Hallo,
Als 2e auto heb ik een 2CV. Deze is sinds hij dagelijks buiten staat (circa 2 jaar nu) best wel hard achteruit gegaan. Mede omdat ze bijna dagelijks gebruikt werd.
Nu is het wellicht een optie de eend te stallen (er zal eerst nog flink aan de koets gelast moeten worden) en het echt als zomerautootje te gebruiken.
Als 2e auto zou ik dan bijvoorbeeld een AX kunnen gaan rijden. Nu ben ik zo’n beetje de kosten op een rijtje aan het zetten om te kijken of het rendabeler is met de eend te blijven rijden of deze te stallen en een AX aan te schaffen.
M.b.t. de AX vraag ik me af,
- Voor hoeveel geld heb je een goede betrouwbare AX met weinig km’s? (niet geinteresseerd in luxe of pittige motor, mag 3 deurs, liefst zo licht mogelijk ivm wegenbelasting).
- Wat kost een AX in onderhoud (bij minder dan 10.000 km in het jaar?)
- Wat kost een AX in de verzekering
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik betaal:
-<10,- /mnd verzekering,
- wegenbelasting idem.
Onderhoudskosten: beetje afhankelijk van de staat, aandrijfassen (vooral rechts) willen nogwel eens bonken.
Vervangen hoeft daadwerkelijk pas als ze het ook rechtdoor doen (+/- 150 euro voor een set).
Koppakking is wel iets waar je op letten moet; niet dat vervanging zo’n moeite is,maar je bent er toch al snel een dag zoet mee.
Olielekkage boven de dynamo (linkervoorpunt) is een indicatie..let erop bij aankoop.
Wat betaal je voor een nette AX?
Voor een 500-750 euro moet je kunnen slagen.
Ik raad je een 1.1i aan,die zijn qua verbruik en prestaties een ideale combi.
Echt; AX-rijden is spotgoedkoop.
‘Spirit of avant-garde’
Klinkt hoopvol
Hoeveel verbruikt zo’n AX en betaal je voor een 5 deurs meer wegenbelasting dan voor een 3 -deurs.
Jammer dat ik voor mn eend nog wegenbelasting betaal.
Het verbruik van een 1.1 hangt natuurlijk af van je rijstijl, ma hij zal iig zuiniger zijn dan een 2cv. Zo ongeveer 1:15-17, uitzonderingen daar gelaten.
1.4i zit op ongeveer 1:14-15
1.4GT en GTI zitten op ongeveer 1:12-14
Let ook op roestplekken achter de koplampen, duidelijk te zien als je de motorkap open doet.
De 1.1 is een prima motor, met meer dan genoeg vermogen voor zo’n licht bakkie. Daarnaast zit je met verzekering iets goedkoper dan de grotere motoren. Verschil in wegenbelasting is erg klein.
De laatst geleverde AX-en zijn wat luxer (in hoevere je van luxe kan spreken) en kosten meestal niet veel meer.
Gewichten en wegenbelasting kun je ook op de site van autoweek opzoeken. (al staan hier soms ook fouten in)
Goedkoper autorijden dan in ‘n ax bestaat eigenlijk niet. Ik raad je ook een 1100 injectie aan, deze motortjes zijn bij goed onderhoud zeer betrouwbaar en erg zuinig (ik doe min. 1:16,5). Let op de koppakking!!! En inderdaad aandrijfasjes, al is dat niet zo’n ramp. De lichtste ax-jes zijn de type’s I (ook met 1100i), wegen zo’n 648kg. De latere types zijn wat zwaarder en zitten een categorie hoger in de belasting. Deze types hebben echter een ander (steviger) dashboard en een ronder snuitje.
Ik zag op autotrader ook een AX te koop staan met een eenspakig stuur. Dat is zeker een type 1?
Qua gewicht en stuur is het dan iig mijn type (waar een mens al niet op let he).
Bij welk bouwjaar is die wijziging opgetreden in gewicht/dashboard/snuitje etc?
O ja, hoe veel dan zo’n AX op zn teller hebben? Is 2 ton voor een benzine 1.1 bijvoorbeeld veel?
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Motorisch kan een AX die 2 ton met gemak aan. De rest van het autootje word echter wel behoorlijk gaar…. ik heb een dieseltje gehad, en die was bij 170.000 behoorlijk gaar. Aandrijfassen, koppeling, remmen, draagarmlagers, etc etc…
‘t is een licht wagentje, en behoorlijk cheap-ass gebouwd…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De zogenaamde serie 2 zijn ingevoerd in ‘91.
Het is echt een zuinig wagentje, ik haalde met gemak de 1/17 met een 1.0 (uit ‘95)
Qua wegenbelasting en verzekering weet ik niet of er veel verschil is tussen NL en B (Ik ben Belg).
Er is makkelijk zelf aan te sleutelen en onderdelen zijn niet zo duur (en ook makkelijk te vinden op de sloop (of http://www.axclub.net )).
Het is idd opletten voor de koppakking en roest achter de koplampen. Controleer ook zeker de wielkasten op roest. Waar ook nog wel eens rotte plekken voorkomen zijn de voorruiten, de batterijplaten, binnenkant motorkap en de koker balken achter de koplampen (heb er al veel gezien met gaten)
Voor een 600 a 800 euro moet je toch wel zo’n 1.0 of 1.1 in prima staat kunnen vinden hoor
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de 3drs., die ziet er wat sportiever uit, maar als er nog kinderen of zo mee moeten is een 5drs natuurlijk wel handig.
Veel succes met de zoektocht.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Het ligt eraan hoe de auto gebruikt is, maar ik stap nog altijd met verbazing in mijn ax, die met 2 ton echt nog heel fris is. Motortje kurkdroog, bak schakelt perfect, koetswerk goed. Alleen een ander interieur nu, want de stoeltjes van de basismodellen zijn al versleten na een ritje naar de lokale supermarkt.
Let inderdaad goed op roest, zeker de eerste types kunnen vreselijk rotten (ook in de bodem). En nogmaals: koppakking!
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Willeam schreef:Ik zag op autotrader ook een AX te koop staan met een eenspakig stuur. Dat is zeker een type 1?
Qua gewicht en stuur is het dan iig mijn type (waar een mens al niet op let he).Bij welk bouwjaar is die wijziging opgetreden in gewicht/dashboard/snuitje etc?
Dat is idd type1, type2 heeft een tweespaaks ‘moderner’ stuur.
De type1 GT en sommige actiemodellen zoals de plaisir zijn uitgevoerd met een driespaaks stuur.
In ned is de AX tot ongeveer de zomer van ‘89 geleverd met een carburateur en een handchoke. Daarna werd de AX van injectie voorzien.
In de zomer van ‘91 is de type2 AX geïntroduceerd, vaak First Edition genoemd.
De type2 is tov van de type1 te herkennen aan:
een bolle voorbumper ipv een holle, logo in het midden van de motorkap, witte knipperlichtglaasjes naast de koplampen ipv oranje, een rond dashboard ipv een rechthoekige, een andere achterklep met afgeronde hoekjes en veel kleinere details zoals het stuur.
In het algemeen heeft de type2 minder last van roest, een versterkt onderstel tov type1 en een vijfde versnelling.
Type maakt volgens mij niet zo heel veel uit in de wegenbelasting. Mijn 1.1 was 11 eu/m en de GT nu 12 eu (ZH).
Maak een proefritje zou ik willen aanraden om te kijken/luisteren of er geen rammeltjes/boenkjes etc uit de bak of het onderstel komen en of er nog wat pit in de AX zit.
Groet, Rogier
En nou ben ik wel beniewd of er ook echt een AX is gekomen
Overigens:
roest achter de koplampen is niet zo’n ramp. Geen afkeur, geen dragend deel. Ff goed insmeren tegen roest en je zal er verder geen last van hebben. Mijn axen hebben daar allemaal gaten!
Ik zelf blijf er nog wel bij dat 2 ton zonder grote reparaties best ’ veel’ is en het aannemelijk is dat er grote reparaties (onderstel, koppaking) aan zit te komen. Maar als het blok droog is en de auto kraak, rammel en spelingsvrij rijd.. tja, dan zou ik het ook wel durven te wagen
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
die type 1tjes kunnen ook goed roesten in de kofferbak en bij de ruitenwisser sproeier tank. zou daar ff goed op letten ook
Status Quo schreef:die type 1tjes kunnen ook goed roesten in de kofferbak en bij de ruitenwisser sproeier tank. zou daar ff goed op letten ook
hahaha ja, die grijze had daar best een gat he
idd, kofferbak, door lekkende achterruitjes of achteklep rubber
En bij ruitenwissertankje is achter koplamp
Ab, heb jij al een ander AXje gevonden?
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
hehe nee.. en btw ik d8 al da jij het was lol dus ook hier maar ff op het forum ?
wil deze keer wel iets fatsoenlijks hebbe.. en moet nog ff sparen