Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Hallo,
Ik ga binnenkort proberen om de hoes die aan mijn radiator vastzit te vervangen. (heb in mei in utrecht een nieuwe gekocht). Nu heb ik net de oude hoes en de gehele tunnel die daar aan vast zit verwijderd. De versnellingsbak zit bovenop helemaal onder de olie. De lijkt zo goed als zeker de groene olie, maar ik weet niet of de versnellingsbak ook van boven versnellingsbak olie kan lekken. Het zou ook een mengsel van groen met andere olie kunnen zijn. Ga binnenkort in ieder geval ook het versnellingsbakolie pijl even controleren.
Ik krijg de indruk dat de groene olie vanonder/achter de radiator vandaan komt en dan blijkbaar ook naar voren loopt (over alle versnellingsbakribbels heen?) en dan weer naar beneden langs de versnellingsbak. Het stuurhuis ziet er zelf (voor een leek) van de bovenkant allemaal vrij netjes uit.
Waar lekt het stuurhuis als deze lekt? Is dat precies in het midden aan de onderkant? het lijkt namelijk dat daar ook een plasje groene olie ligt (waar je haast niet bij kan komen).
Iemand een suggestie waar deze olie op de versnellingsbak vandaan komt? Is dit standaardplaats waar het stuurhuis lekt of moet ik het toch ergens anders zoeken?
gr.Peter
Het lijkt zo te horen LHM
Het is zo goed als zeker lekkage van je stuurhuis. Met name het ronsel lekt heel vaak. Ook de rubbers van je stuurhuis kunnen lekken. Een klein scheurtje is al genoeg. Dat kan over de gehele breedte, maar meestal daar waar de harmonica hoezen vastgemaakt zitten.
Kijk ook nog even naar de drukleiding onderaan je pomp. Is de pomp van onderen nat?
Nee, je bak lekt nooit aan de bovenzijde.
Is het geen groene koelvloeistof van je radiator?
Het kan ook zijn dat het een oude lekkage betreft.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ja ik vrees toch dat het ‘gewoon’ het stuurhuis is. De pomp en leiding zijn kurkdroog. Waterlekkage heb ik (sinds ik de waterpomp heb vervangen) ook niet meer.
Als ik alle berichten over stuurhuizen goed heb gelezen, dan begrijp ik geloof ik dat ik deze lekkage dan maar moet ‘accepteren’ omdat het verder niet gevaarlijk is. Verder merk ik geen echte problemen. Ik heb alles goed schoongemaakt en zal het in de gaten houden.
gr.Peter
Makman, ga even met je handen langs de onderkant van je harmonia hoezen. Vooral de rechter is makkelijk bereikbaar. Als je groene handen krijgt bent je de hulk. Euh.. heb je stuurhuis lekkage bedoel ik.
Het rondsel zou ook kunnen lekken idd maar ik tref vaker lekkage langs de harmonica hoezen aan..
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De mantel tussen de twee rubbers bestaat uit twee delen, hier lekt de olie tussendoor op de versnellingsbak. Meeste tijd rijd je rechtuit, dus weinig vettigheid op je schijven. Bij remmen schuift deze lek-olie naar voren, aldus wordt de hele bak een vette boel. Oliepeil van de LHM in de gaten houden, of zorgen dat je in ieder geval litertje bij je hebt als de rode lamp aan gaat… Nadeel van niet peilen is dat je kans hebt bij lekke band te weinig olie in het vat te hebben om de wagen op de hoogste stand te krijgen!
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ik heb de hoezen inmiddels goed gecontroleerd, bestuurderskant is trouwens best lastig. Viel me reuze mee. Mijn handen zijn niet groen, maar wel behoorlijk zwart van het vet.
De hoezen zelf voelen vrij droog aan en op een enkele plaats aan de onder kant een klein beetje zwart vettig, maar zeker niet groen en geen LHM. Misschien dat ik een half jaar geleden bij het loshalen van de leiding van de pomp wat meer LHM heb laten weglopen dat ik dacht.
Ik blijf het nu in de gaten houden, maar echt LHM verliezen zodat je het merkt in het voorraadvat, is er nog niet. Dus misschien valt het toch wel mee.
bedankt voor de tips!
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
Marten schreef:Het lijkt zo te horen LHM
Het is zo goed als zeker lekkage van je stuurhuis. Met name het ronsel lekt heel vaak.
is zo’n lekkage aan het rondsel te verhelpen door alleen het rondsel te repareren, en zo ja kan dit dan gebeuren terwijl het stuurhuis gemonteerd blijft???
gr
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Zelfs goed gereviseerde stuurhuizen kunnen blijven “zweten” bij het ronsel.
Wil je het ronsel reviseren dan kan dat niet zonder demontage van het stuurhuis. En dan ligt een volledige revisie van het stuurhuis meer voor de hand.
Zijn je rubbers in orde, is je ronsel nat, maar loopt de LHM er niet uit, stuurt je auto lekker: stuurhuis lekker laten zitten
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pj_ds schreef:Marten schreef:Het lijkt zo te horen LHM
Het is zo goed als zeker lekkage van je stuurhuis. Met name het ronsel lekt heel vaak.is zo’n lekkage aan het rondsel te verhelpen door alleen het rondsel te repareren, en zo ja kan dit dan gebeuren terwijl het stuurhuis gemonteerd blijft???
gr
peter
ja dat kan. Je kan het ronsel in de auto van je stuurhuis scheiden. Ik raad het je niet aan want wat wil je eraan vernieuwen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
geen idee joris. ik zie alleen dat het lekt bij het rondsel. vandaar loopt de lhm via de versnellingsbak op mijn remschijven. en das minder. de rest van het stuurhuis lekt volgens mij nergens (de hoezen zien er erg goed en droog uit) en ze stuurd nog erg lekker, vandaar mijn vraagje of dit ‘n optie was. dacht mss vervangen van e.o.a. keerringetje???
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In je rondsel zitten een aantal teflon ringen. Daar kan het lekken maar ook op de overlapdrukkleppen. Die kan je zonder de meters niet zelf afstellen…Bezoek Citrotech voor een uitleg!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
oke dank je
weer wat bijgeleerd
gr
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009