heb recent een probleem met mijn DS21H uit 67: terugschakelend op een uitvoegstrook ‘pakt’ de bak niet direct op. het leek of de aandrijving was verbroken, hoewel de auto in de versnelling stond. Een tiental seconden later komt de aandrijving voorzichtig in om vervolgens na enige seconden weer verbroken te worden. Heb de auto stilgezet en na enige malen hoogste stand/ laagste stand en ‘pielen’ met de versnellingen, pakte de aandrijving -hoewel stoterig- weer op. Er zat voldoende LHM in het reservoir. Ben thuis gekomen op hoop van zegen: eenmaal in de versnelling geen probleem, bij terug en opschakelen weer het erg laat oppakken en koppelen/ ontkoppelen. Er is niets speciaals aan de auto gebeurd (revisies, uitbouw oid). Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn.
Merci!
DS21H 1967 Pallas LHM, 2e neus
DSuper5 1970
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik gok een halfautomaat?
Lucht in je Centrifugaal regelaar?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
inderdaad een halfautomaat. Dank je voor de tip; ontluchtingsprocedure staat in werkplaatshandboek? wellicht stomme vraag; maar die lucht komt erin door slijtage/ gebrek aan onderhoud?
DS21H 1967 Pallas LHM, 2e neus
DSuper5 1970
snoekhub schreef:inderdaad een halfautomaat. Dank je voor de tip; ontluchtingsprocedure staat in werkplaatshandboek? wellicht stomme vraag; maar die lucht komt erin door slijtage/ gebrek aan onderhoud?
beide: als je de lhm nooit vervangt kan dit 1 van de gevolgen zijn maar ook kan de koppelingsregelaar of centrufigaalregelaar versleten zijn
de oplossing (kost niks) ontucht het circuit eens en als dat niet tot tevredenheid lijd ga dan eens de basis afstelling doorlopen voor het afstellen van een 1/2 automaat
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Derde mogelijkheid, de ontkoppelingscilinder…..
Afgaand op wat ik zo lees, ontkoppelingscilinder als grote kanshebber op een defect door slijtage ( de inwendige veer in twee of meer stukken).
daarna zou ik de koppelingsregelaar verdenken, en als laatste de centrifugaalregelaar…..
Eerst maar eens ontluchten, maar ik denk dat het probleem daarmee niet opgelost is…... Ik heb er een paar jaar overgedaan voordat ik dit probleem had opgelost (eerst ontkoppelingscilinder, toen centrifugaal en als laatste koppelingsregelaar).
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Amis, merci!
Gisteren jullie raad opgevolgd; centrifugaalregelaar ontlucht: geen lucht in systeem. Toen de riem die vanaf HD pomp naar centrifugaalregelaar loopt (de verticale) strakker gesteld: wat bleek: probleem opgelost. zonder problemen naar Borculo getoerd, waar mijn dame onder handen wordt genomen. Soms is het eenvoudig . Bedankt.
DS21H 1967 Pallas LHM, 2e neus
DSuper5 1970
Proficiat!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!