Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Hier stond eerst een heel verhaal over dat ik dagelijks DS wilde gaan rijden, dat leek me later niet zo’n goed idee, ik start een zoektocht naar een zo leuk mogelijke DS rond de 10k, en ik heb alle tijd van de wereld!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gewoon doen. Voor het geld dat je nu aan je 406 uitgeeft, kan je een DS goed rijdend houden. Veel km’s rijden is voor een DS geen probleem, wel kan het zijn dat je een keer vaker naar de garage moet voor onderhoud. Wat doe je als er iets (achterwiellager bijvoorbeeld) kapot gaat? Heb je vervangend vervoer? Wie gaat het onderhoud doen?
Op straat staan hoeft ook geen probleem te zijn. Heb zelf een DSpecial 15 jaar buiten geparkeerd, waarvan 5 jaar aan het strand (zout!). Ga er niet vanuit, dat je auto er perfect uit blijft zien.
Airco? Er zijn heel weinig DS-en met een goed werkende airco. Orgineel pas vanaf laatste bouwjaren geleverd. Inbouw achteraf kan altijd, is niet eenvoudig (lees: goedkoop).
DS-en lopen perfect op LPG (vaak nog beter dan op benzine).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Wat doe je als er iets (achterwiellager bijvoorbeeld) kapot gaat? Heb je vervangend vervoer? Wie gaat het onderhoud doen?
Als er iets kapot ga breng ik de auto naar een garage in Bergen op Zoom waarvan de 2 eigenaren beide ook een DS hebben. Vervangend vervoer kan mijn eend zijn of de auto van m’n vriendin, of een vervangende auto van de garage.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mijn gevoel hierbij is een beetje tweedelig:
de ene helft zegt gewoon doen, de andere helft heeft vraagtekens (en uitroeptekens!).
Gewoon doen: ze kan het ongetwijfeld wel aan.
Niet doen:
- is dieselen niet veel goedkoper, zoals een XM/ Xant 2.1 TD ofzo?
(geen afschrijving meer,of nauwelijks,en bovendien echte kilometervreters,plús het zijn geen roestbakken..).
- 30K/jaar is veel, zéker voor een auto van 40 jaar…
- onderhouds-/ reparatiekosten kunnen snel de pan uit rijzen met een DS, zéker wanneer je al aangeeft niet in te zijn voor ‘(deel-)restauraties’.
Aan jou de keuze uiteraard
‘Spirit of avant-garde’
Re: DS kopen/rijden/dagelijks/LPG? Meningen/ervaringen gevra
CLL Martin schreef:Ik wil er zelf niets aan doen.. heb daar na een avontuurtje eend restaureren wel genoeg van
Je hebt een pakket van eisen van heb ik jou daar en je wilt er niets zelf aan doen?
Dat kan, maar dan moet je barsten van het geld.
Als dat niet zo is, dan raad ik je af met deze mentaliteit een DS te kopen.
Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik ben het deels wel eens met Marten en Pascal.
Wat Pascal zegt:
Niet doen:
- is dieselen niet veel goedkoper, zoals een XM/ Xant 2.1 TD ofzo?
(geen afschrijving meer,of nauwelijks,en bovendien echte kilometervreters,plús het zijn geen roestbakken..).
- 30K/jaar is veel, zéker voor een auto van 40 jaar…
- onderhouds-/ reparatiekosten kunnen snel de pan uit rijzen met een DS, zéker wanneer je al aangeeft niet in te zijn voor ‘(deel-)restauraties’.
Marten zegt:
Je hebt een pakket van eisen van heb ik jou daar en je wilt er niets zelf aan doen?
Dat kan, maar dan moet je barsten van het geld.
Als dat niet zo is, dan raad ik je af met deze mentaliteit een DS te kopen.
Klopt, XM’s zijn echt heerlijke auto’s, maar rij nu bijna 2 jaar in een 406 coupe uit 2002 op LPG en dat rijdt super. Wat ik eigenlijk normaal zou doen is een C5 of 407 uit 2004/2005 zoeken op diesel of lpg.
Zo’n auto zou me dan, pak em weg ,15 tot 17 dznd euro kosten.
Ik ben echt gek op auto’s en rij met m’n coupe echt in een beauty, en daar geniet ik elke dag weer van.
Met een C5 of 407 is dat minder, maar een DS is de droom!
De vraag is dus eigenlijk, ipv voor dat geld een moderne andere auto te kopen, koop ik een mooie DS.
Dan hoef ik volgens mij niet te (deel)restaureren, want voor dat geld koop je volgens mij wel een erg mooi exemplaar.
