zou gewoon winterbanden nemen omdat die bij minder dan 7 graden al beter zijn verder rij je erg veel km dus goede banden zijn zeker aantebevelen dan
Ree schreef:
In DU, waar de omstandigheiden zowel qua weer, snelheid en wetgeving wat zwaarder zijn rij ik op winterbanden, maar in NL vind ik het niet nodig.
Groet,
Ree
DIt snap ik niet helemaal. De weersomstandigheden veranderen toch niet opeens als je de grens over gaat ? Hoe hard je rijd bepaal je ook helemaal zelf. Als het slecht weer is dan trap je toch ook niet door omdat er geen max snelheid is ( die er overigens wel is in DU maar goed)
Die winterbanden worden een verbetering als de temp onder de 7 graden daalt. Zomerbanden, zoals al gezegt, worden dan te hard door het gebruikte rubber en minder/geen gebruik van lamellen in het profiel.
Enige verschil met DU en NL is dat in DU het wettelijk verplicht is om ten alle tijde rubber te hebben dat past bij het seizoen met haar omstandigheden.Het zou dan dus puur om de wet gaan… Die wet zegt ook dat als je betrokken raakt bij een ongeval en jou snelheid lag hoger dan 130, de schuldvraag bij jou komt te liggen, voor een groot deel of in zijn geheel.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
gompy58 schreef:Ree schreef:
In DU, waar de omstandigheiden zowel qua weer, snelheid en wetgeving wat zwaarder zijn rij ik op winterbanden, maar in NL vind ik het niet nodig.
DIt snap ik niet helemaal. De weersomstandigheden veranderen toch niet opeens als je de grens over gaat ? Hoe hard je rijd bepaal je ook helemaal zelf.
Jawel hoor. Het is hier zomers een stuk warmer en ‘s winters een stuk een stuk kouder dan in NL. De eerste echte sneew op de weg heb ik dit jaar al gehad.
De gemiddelde snelheid op de snelweg ligt hier ook een stuk hoger (zelfs als ik het niet doe ) en voor stoplichten remmen ze ook als idioten en ze geven zo veel mogelijk gas als ie op groen gaat.
En omdat iedereen om je heen winterbanden heeft is het niet verantwoord om het zelf niet te doen. Los van de strengere wetgeving.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als je ‘t land niet vaak verlaat (lees: duitsland door moet) dan zou ik voor vier nieuwe zomerbanden gaan. Je hebt banden die wat meer gemarket zijn op natte omstandigheden zoals bijvoorbeeld de Uniroyal RainSport of Goodyear Hydragrip. (Ik zou nooit allseasonbanden kopen, dit lijken mij altijd gevallen van ‘the worst of both worlds’).
Bij nieuwe zomerbanden is het rubber nog optimaal qua samenstelling en is het profiel nog diep waardoor zelfs onder koude en natte omstandigheden de wegligging nog prima zal zijn.
Wil je dan nog op wintersport of moet je een keer naar onze oosterburen kun je altijd overwegen die leensloffen eronder te schroeven.
Winterbanden rijden qua verbruik en geluids/rijcomfort een stuk minder prettig dan zomerbanden, dat alleen al lijkt me een reden om ze alleen toe te passen in de maanden november tot en met februari.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Vooral het hogere verbruik mag niet onderschat worden. Dat is, afhankelijk van de band, zo’n 10 à 20 procent!
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
DigiDaan schreef:Winterbanden rijden qua verbruik en geluids/rijcomfort een stuk minder prettig dan zomerbanden, dat alleen al lijkt me een reden om ze alleen toe te passen in de maanden november tot en met februari.
Dat extra geluid viel bij mij wel mee en ook het comfort was dik in orde. Maar het verbruik steeg meetbaar en ze slijten een behoorlijk stuk harder dan zomerbanden.
mpostma schreef:DigiDaan schreef:Winterbanden rijden qua verbruik en geluids/rijcomfort een stuk minder prettig dan zomerbanden, dat alleen al lijkt me een reden om ze alleen toe te passen in de maanden november tot en met februari.
Dat extra geluid viel bij mij wel mee en ook het comfort was dik in orde. Maar het verbruik steeg meetbaar en ze slijten een behoorlijk stuk harder dan zomerbanden.
Dit was wel zo, maar de winterband is relatief nieuw en nog steeds aan behoorlijke verbetering onderhevig..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Laat ik is een andere triviale vraag stellen: wat wil je na de xm hebben?
