Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mijn DY3 motor is vermoedelijk te heet geworden. Heeft ongeveer 5 seconden rode lamp gegeven omdat de thermostaat niet opende, daarna dus wel en vervolgens ruim 100 kilometer probleemloos op 130 gekoerst.
Doorgassend bleek de top bij 140 bereikt, anders tegen de 160 op de teller. Bij thuiskomst (in de stad rijdend) bleek ik aan dit avontuur een duidelijke tik als een soort hamerslag over te hebben gehouden.
Op het gehoor komt dit onder het kleppendeksel vandaan, eerste of tweede cylinder.
Inmiddels kleppen gecontroleerd en gesteld, hameren blijft.
Bij een voor een lostrekken van bougiedraden bij stationair toerental geeft de eerste cylinder grotere toerenval als de rest.
Er lijkt dus iets te mankeren aan deze eerste cylinder.
Hoe zijn nu de verschijnselen te verklaren??
Als de (uitlaat)kleppen te heet zijn geworden vermindert de afdichting en verlies je compressie, maar dan hamert er toch niets?
Er moet dus iets mechanisch mis zijn:
kan een klepsteel krom zijn en klemmen? Dan moet je dat toch merken met klepspeling stellen?
kan een klepgeleider gebroken zijn, zodat de klep zijdelings te veel beweging heeft?
kan de verklaring komen van de tuimelaars of de tuimelaarassen?
welke mechanische overbelasting kan anders optreden bij oververhitting?
Voorlopig leg ik dit probleem hier maar neer…
Mijn idee is voorlopig compressie meten en anders naar de professional voor een luisterend oor…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Rammel bovenin de motor
vlietmansje schreef:Mijn DY3 motor is vermoedelijk te heet geworden. Heeft ongeveer 5 seconden rode lamp gegeven omdat de thermostaat niet opende, daarna dus wel en vervolgens ruim 100 kilometer probleemloos op 130 gekoerst.
Doorgassend bleek de top bij 140 bereikt, anders tegen de 160 op de teller. Bij thuiskomst (in de stad rijdend) bleek ik aan dit avontuur een duidelijke tik als een soort hamerslag over te hebben gehouden.
Op het gehoor komt dit onder het kleppendeksel vandaan, eerste of tweede cylinder.
Inmiddels kleppen gecontroleerd en gesteld, hameren blijft.
Bij een voor een lostrekken van bougiedraden bij stationair toerental geeft de eerste cylinder grotere toerenval als de rest.Er lijkt dus iets te mankeren aan deze eerste cylinder.
Hoe zijn nu de verschijnselen te verklaren??
Als de (uitlaat)kleppen te heet zijn geworden vermindert de afdichting en verlies je compressie, maar dan hamert er toch niets?Er moet dus iets mechanisch mis zijn:
kan een klepsteel krom zijn en klemmen? Dan moet je dat toch merken met klepspeling stellen?
kan een klepgeleider gebroken zijn, zodat de klep zijdelings te veel beweging heeft?
kan de verklaring komen van de tuimelaars of de tuimelaarassen?
welke mechanische overbelasting kan anders optreden bij oververhitting?Voorlopig leg ik dit probleem hier maar neer…
Mijn idee is voorlopig compressie meten en anders naar de professional voor een luisterend oor…
Zo te horen en te lezen is hier geen sprake van een mankement aan de cilinderkop. Gezien het heet lopen denk ik dat er een zuiger kortstondig vastgelopen is. Dat verklaard ook de geluiden die je hoort.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
oftewel een ‘klever’.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
robie schreef:oftewel een ‘klever’.
Betekent dit een barst/scheur/breuk in de zuiger en revisie?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vlietmansje schreef:robie schreef:oftewel een ‘klever’.
Betekent dit een barst/scheur/breuk in de zuiger en revisie?
Dit betekend dat de zuiger vervormd is, niet meer afdicht en dat er dus te veel ruimte zit tussen de zuiger en de cilinderwand. Revisie dus…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Fijn begin van de zondagmorgen!
Hoe weet ik dit zeker, demontage en visueel checken?
