem niet meer los krijgt. Als je hem 1 keer los hebt kan het wel met een steeksleutel om te openen voor het ontluchten….
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zo’n soort nippel zoek je, maar het kan zijn dat er een zwart dopje op zit tegen vuil. Ik zet er altijd een ringsleutel op, zonder slang maak ik hem dan alvast een tikje los. Dan de slang erop, terwijl de ringsleutel er nog op zit. en dan kan je hem een beetje lossen terwijl een ander op de rem trapt. Of terwijl je een stok tussen stoel en rempedaal hebt geklemd.
Als die heel vast zit eerst loskrijgen met een dop (zeskant).
Even voor de (waarschijnlijk overbodige) duidelijkheid: het linkerdeel steekt uit, dat moet je vinden. Rechts van het schroefdraad zit in de remklauw.
Volg je hart, gebruik je hoofd.