Koop je weer een xm? Lekker winterbanden kopen, niet wegdoen met de auto en volgende winter heb je er weer profijt van. Ik heb zomer’s energy’s onder de xsara en in de winter alpin’s. Je merkt zo ongelooflijk veel verschil…
Ook in het nederlandse klimaat. Al dat: waarom zou je je zit in nederland is zo’n kul. Als je ‘sochtends op de weg zit, dan is er echt wel vorst dicht bij de grond. Ik heb van de week al een keer gehad dat ik met 30 in de file gewoon doorschoof… Mooi dat mn winterbanden er woensdag weer onder gaan…
Het gaat niet om wel of geen sneeuwvlokjes of regendruppels. Het gaat om de temperaturen en de daarop afgestemde rubbercompound.
Kijk voor de lol is naar de racerij en de verschillende compounds die daar beschikbaar zijn. En ook hoeveel invloed temperatuur daar op heeft…
Xsara Coupe
@Marco: ik vind dat je in essentie gelijk hebt.
Toch vind ik dat je individueel kan afwegen of het nuttig is. Iemand die weinig rijdt en de auto voornamelijk prive gebruikt in het weekend, kijkt hier anders tegenaan dan een veelrijder die, weer of geen weer, altijd betrouwbaar en veilig onderweg wil kunnen zijn.
Ik rijd nu trouwens ook nog op de zomerbanden. Die grens van 7 graden is natuurlijk ook niet onder alle omstandigheden gelijk. Bovendien: hoeveel moet je eronder zitten, wil het ECHT merkbaar zijn. dan nog heb je een verschil tussen beter/veiliger enerzijds of puur onmisbaar anderszijds.
Met een wintersportvakantie waarbij ik met de winterbanden makkelijk de besneeuwde helling op kon komen wat was het essentieel. In Nederland vind ik het meestentijds hooguit nuttig. Ik betwijfel het nut niet echt, maar ik kan me voorstellen dat je die 350/400 EUR die je snel kwijt bent voor een setje velgen en een paar banden er niet voor over hebt. Het is niet verplicht en met wat extra anticiperen kom je er ook wel.
koop je hierna weer een XM is natuurlijk wel een steekhoudend argument dat absoluut belangrijk is. Het maakt de aachaf niet goedkoper, maar je kan er wel langer van genieten.
Ach ja.. er zijn genoeg argumenten voor en tegen. Het blijft toch je eigen afweging.
Heb even lopen zoeken, volgens mij is dit wel een goeie optie. Ik heb ze ook op de cabriolet zitten en daar bevalt het prima (ok, na 2000km).
Redelijk goed, inclusief uitlijnen ben ik rond de 300e kwijt voor 4 banden. En volgens de tests die op de site staan, o.a. van de duitse anwb heeft de band goede grip op zowel nat als droog. Bij sneeuw dan weer niet, maar daarvoor zoek ik wel wat oudere winterbanden.
Wat is jullie mening?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Sja, heb een paar keer Vredestein banden gehad en die banden zogen stuk voor stuk. Meja.. ik ben best eenkennig
ik ben het wel met Marco eens, die winterbanden maken echt wel een verschil. Het kan het verschil zijn tussen controle houden over je voertuig of net tegen de voorganger aanrijden met alle gevolgen vandien.
De uitspraak van Marcel (?)
“Iemand die weinig rijdt en de auto voornamelijk prive gebruikt in het weekend, kijkt hier anders tegenaan dan een veelrijder ”
is een wat discutabelle aanname. Je zo hieruit de conclussie kunnen trekken dat de priverijder in het weekeinde veiliheid minder van belang vind.
Naar mijn idee wil iedereen graag zo veilig mogelijk over de weg gaan. Wat wel een verschil kan zijn tussen die 2 groepen is het bedrag dat men aan de betreffende banden kan/wil spenderen.
Persoonlijk zou ik voor de betere winterbanden gaan, idd de Alpins van Michelin. Waar je dan nog op kunt bezuinigen is de snelheids aanduiding. Dat scheelt bij deze Alpins ongeveer 2 tientjes per band.
Je hebt dan dezelfde veilige band maar mag er niet de maximale snelheid van je auto mee rijden. (T=190 tov H=210) maar zou je dat soweiso al doen als de weersomstandigheden minder zijn ?
Ik heb ongeveer hetzefde vraagstuk als Frank. Bij tweedehands banden is altijd maar de vraag hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan. Hoewel ze mischien nog zeer mooi profiel hebben kunnen ze van binnen slecht zijn doordat de vorige eigenaar altijd het stoeprandje mee pikte…
Zou je hier dezelfde vraag stellen over remschijven en blokjes dan krijg je het standaard antwoord dat je op veiligheid niet moet bezuinigen dmv gebruikt materiaal.