Maar heb je met zo’n DS ook onderhouds kosten die de pan uit reizen zoals Pascal zegt? Ik kan heus wel zelf wat dingen doen aan een DS, maar ik wil “de grote dingen” door een garage laten doen.
De vraag van Marten over dat mijn eisenpakket veel geld kost:
Nu kost mijn dagelijkste auto mij zo’n 5000 euro aan verzekering, belasting, onderhoud en afschrijving per jaar.
Dat word eigenlijk betaald door mijn werk aan vergoedingen aan auto kosten omdat ik geen lease auto wilde.
Denkt u dat als je een al goede DS aanschaft, hier nog boven komt met zo’n 30k per jaar?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je zo afhankelijk bent van een auto voor je werk moet je dus bij 30.000 km per jaar al gepland 6 keer ander vervoer hebben, want een DS staat elke 5000 km in de garage.
Verder ben ik zelf ook fervent rijder, maar de herrie als je 130 rijdt op de snelweg is vele malen groter dan in je 406 (heb zelf break gereden, trouwens). Ook de ventilatie is knudde, en de verwarming maar zo zo.
Allemaal vergeleken met de huidige norm, natuurlijk.
Komt nog bij de kleine irritaties bij kleine mankementen.
En tenslotte is bij schade een reparatie niet zo gauw klaar als bij een moderne C5 oid, de onderdelen liggen niet meer bij elkaar in een magazijn.
Mijn advies zou zijn: koop een mooie DS voor de zondagen dat je vrij bent en de tijd hebt om ook ergens een terrasje te pakken, en rij door de week een stuk euro-blik uit duitsland!
Aan de andere kant (hoewel ik helaas weinig DS-ervaring heb): een auto is ervoor gemaakt om te rijden!
Zelfs boodschappenautootjes die je de lange baan op jaagt gaan steeds beter rijden!
En 30.000 betekent dan inderdaad elke 2 maanden een beurt. Aan de andere kant: ik reed ruim 50.000 met een onderhoudsinterval van 10.000 en op zich is dat niet zo storend (je moet er bij een oudere auto alleen wel rekening mee houden dat een beurtje je twee of drie dagen kost ipv één zoals bij nieuwe auto’s omdat onderdelen niet altijd beschikbaar zijn of ze tegen iets aanlopen dat meer tijd kost).
ex-collega van me heeft zeker 5 jaar met een DS gereden en de enige reden dat hij die van de weg moest halen was omdat hij zich geen tijd gunde om af en toe wat plaatwerkonderhoud te doen…..
Als in het verleden alle DS rijders 30.000 km/jr hadden gereden dan reed er nu geen DS meer rond.
zelf rijd ik al een 1.5 jaar in men ds rond….ik heb deze gekocht voor 4.500 euro…
bij het lederen interieur was het leder zo goed als verdwenen
maar technisch stond deze aangezien haar ouderdom goed in orde (ds super van 72)
nu is mijn dame mijn allereerste wagen, en ik rijd er dagelijks mee.
maar toch heb je die onvoorziene mankementen soms…en idd zoals aangehaald hier, zijn deze niet altijd op 1 2 3 geklaard.
en als je er zelf niet een klust (wat ik zelf aan het leren ben ) dan komt het toch wel duur uit…en zelf klussen vraagt ook tijd
daarom overweeg ik ook een 2de auto bij te kopen om mijn dame in de natte wintermaanden te stallen en op te knappen.
ik vind het heerlijk rijden in een ds…het is zelfs aanpassen wanneer ik naar een gewone wagen overstap!! gebeurt me elke keer weer dat ik tijdens het schakelen de ruitenwissershendel bedien uit gewoonte
maar hoe heerlijk het ook rijden is…zelf ben ik van mening als je echt lange afstanden moet doen ivm woon- en werkverkeer, het overwegen van een 2de wagen geen overbodige luxe is.