Of met “stethoscoop voor ogen”, hoe heet zo’n ding…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vlietmansje schreef:Fijn begin van de zondagmorgen!
Hoe weet ik dit zeker, demontage en visueel checken?
Of met “stethoscoop voor ogen”, hoe heet zo’n ding…
Eerst compressie (laten) meten, dan luisteren. Of meteen de kop d’r af trekken en naar de zuiger en cilinder kijken.
Wil je de zuiger d’r uit halen, moet de motor er ook nog uit
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Re: Rammel bovenin de motor
vlietmansje schreef:Bij een voor een lostrekken van bougiedraden bij stationair toerental geeft de eerste cylinder grotere toerenval als de rest.
Er lijkt dus iets te mankeren aan deze eerste cylinder.
Verrassende conclusie. Gebaseerd op bovenstaande lijkt me juist iets te mankeren aan de overige drie…
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Re: Rammel bovenin de motor
Martijn de Ruijter schreef:vlietmansje schreef:Bij een voor een lostrekken van bougiedraden bij stationair toerental geeft de eerste cylinder grotere toerenval als de rest.
Er lijkt dus iets te mankeren aan deze eerste cylinder.
Verrassende conclusie. Gebaseerd op bovenstaande lijkt me juist iets te mankeren aan de overige drie…
Gr Martijn
Ja! Helemaal gefixeerd geweest op de plek waar ik de hamerslag het sterkste hoor…
Weet nu direct geen goede reactie te geven!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Rammel bovenin de motor
vlietmansje schreef:Martijn de Ruijter schreef:vlietmansje schreef:Bij een voor een lostrekken van bougiedraden bij stationair toerental geeft de eerste cylinder grotere toerenval als de rest.
Er lijkt dus iets te mankeren aan deze eerste cylinder.
Verrassende conclusie. Gebaseerd op bovenstaande lijkt me juist iets te mankeren aan de overige drie…
Gr Martijn
Ja! Helemaal gefixeerd geweest op de plek waar ik de hamerslag het sterkste hoor…
Weet nu direct geen goede reactie te geven!
Begin nu maar eens met een compressie meting.
Volgende test: Neem één voor een wederom de bougiekabels los, en kijk zo wanneer het “hamer” geluid weg is. Dan weet je meteen welke cilinder naar z’n grootje is….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Morgen een afspraak met Sanders….
Waarschijnlijk is revisie enige oplossing, kost wel paar €€€ zeg!
Wordt vervolgd.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:Morgen een afspraak met Sanders….
Waarschijnlijk is revisie enige oplossing, kost wel paar €€€ zeg!
Wordt vervolgd.
Doe je dan toch zelf! niet heel moeilijk en heel leerzaam.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:vlietmansje schreef:Morgen een afspraak met Sanders….
Waarschijnlijk is revisie enige oplossing, kost wel paar €€€ zeg!
Wordt vervolgd.Doe je dan toch zelf! niet heel moeilijk en heel leerzaam.
Oh?
De motor (met bak) eruit zal wel lukken, losse stukken eraf ook wel, maar dan…
Heel leerzaam zeker, maar alleen ga ik er niet aan beginnen, geloof ik.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Trek de kop eraf.
Dan haal je de drijfstanglagers eraf ( eerst carterpan). en duw je de zuigers eruit. Bussen eruit tikken. Dan alles nieuw erin. en dichtschroeven. isse simpel.
Ik wil best met je samen zo’n klus doen maar dan moet ik een vrije dag nemen en die kost geld!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hamerend geluid heb ik ook gehad, dat liep niet persé gelijk met het toerental.
Oorzaak was een ingelopen stoterbus en kromme stoter-pen.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vikingo schreef:Hamerend geluid heb ik ook gehad, dat liep niet persé gelijk met het toerental.
Oorzaak was een ingelopen stoterbus en kromme stoter-pen.
Als ik me dat goed voorstel: kop eraf, van onderkant de pen eruit, nieuwe stoterbus erin, nieuwe pen erin, koppakking, en kop er weer op?
Hoe stel je deze beschadiging eigenlijk vast, zijdelingse speling van stoterpen?