Waarom dan wel met banden ? die ene bezuiniging kan (misschien idd overdreven) de laatste keer zijn dat je kunt bezuinigen als je begrijpt wat ik bedoel….
malle pietje schreef:Heb even lopen zoeken, volgens mij is dit wel een goeie optie. Ik heb ze ook op de cabriolet zitten en daar bevalt het prima (ok, na 2000km).
Redelijk goed, inclusief uitlijnen ben ik rond de 300e kwijt voor 4 banden. En volgens de tests die op de site staan, o.a. van de duitse anwb heeft de band goede grip op zowel nat als droog. Bij sneeuw dan weer niet, maar daarvoor zoek ik wel wat oudere winterbanden.
Wat is jullie mening?
Nogmaals, winterbanden heeft weinig met sneeuw te maken. Iedereen hier schildert het af alsof sneeuw en regen de factoren zijn die een winterband noodzakelijk maken en dat regenbanden daarom net zo goed zijn. De bepalende factor is echter temperatuur! Vanaf 7 graden celcius is er gewoon een erg duidelijk verschil merkbaar.
Ook bij volledig droog weer.
Het is een afweging die je zelf moet maken, maar als jij dagelijks van die auto afhankelijk bent dan is het gewoon verstandig een mooie set winterbanden te kopen.
Winterbanden verliezen niet alleen met profiel, maar ook met leeftijd hun winterband eigenschappen. Dat is het nadeel van tweedehands banden.
En winterbanden klaar zetten om er bij sneeuw even snel onder te schroeven is ten eerste al te laat en ten tweede zal je altijd zien dat het er dan niet meer van komt…
Maar goed, misschien ben ik daar wel de enige in. Mijns inziens is een dergelijke investering in veiligheid beter dan investeren in een nieuw setje leer ofzo…
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Die snelheidsaanduiding op banden, als je met je winterbanden naar Duitsland gaat moet die aanduiding kloppen met de auto waarin je rijdt, volgens mij. Dus niet kiezen voor goedkopere met lagere snelheidstypeaanduiding banden gaan rijden (in Duitsland).
Over 2de hands: Als je een auto koopt waarvan het profiel nog ruim voldoende is, ga je daar toch ook niet meteen nieuwe banden voor kopen?
Ook daarbij weet je niet hoe de vorige eigenaar gereden heeft… Bij de 2de hands losse bandenhandel kan je tenminste nog ff een visuele inspectie doen van de banden (ook al hoeft een mankement niet te zien te zijn).
Nieuw is natuurlijk altijd beter…
gompy58 schreef:
De uitspraak van Marcel (?)
“Iemand die weinig rijdt en de auto voornamelijk prive gebruikt in het weekend, kijkt hier anders tegenaan dan een veelrijder ”
is een wat discutabelle aanname. Je zo hieruit de conclussie kunnen trekken dat de priverijder in het weekeinde veiliheid minder van belang vind.
Marten is de naam of gebruik mijn alias als je het niet zeker weet
Maar ik vind deze uitspraak helemaal niet discutabel. Als je je bewust bent van de grenzen van je materiaal dan kun je daarop je rijstijl ook aanpassen (meer anticipierend rijden). Je kan vervolgens heel bewust de keuze maken om NIET in winterbanden te investeren en dan wat minder scherp te rijden. Het hangt er helemaal vanaf hoe je je auto gebruikt en of je er altijd op wilt kunnen rekenen of dat je makkelijk voor ander vervoer kan kiezen als het weer bar en boos is.
Mensen hebben het jaren lang gedaan zonder winterbanden en nou ineens zou het essentieel zijn.
Veiligheid is best belangrijk, maar de grootste limiet blijft de bestuurder. Uiteraard moet je je daarvan altijd bewust zijn.
Wat betreft grip op droog wegdek van winterbanden. Natuurlijk heb je ook op droog wegdek meer grip: maar daar zit nou niet echt de grootste beperking van zomerbanden. De echte voordelen van de winterband komen vooral met regen en winterse neerslag. Dan zul je pas merken dat de winterband aanmerkelijk soepeler is en voordelen biedt.
Overigens speel ik nu wel advocaat van de duivel want ik heb zelf ook een set winterbanden. Maar dat wil niet zeggen dat dat ieders keuze zou moeten zijn.