citroen bx trilt
dj_bob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 23 oktober 2007 10:49 PM

wij zitten op dit moment in schotland en na ongeveer 900 kilometer rijden (lekker rijden, soms door haast een tikkeltje te hard) is onze bx gaan trillen, en hoe harder we rijden, hoe harder die trilt. Nu begint hij al vervaarlijk te wiebelen bij 90 kilometer per uur. Weet iemand wat dit is?

Groetjes, Jesse Kirschner.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 23 oktober 2007 10:56 PM
  [ # 1 ]

Waar trilt het precies?
Als het in je stuur trilt moet je voorwielen laten balanceren en voel je het in je stoel trillen achterwielen, helpt dat niet dan moet er ergens anders gezocht worden.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 oktober 2007 11:00 PM
  [ # 2 ]
Autofan schreef:

Waar trilt het precies?
Als het in je stuur trilt moet je voorwielen laten balanceren en voel je het in je stoel trillen achterwielen, helpt dat niet dan moet er ergens anders gezocht worden.

Zitten de wielbouten allemaal nog goed vast?

Profiel  
 
JXR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 01-04-2007

Gepost: 23 oktober 2007 11:03 PM
  [ # 3 ]

Banden spanning kan ook al veel uitmaken, maar waarschijnlijk een kwestie van balancering of uitlijning

Profiel  
 
dj_bob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 23 oktober 2007 11:03 PM
  [ # 4 ]

nou het zit zo, die hele bak trilt als de donder. dus dan zou het voor en achter moeten zijn. Maar het ding is dat het net gebeurd is, tijdens het rijden.
We denken gezien te hebben dat het linker achter wiel zwabbert.
We hebben de wielbouten aangedraaid, en verder weten we het niet zo goed.

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 24 oktober 2007 12:30 AM
  [ # 5 ]

Aandrijfas(sen) rot?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 24 oktober 2007 02:14 AM
  [ # 6 ]

als het linkerachterwiel zwabbert en je hebt de bouten aangedraaid (die gewoon vast moeten zitten, aandraaien zou eigenlijk niet moeten kunnen) zou het aan de adals kunnen liggen, maar je hebt gauw een vertekend beel als je vanuit een andere auto kijkt, een lichtere vlek op de band of een scheve wieldop zien er ook gauw rampzalig uit.

in ieder geval zou je even de auto moeten opkrikken en bij ieder wiel (los van de grond) goed moeten voelen of ze speing hebben, dat geeft alvast een rochting waar je moet zoeken!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 oktober 2007 02:24 AM
  [ # 7 ]
dj_bob schreef:

nou het zit zo, die hele bak trilt als de donder. dus dan zou het voor en achter moeten zijn. Maar het ding is dat het net gebeurd is, tijdens het rijden.
We denken gezien te hebben dat het linker achter wiel zwabbert.
We hebben de wielbouten aangedraaid, en verder weten we het niet zo goed.

Het verontrustte mij met name dat het ineens vrij plotseling optradt. JE kan natuurlijk een balanceerloodje kwijtraken, maar je moet wel echt flinke onbalans hebben als je het met 90 al voelt.

Weet je trouwens zeker dat de banden nog geod zijn? Het kan ook zijn dat er een koordlaag is gebroken. Dan zou je een een onregelmatigheid moeten zien in de band zelf.

Zaten de wielbouten trouwens los?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 24 oktober 2007 02:33 AM
  [ # 8 ]
mpostma schreef:

Weet je trouwens zeker dat de banden nog geod zijn? Het kan ook zijn dat er een koordlaag is gebroken. Dan zou je een een onregelmatigheid moeten zien in de band zelf.

Je zou dan bij zo’n heftige trilling een “ei” aan de zijkant of in het loopvlak van de band moeten zien. Dat lukt niet zo heel best in het donker.