Ik wil men dame enigzins ook wat sparen…ik ben ook niet van mening dat je de wagen enkel op zondag moet buiten halen!!! zeker niet!!
van een wagen zoals een ds moet je genieten!!! ik denk dat het beetje zoeken is naar een gulden middenweg…zo doe ik het allesinds
mijn ervaring in ds-kopen is slechts beperkt, maar vertel me als ik verkeerd ben dat je voor 8000 nog steeds geen perfecte ds hebt???
een ds vinden mét lederen interieur in goede staat, plaatwerk in goede staat, enz….al jouw eisen…dat wordt effe zoeken vrees ik en hoe mooi de auto ook wordt gepresenteerd…je merkt pas wat er aan verleten is als je er de baan mee opgaat..niet?
al bij al vind ik ds rijden het heerlijkste autogevoel dat er bestaat! ze is een pracht om naar te kijken en zelfs stilstaand brengt ze me nog steeds aan het dromen….
maar zoals elke mooie vrouw is ze wel eens wispelteurig
i life my live one DS at a time…
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Onderhoudskosten kunnen de pan uitrijzen,wat niet wil zeggen dat ze dat ook daadwerkelijk jaarlijks doen.
Ikzelf rij nu ongeveer 3 jaar ID,en los van alle tierelantijntjes als de aanschaf van RVS ruitenwisserarmen i.p.v. de origineel gemonteerde gespoten etc ben ik ongeveer 500 euro/jaar kwijt geweest louter aan onderhoud/reparaties.
Dit doe ik allemaal zelf, dat scheelt al snel zo’n 50-75 euro/uur….
Ook een goed gerestaureerde ID/DS zal vroeg of laat weer wat kuren vertonen, het blijft immers een machine (van minimaal 32 jaar oud)...
Een niet-gerestaureerde wagen rijdt dus rond met minimaal 32 jaar oud leidingwerk etc,de kans dat er een keer iets knapt….is uiteraard aanwezig.
Dit wil niet zeggen dat ik je afraad een/je droomwagen te kopen,maar houd altijd in het achterhoofd dat de Dame in kwestie al op leeftijd is en de kans bestaat dat ze je (meer dan) eens laat staan…soît,da’s charme.
Maar donders vervelend als je dagelijks van haar afhankelijk bent.
Een XM/Xant/Bix Diesel is veel minder roestgevoelig (Tupperware i.p.v. staal),maar geeft je door de McPherson-poten iets minder zweefgevoel.
Desalniettemin heerlijke wagens die je dagelijks kunt inzetten voor kilometervreet-partijtjes
‘Spirit of avant-garde’
Heb zelf tot een jaar geleden de ds als dagelijkse auto gebruikt. En dat gaat heel goed. Maar naar mijn mening niet meer met 30.000 per jaar; als je de auto op straat hebt staan.
Er zijn regelmatig kleine dingetjes (een rammeltje, een lekje noem maar op), en daar heb je eenvoudig weg niet altijd direct tijd voor, dus wordt de auto slechter en wat onbetrouwbaarder.
Daarnaast is het mij bv niet gelukt om een carkit in te bouwen waarbij je nog verstaanbaar bent als je 130 rijdt. En ‘s winters kwam ik toch echt altijd erg koud aan op de plaats van bestemming..
Dus toen ik 30.000 per jaar ging rijden heb ik er een xm v6 exclusive bij genomen, voor het dagelijkse verkeer (kou, pekel, etc.etc)
En de ds vindt het weer veel fijner nu ie nog maar 10.000 per jaar rijdt, en de kleine dingetjes weer wel snel verholpen worden.
Ik zou dus eigenlijk zeggen: niet doen. (Anders zou ik er ook niet mee gestopt zijn…)
Mijn mening…. niet doen, althans niet op die manier onder die voorwaarden met die wensen.
Een DS is leuk, een DS 21 Pallas met nog wat extreme extras zoals jij die voor ogen hebt is zelfs nóg leuker maar ik denk niet dat het echt haalbaar is.
Wat je voorstelt is eigenlijk het doodrijden van een DS door haar dagelijks in te zetten.
Maar vergeet niet dat de meeste mooie DS’en een jaar of 20-15 geleden al een keer gerestaureerd zijn, waarschijnlijk meerdere revisies achter de rug hebben en toch wel flink wat slijtageverschijnselen hebben.
20 jaar geleden riep men dan “ach die dingen zijn onverslijtbaar” en daar hadden ze toen ook wel redelijk gelijk in… binnen het perspectief van 15 jaar geleden met een auto die toen “pas” 20-25 jaar oud was en iets van 3 ton op de klok.
Punt is dat velen die DS destijds ook dagelijks zijn gaan rijden, met vaak niet onaanzienlijke kilometrages, en dat veel van die “goede” DS’en inmiddels wéér 2 ton verder zijn…., het houdt een keer op.
Inmiddels is de DS écht oud geworden, dingen die 10 jaar geleden nog eenvoudig te vinden waren worden nu toch lastiger… dat zijn de delen die niet nagemaakt worden… inmiddels hoor je verhalen over versleten krukassen, nokkenassen en het moeilijk vindbaar worden van cilinderkoppen….
