Hallo,
Ik heb een Xantia 1.8i 8v uit 1997 en wil graag op gas rijden. Op dit forum heb ik gelezen dat je met een 8 klepper beter niet op gas kunt rijden. Er wordt nog al veel gezegd, maar graag zou ik nog eens goed willen weten waarom dat nu zo is. Kan het wel met een 1.8i 16v, kan het met een 2.0 8v of moet je dan ook een 2.0 16v hebben.
Ik heb gehoord dat je bij een 8v vaker de kleppen moet stellen en dat het veel werk is. Moet dan de nokkenas eraf?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes,
Ab van Rheenen
je kan idd beter de 16v blokken hebben vanwege het stellen van de kleppen
kijk ook even op http://www.xantiaclub.net
De 1.8i 8V uit de Xantia is berucht om zijn kleppen stellen bij het op LPG rijden. Dit dient gemiddeld eens per 20.000 km te gebeuren. Rondom de 150.000 km zijn de kleppen uitgesteld en dient er een ruilkop of cilinderkoprevisie plaats te vinden.
Bij het kleppen stellen dient zowel de distributieriem als de nokkenas verwijderd te worden.
Mogelijke oplossingen:
- geen Xantia 1.6 of 1.8i 8V op LPG
- het monteren van een BX-cilinderkop op de 1.8i 8V
Bedankt voor de info. Het is precies wat ik wilde weten. Ik heb op het Xantia forum gekeken. Daar staat een hoop over dit onderwerp.
Ik ga mijn Xantia 1.8 wegdoen en een 2.0 16 v kopen.
Goede keus
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005