Het probleem kan ook aan de binnenzijde van het wiel zitten, dus dan moet je er echt met goed licht achter gaan staan (igv het achterwiel), de auto opgekrikt en het wiel even draaien.

Tip: ernstige ellende met de achterwielen voel je doorgaans in de rugleuning, ellende met de voorwielen meestal in het stuur of bij je voeten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 24 oktober 2007 03:09 AM
  [ # 9 ]

Een kromme of zelfs gebarsten remschijf kan ook een zeer vervelende onbalans veroorzaken…?!  Surprised

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 24 oktober 2007 10:14 AM
  [ # 10 ]

Probeer eens de reserveband te monteren en kijk of het beter is. Ik heb inderdaad een keer een intern geknapte band gehad. Profiel en alles zag er nog goed uit, maar er zat inderdaad een flinke hobbel op het loopvlak.

(Of loszittende motorsteunen)

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 oktober 2007 10:58 AM
  [ # 11 ]

maak ik een heel domme opmerking als ik me afvraag of het LHM niveau te laag is ?

De enige keer dat ik iets soortgelijks had was met een kapote schokdemper voor in een MB van defensie. Bij snelheden boven de 60-70 km begon m’n voortrein als een gek te schudden. Nieuwe poot eronder en weg was het. maarja, die heeft een BX niet dus…

of zit er wel zo’n ding aan de achterkant ?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 24 oktober 2007 11:23 AM
  [ # 12 ]
gompy58 schreef:

maak ik een heel domme opmerking als ik me afvraag of het LHM niveau te laag is ?

De enige keer dat ik iets soortgelijks had was met een kapote schokdemper voor in een MB van defensie. Bij snelheden boven de 60-70 km begon m’n voortrein als een gek te schudden. Nieuwe poot eronder en weg was het. maarja, die heeft een BX niet dus…

of zit er wel zo’n ding aan de achterkant ?

Controleren kan nooit kwaad maar als er geen klachten zijn over de hoogte van de auto en brandende waarschuwings- en stoplampjes en de remmen het ook nog doen lijkt het me sterk dat het LHM-peil van invloed is.

De schokdempers in de BX zitten in de veerbollen; het zijn stalen blaadjes die de stroom van de LHM reguleren en daardoor een dempend effect hebben. Er kan niet veel aan kapot. Als die ermee op zouden houden zou je eerder een sterk deinend effect voelen, geen trilling.

Met een spiraalveer is het effect van een ontbrekende schokdemper veel heftiger, vandaar dat trillen wat je merkte bij die MB,  wat inderdaad een normaal verschijnsel is bij autoos met springveren.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Rik1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-10-2007

Gepost: 24 oktober 2007 11:26 AM
  [ # 13 ]

Ik zou gewoon beginnen met het reserve wiel eronder te zetten, gelijk even goed kijken…..wat rond wrikken of er ergens speling zit en dan een eind rijden…..en anders…..de ANWB…;)

gompy58 schreef:

maak ik een heel domme opmerking als ik me afvraag of het LHM niveau te laag is ?

De enige keer dat ik iets soortgelijks had was met een kapote schokdemper voor in een MB van defensie. Bij snelheden boven de 60-70 km begon m’n voortrein als een gek te schudden. Nieuwe poot eronder en weg was het. maarja, die heeft een BX niet dus…

of zit er wel zo’n ding aan de achterkant ?

Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 24 oktober 2007 09:39 PM
  [ # 14 ]

mijn vorige dieseltje trilde ook enorm toen ‘k hem kocht.

Ik had het gevoel dat een voorwiel krom was; ‘t bleek echter linksachter te zijn.

(‘t trillen veroorzaakte ook dat m’n dashboard-ophanging rechtsboven afscheurde!)

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Venom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 15-06-2006

Gepost: 25 oktober 2007 01:57 PM
  [ # 15 ]

Remklauw die blijft hangen?

Eén wiel wordt dan erg heet.

Groet Erwin

Ride to live, live to ride

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook