Hallo iedereen,
Ik heb pas uit Duitsland een mooie zilveren Citroen XM V6 Exclusive aangeschaft met alles erop en eraan.
Ik ben heel erg tevreden met de aankoop van de auto, hij is echt in uitmuntende staat en vroeger van een dokter geweest.
Er is echter wel een (kleine) iets: De voorkant is naar mijn gevoel veel te hoog. Hij veert verder prima maar als je hem van buiten bekijkt lijkt het wel op een ‘All terrein wagen’.
Heeft dit iets te maken met de hoogteregelaar? en/of is dit zelf op te lossen.
Ook heb ik last van springen (soms voor en soms achter) tijdens het gymnastieken oftewel omhoog en omlaag doen van de vering.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
felic met je mooi doktersauto
Ik zo een rondje lhm ververseren doen en even de hoogte regelaars na (laten) kijken. Zonodig de auto op de juiste hoogte laten afstellen.
Breng een bezoekje aan chyparse almere zou ik zeggen.
Bedankt gompy58.
Ik ken Chyparse en ben er wel eens geweest. Uitstekende service moet ik zeggen. Het zit alleen voor mij niet in de buurt, +/- 150 km rijden.
Ik klus liever zelf aan de auto en heb een tijdje geleden zelf een aantal bollen & vloeistof van een andere XM vervangen. Daarom wou ik aan de hoogte van de XM zelf gaan sleutelen. Ik heb vanaf volgende week ook een brug tot mijn beschikking
Dus voor mensen met de know-how over de hoogte van een XM zijn alle reacties zijn welkom.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
je hoogteregelaar voor zit op de torsiestang linksvoor ietwat verstopt in de traverse balk,,zoek hem onder je stuurinrichting..
rot plekkie maar affijn..
achter zit hij midden op de torsiestang voor de dwarsdemper.
klem lossen, en wat verdraaien,, ik tik hem altijd zachtjes met de hamer, of ik schuif hem terug met een schroevendraaier of met de waterpomptang.
nou heb ik inmiddels een tooltje gemaakt, maar zoals hierboven beschreven gaat het best goed, en zeker met een brug.
laat de auto in de laagste stand zakken,,, meet de hoogte tussen de rijplaat en de onderkant van je dorpel..
doet ditzelvde in de hoogste stand.
trek de uitkomst van elkaar af.
deel de uitkomst door 2,
tel de uitkomst van de deelsom op bij de laagste stand.
dat is je idieale rijhoogte..
stel daar de voorzijde en de achterzijde op af.
doe dit met continu lopende motor, en na verstelling, de klembout vast zetten, en even aan de auto gaan hangen tot ze omhoog gaat. dan loslaten, en even wachten tot ze zich corrigeert.
daarna controleren of de hoogte nog klopt.
mvgr wupke
nb - zonder brug dit absoluut NIET DOEN<< LEVENSGEVAARLIJK !!!!!!!!
Bedankt voor de info wupke
Er zijn alleen nog een aantal dingen onduidelijk.
Waar zit de voorste hoogteregelaar als je in de auto zit? (bestuurderstoel)
Wat moet ik precies draaien en in welke richting? Ik vind de hoogte aan de achterkant wel goed, alleen de voorkant moet iets bijgesteld worden.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
de torsiestang ,is een veeras, die je linkerwiel met het rechter verbind.
de functie is middels de pokkepok (reactiestangen) het hellen van de carrosserie tegen gaan in bochten, en tevens het wiel/weg contact te verbeteren.
die as verdraaid navenant je auto omhoog en omlaag gaat.
als je onder de auto staat, zit de klem op de torsie as verstopt in de traverse balk onder je stuurinrichting .
traverse balk is de dwasbalk van je subframe..
het makkelijkste kun je hem vinden door het dunne reactie stangetje vanaf je hoogteregelaar naar links te volgen, gelijk op met je torsie stang.
het is een halve maan klem met bout 11 M7 erdoorheen, om hem te fixeren..
iets lossen en verdraaien,, en met iets bedoel ik 1 a 2 mm per X..
mvgr wupke
Oke Wupke bedankt! Nu is het duidelijk
Nog een paar andere probleempjes: Ik vind dat de vering ook te traag reageert als ik erin ga zitten; duurt het wel even voordat hij op hoogte is. Ik vind het van de voorkant langer duren dan aan de achterkant.