De reviseur waar ik regelmatig kom heeft onlangs 2 van de 3 aangeboden DS cilinderkoppen zelfs geweigerd aan te pakken, oké hij is een perfectionistisch man die soms de lat wat hoog legt, omdat ze gewoon inmiddels te ver heen waren.
In je vraag zeg je eigenlijk een concours-staat DS te willen, met alle opties en dan zelfs nog airco en dan moet er ook nog vette audio in…
Vooral dat laatste lijkt me wat… euhh… lastig… tenzij je een mooie cd van autogeluiden en veel windgeruis in high-fidelity hebt die nóg beter klinkt dan een DS van zichzelf al voortbrengt.
Nee, dan zul je eerst even je motor eruit moeten halen… en je hele interieur en alle bekledingspanelen… en vervolgens voor een eurotje of 2000 in amerika bij Dynamat wat geluidsdempingsmateriaal gaan kopen.
Dan nog de onderhoudsvraag…
Ikzelf, en vele anderen met mij, houden een maandelijkse kostenpost van 150-200 aan voor onze dagelijks inzetbare CX en zijn’m dan toch ook nog af en toe meer dan een hele dag kwijt.
Toegegeven, cumulatief is dat nog altijd goedkoper dan de afschrijving op een gemiddelde C5 in de eerste 4 jaar.
Echter, we moeten er rekening mee houden dat de lol er ineens af kan zijn qua financiën als er ineens tóch een nieuwe koppeling in moet, of er per ongeluk tóch wat schade is gereden…
Kortom… mijn mening is:
het is anno 2007 doodzonde om een écht mooie (1968 tussenmodel 3e neus 2e dashboard, uiteraard hydraulique…Pallas..met leer..) dagelijks te gaan rijden.
Het advies:
blijf lekker in je Peug rijden….
en keer je spaarpot om voor een écht mooie DS (die je volgens mij niet kunt vinden voor 8000), geef die een woonplaats in een mooie droge garage, en ga er voor de lol zoveel mogelijk - maar dus niet 30.000km per jaar - in rijden.
Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ok, dank u voor de reacties.
Ik krijg nu ik dit alles zo lees er toch wel een ander idee bij dan wat ik eerst had.
Als ik alles zo samenvat kan ik beter voor wat minder geld een mooie DS aanschaffen, wel op LPG en daar alleen mee rijden als het weer dat toelaat. Dus eigenlijk op de mooiere dagen. Dan zou ik er misschien de helft mee rijden, zo’n 10 tot 15 dznd km per jaar, en de DS sparen als er zout op de weg ligt.
Een van de dingen hoe ik op het idee kwam was deze website:
http://www.dsadvies.nl
Hier kan je voor 750 per maand een DS leasen en hier staat ergens op de site van je kan makkelijk 30/40 dznd km per jaar met zo’n wagen maken…
Iemand ervaring met dit bedrijf?
Wat is volgens jullie een bedrag waar je gewoon een mooie DS voor aan kan schaffen? Ik heb een aantal erg mooie bezichtigd bij handelaren/garage’s maar dat waren prijzen tussen de 15-20…
Wat ik hier en daar op dit forum las is dat wel aan de hoge kant?
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CLL Martin schreef:Ok, dank u voor de reacties.
Ik krijg nu ik dit alles zo lees er toch wel een ander idee bij dan wat ik eerst had.
Als ik alles zo samenvat kan ik beter voor wat minder geld een mooie DS aanschaffen, wel op LPG en daar alleen mee rijden als het weer dat toelaat. Dus eigenlijk op de mooiere dagen. Dan zou ik er misschien de helft mee rijden, zo’n 10 tot 15 dznd km per jaar, en de DS sparen als er zout op de weg ligt.Een van de dingen hoe ik op het idee kwam was deze website:
http://www.dsadvies.nlHier kan je voor 750 per maand een DS leasen en hier staat ergens op de site van je kan makkelijk 30/40 dznd km per jaar met zo’n wagen maken…
Iemand ervaring met dit bedrijf?
Wat is volgens jullie een bedrag waar je gewoon een mooie DS voor aan kan schaffen? Ik heb een aantal erg mooie bezichtigd bij handelaren/garage’s maar dat waren prijzen tussen de 15-20…
Wat ik hier en daar op dit forum las is dat wel aan de hoge kant?
Een van de moderators, Bogaard77, weet vrij veel van ze. Doe hem maar eens een PB’tje..,
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste