1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Het uitbouwen van de 3.0 V6 12v automaat is begonnen!
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 23 oktober 2007 02:34 AM

Beste mensen,

er zit een onbalans in de koppelomvormer of in de “vliegwiel/meeneemplaatcombinatie” dit veroorzaakt een erg naar en hard bijgeluid en ik vermoed dat het op den duur ook echt “stuk” zal gaan.  Sad
Ik heb altijd begrepen dat de bak en motor als een geheel uitgebouwd moeten worden omdat er niet genoeg ruimte is om bak en motor te scheiden.
Wie heeft er ervaring met het demonteren en monteren van zo’n motor en bak, dit is geen makkelijk klusje dat weet ik maar ik wil het toch graag proberen. Als iemand dit al eens bij de hand heeft gehad en tips heeft hoor ik die graag!
Het gaat overigens om een XM V6 van 1993, alvast hartelijk dank voor het meedenken en ik zie de reacties graag komen Very Happy

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 23 oktober 2007 02:45 AM
  [ # 1 ]

Gijs,

Raar maar waar: Trek eens de bouten na waarmee de bak aan de motor zit. Ik had een vreemd, metalig geluid uit de bak van mijn V6… Bleken er drie bouten losgelopen te zijn!

Gr Martijn

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 23 oktober 2007 02:49 AM
  [ # 2 ]

Dank voor de tip dat ga ik zeker doen, heb al wel de bouten van de meeneemplaat nagetrokken maar die zaten niet los, wat jij bedoelt zijn dus echt de bouten waarmee de bak aan de motor vast zit neem ik aan.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 oktober 2007 05:38 AM
  [ # 3 ]

er is een tussen oplossing in dit geval..

het is zeker geen eenvoudige klus, en ik heb er zeker ruim een dag werk mee.

maar je kunt het SUBFRAME kantelen.

dan de bak demonteren, en links in de ontstane ruimte leggen.
dan heb je voldoende ruimte om de koppelomvormer eruit te wurmen, waardoor je ook ruimte krijgt om de meeneemplaat te vervangen.

ik gok even dat deze gescheurd danwel een afgebroken vinger heeft.

mvgr wupke Wink

Nb, let op met de hydraulische leidingen.
de bak kan deze door zn gewicht makkelijk beschadigen of dichtpletten!!!

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 31 oktober 2007 11:33 PM
  [ # 4 ]

Het probleem zit in ieder geval niet in de bevestigingsbouten van de bak die zitten echt muurvast. Ik heb het halve maantje (beschermplaatje) dat onder op de bak voor het vliegwiel/meeneemplaat zit nog even verwijderd als je dan naar het vliegwiel kijkt zit er echt een onbalans in als hij draait zwabbert het echt.
Zal dus toch wel gewoon vervangen worden vrees ik, ik heb nog een donor staan met een goede motor en bak dus dat moet maar in z’n geheel overgezet denk ik.
Als iemand nog goede tips heeft daarvoor hoor ik het graag.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 oktober 2007 11:39 PM
  [ # 5 ]

dan wissel je toch alleen de koppelomvormer?

frame op zn kant bak aan de kant, omvormer wisselen, spul weer dicht bouwen..

tja, zal wel aan mij liggen, maar een gebruikte erin hangen is vragen om ellende denk ik..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 01 november 2007 01:05 AM
  [ # 6 ]

Tja een gebruikte motor en bak die naar eigen bevinding (ruimschoots mee gereden) zeer goed zijn lijkt me geen probleem, dus niet meteen conclusies trekken svp.

En een hele hoop ellende om alleen de koppelomvormer te vervangen en dan maar af te wachten of dat weer lekker in elkaar zit en goed werkt lijkt me helemaal niks.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 november 2007 01:16 AM
  [ # 7 ]

als je alleen de omvormer wisselt hoeft er niet zoveel los, en dat laatste is vaak de achilleshiel van de XM.

maar ok, je moet doen waar je zelf het meeste vertrouwen in hebt.

succes..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 02 november 2007 11:59 PM
  [ # 8 ]

Vanaf morgen ga ik (gaan we) beginnen met het uitbouwen van de motor en bak van de donorauto. Hopelijk valt daar zoveel van te leren dat het uit en inbouwen straks bij m’n rijdende exemplaar snel en probleemloos gaat.
Ik zal proberen jullie een beetje op de hoogte te houden van dit toch wel spannende project.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 03 november 2007 11:03 PM
  [ # 9 ]

Het feest is begonnen, na de garage wat opgeruimd te hebben en de auto omgedraaid, zijn we begonnen om de aandrijfassen onder de auto uit te halen. Vervolgens het front uitgebouwd en de accubak, de luchtfilterbak, het LHM-reservoir en de computers + behuizing.
De uitlaat is losgekoppelt zodat de uitlaatspruitstukken kunnen blijven zitten en twee motorsteunen zijn reeds los dus het gaat goed!
Morgen komt de motortakel en maandag ga ik verder met het loskoppelen van alle andere verbindingen, we zullen zien hoe het gaat.
Hier alvast twee foto’s van hoe het er nu bij staat.
klik
klik

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 03 november 2007 11:09 PM
  [ # 10 ]

Wat heb je de voer nog schoongehouden na het aftappen van de vloeistoffen.
Gaat bij mij altijd gepaard met een boel geklieder.

Succes verder Wink

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 03 november 2007 11:29 PM
  [ # 11 ]

wat doe je met de onderdelen die je overhoudt?

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 04 november 2007 02:16 AM
  [ # 12 ]

wat doe je met de onderdelen die je overhoudt?

Verpatsen natuurlijk voor veel geld Razz haha nee hoor maar ik weet nog niet wat er allemaal wel of niet weg gaat, heb je ergens interesse in dan?

En ja die vloer is inderdaad mooi schoon maar we hebben de vloeistoffen dan ook buiten afgetapt Wink

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 04 november 2007 03:22 PM
  [ # 13 ]

Goede tip voor het aftappen, en heb ik zelf ook in mn (huur) garage:
regel een stuk zeil Smile kan je het ook nog eens makkelijk weer opvegen Smile


Ouwe mopperkont

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 04 november 2007 07:34 PM
  [ # 14 ]

regel een stuk zeil

Of een koelvloeistoflekbak.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 04 november 2007 08:00 PM
  [ # 15 ]

Flinke klus, maar ik heb het idee dat je je goed hebt voorbereid. Succes in ieder geval!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook