Krijg zojuist slecht nieuws van moeders. De koppakking van mijn/haar geliefde ax is overleden. Er zit bruine zooi in de koelvloeistof, niveau koelvloeistof opeens 15 cm gedaald (!) en het drupt uit het blok. (dit alles van telefoonverhaal, ik=eindhoven, zij=enschede..)
Het is een type 1, AX axion 1.1 injectie, 1991, met een rendier op de achterklep.
Ik wil haar graag behouden, dus maar even aan de bak dit weekend. Wat kost een nieuwe pakking? Hoeveel werk is het? Speciale dingen waar ik rekening mee moet houden? Moeten er nog andere onderdelen vervangen?
Is er ook ergens een hele goede handleiding voor, doet de vraagbaak het goed?
Mooi moment om motorolie en koelvloeistof te verversen lijkt me. Hoe kan je die twee laten leeglopen, waar zitten de kraantjes?
ZX 1,4 zoeken op het forum.
die doet het zo vaak, dattie het blind kan..
SOHAIL!!!!!!!!!!!
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een pakking kost iets van 6 tientjes. Je vraagbaak geeft antwoord op de andere vragen.
ZEKER olie en KVS vervangen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk ook HIER!
over o.a. koppakking
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dankjewel, dankjewel.
Wat duur zeg, voor zo’n simpel onderdeel. Het is toch gewoon een stukje papier?
Is er ook ergens een downloadbare versie van de vraagbaak of moet ik even naar de bieb?
Het lijkt wel een heel gangbaar probleem, maar mag dat al wel bij 195.000 km..?
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Speciaal papier met ijzeren ringen erin.
Download link in bovenstaand topic.
het is aan de vlugge kant, maar die motortjes zijn berucht!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kijk voor AX vragen vooral ook even op het AX-Club forum .
Staan heel veel “How-to’s”.
Wel zorgen dat de kop goed nagekeken is!
Want een kromme kop, en die heb je veel in AX-land, is natuurlijk niet echt handig.
kreazyV8wuppo schreef:ZX 1,4 zoeken op het forum.
die doet het zo vaak, dattie het blind kan..
SOHAIL!!!!!!!!!!!
mvgr wupke
Thanx voor de credit
Ik wil je best helpen, maar eerst mijn eigen auto die op het punt staat om een uitgebreidde grote beurt te krijgen.
Fijn aanbod, maar ik denk dat het wel gaat lukken. Desondanks dankjewel!
Ik ga er dit weekend mee aan de slag, samen met een andere beunhaas (net als ik zonder veel ervaring maar wel erg handig).
Heb alvast wat gelezen in die engelstalige gebruiksaanwijzing van de axclub. Niet erg helder vind ik, maar misschien moet ik het voor me zien.
Ook een vraagbaak besteld van een vriendelijke man van marktplaats trouwens, die helpt anders wel uit de brand.
@ZX1.4i: Heb je nog speciale tips?
Distributie heb ik vorig jaar (16000 km geleden) al vervangen, kan dat ding er enigszins op blijven zitten of moet hij eraf?
Ik las dat ik het dopje van de motorolie in ieder geval moet vervangen, oliefilter misschien ook, zijn er nog andere dingen die ik moet kopen? (pakking=triviaal..)
Ik kan hier wel een heel verhaal opsommen, het staat ook in dit Topic
Als je dat doorgelezen heb, dan denk ik dat je wel een aardig idee heb wat je te wachten staat.
De enige tip die ik je kan geven is dat dit geen beginnersklusje is, bezint eer gij begint
Nou, we hebben ons vermaakt. Leuke klus, leuk om te zien hoe alles er daar bij staat, prachtig motortje eigenlijk.
Maar nu een probleem:
Er komt duidelijk koelvloeistof in de verbrandingskamers. Witte rook. Nu zullen ze daar bij het vaticaan heel blij mee zijn, ik niet. Wat zou het probleem nu weer kunnen zijn? Volgens mij zit de pakking er netjes in.
Kop toch laten vlakken?
Scheur in de kop?
Of toch de pakking iets verkeerd gedaan..?
pakking op zn kop?
of idd een gescheurde kop.
ff compressie meten zal wel duidelijk maken wat er mis is, anderzom, de kop zal er weer een X vanaf moeten.
mvgr wupke
--Arne-- schreef:Volgens mij zit de pakking er netjes in.
Kop toch laten vlakken?
Scheur in de kop?
Of toch de pakking iets verkeerd gedaan..?
Waarom denk je dat de pakking er netjes in zit?
De koppakking van een TU motor gaat c.a. 10 jaar of 100.000km mee, daarna is de pakking gewoon op.
Als de motor geen warmloper heeft gehad, dan zal het wel meevallen met scheuren in de kop of een kromme kop.
Kan ook zijn dat er een koelkanaal in de pakking is doorgeslagen naar de cylinderruimte, bij de laatste koppakkingwissel die ik heb gedaan heb ik dat gezien. Ik ga er van uit dat hier nog de originele pakking inzit, of eentje die al minstens 10 jaar oud is, bij de nieuwe pakkingen is de doorlaat van de koelkanalen kleiner. Helaas heb ik geen foto van deze laatste koppakkingwissel, wel heb ik deze foto’s waar je duidelijk kunt zien dat de doorlaat van het nieuwe type kleiner is. Een Citroen dealer heeft mij uitgelegd dat dit gedaan is om doorslaan naar de cylinderruimte te voorkomen.
Hoe dan ook, zoals “kreazyV8wuppo” het zegt, de kop zal er vroeg of laat toch afmoeten, daar ontkom je niet aan.
Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn:
De kop is eraf geweest en er zit een nieuwe pakking in. Volgens mij heb ik dat allemaal netjes gedaan, zonder de pakking al te beschadigen bij het inbouwen. Maar nu is het probleem dus nog steeds niet opgelost..
Hij heeft inderdaad een warmloper gehad, mijn moeder is ondanks waarschuwingslampjes, rare geluiden, dikke rook etc. naar huis gereden, dus hij is lekker op temperatuur geweest.
Ik haal ‘m wel weer eens uit elkaar.
Ik neem aan dat je de pasvlakken heel goed schoongemaakt heb ?
De gaten in het onderblok goed schoongemaakt en nieuwe kopbouten gebruikt die je in de voorgeschreven aanhaalvolgorde heb vastgezet, door eerst 20nm en daarna 2x 120 graden nadraaien ?
En uiteraard de kop gecontroleerd of deze vlak is?
Ik heb beide vlakken schoongemaakt, rotklus trouwens. Maar hele kleine oneffenheden hier maken toch niet uit? Er zitten toch die rode lijnen op de pakking die het spul mooi aan elkaar smelten.. De kop leek nog heel mooi vlak, maar heb ik niet heel uitgebreid geïnspecteerd.
Nieuwe bouten heb ik niet gebruikt, volgens de heren van de citroëngarage waar ik de spullen kocht was dat helemaal niet nodig. Ik heb ze wel keurig 20 nm en 2 keer 120 graden aangedraaid, volgens boekje.
Wat wordt er gemeten als ik de compressie laat meten? Kan je dan inderdaad met redelijke zekerheid zeggen wat er aan de hand is?