Maar beiden voor & achterkant hoort naar mijn ervaring uit vroegere XM’s iets sneller te kunnen.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ik heb bij een van de HD-pomp leidingen wel wat zweet. De dynamo eronder is groen van de zweet. De LHM is netjes vervangen & filters zijn schoongemaakt uit historie bekend. Onlangs heb ik alleen de Vooraadbol vervangen omdat de HD-regelaar teveel tikte (had er nog 1 in de garage liggen, maar is niet nieuw)
Ook hoor ik als ik stilsta en lichtjes stuur een slurpend geluid en de HD-pomp draaien. Ik vind dat het sturen ook een stuk lichter mag. Zou dit nog steeds aan de Vooraadbol kunnen liggen?
Bedankt alvast.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
hmm,,, tja en voorraadbol is 63 tot 70 bar,, dus als die een tijd werkeloos in de schuur ligt, kun je ervanuit gaan, dat hij niet meer die druk heeft..
ten dele kan het invloed hebben op de stuurinrichting .
maar ik denk eerder dat je zwetende pomp een revisiekitje wil hebben.
je kunt hem ook vervangen, maar da’s ook weer zoiets.
ik zou zelf eerst eens kijken wat er gebeurt als je hem spoelt, dus alle 4 de remmen goed ontluchten.
het kan nooit kwaad dit te doen, en vaak zijn de problemen dan opgelost, echter let wel..
doordat er verse LHM in de vuile leidingen ed komt, lost het vuil op, en kan na verloop van tijd opnieuw spoelen nodig zijn.
mvgr wupke
Opnieuw spoelen kan ik idd eens zelf gaan proberen. Is er ook een bijzondere methode om lucht uit de systeem te halen en dus ook uit de stuurinrichting?
Als ik namelijk van helemaal hoog naar de laagste stand ga met de vering gaat dat niet al te soepel en hoor je in een keer de HD-pomp inschakelen waarna hij direct van de voorkant springt en hierna wel normaal daalt. Zou dit lucht in het systeem zijn?
Ik zal eens van de week proberen mee bezig te gaan en hou je op de hoogte ervan.
Nogmaals bedankt voor de informatie.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
lucht in het systeem kan eigenlijk niet.
het is zelfontluchtend, op de remmen na dan, en de enigste manier om lucht in het systeem te krijgen zou dus zijn, een te laag niveau..
lijkt me sterk dat daar de oorzaak zit.
ik denk eerder aan wat plakkerige kleppen ed, even goed spoelen, en vul er eens een halve liter motorolie bij..
liefst minerale, dus geen volsysntheet, halfsyntheet kan/mag ook..
en dan 5 W40 ofso,, niet te dik, want dan gaat alles nog zwaarder..
Shell Tellus 33 of soortgelijke hydraulische olie, kan ook..
clou daarvan is om eea wat vetter gesmeert te krijgen, want LHM is van zichzelf uit nogal droog..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gefeliciteerd musketierz met je wagen.
Hoe heb jij BPM betaald? Hoeveel?
Groet
Sweef
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
musketierz schreef:Ik vind dat het sturen ook een stuk lichter mag. Zou dit nog steeds aan de Vooraadbol kunnen liggen?
Even denken ... Jouw XM is uit 1998 zie ik, wat voor XM’s ben je gewend? Oudere V6’en?
Dan rijzen bij mij de vragen of je de zelfcentrerende stuurinrichting (Diravi) gewend bent of niet, en of je huidige wagen dat wel of niet heeft.
Je kunt het controleren door bij stilstand het stuur een slag te draaien, als deze vanzelf naar de middenstand gaat (zonder te rijden!) heb je Diravi, anders niet, of het is inderdaad defect. Naar mijn weten stuurt het Diravi-systeem ook een stuk lichter.
Anders kun je nog onder de motorkap kijken, en dan zit pal onder de motorkap, tegen het schutbord aan, in het verlengde van de stuuras een stelboutje aan een kabel.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
...en anders wip je in het weekend eens bij mij langs, kijken en voelen we samen hoe mevrouw zich gedraagd.
@sweef
BPM wordt in de komende weken geregeld. Reed even op duitse transport kenteken maar deze is binnenkort verlopen.
Ik ga met de auto gewoon naar de RDW in Almelo en laat hem daar ook APK keuren en handel ik gelijk de dure BPM grap af.
Als ik het zo bekijk betaal ik +/- €1900 euro aan BPM en keuringen. Het bedrag ligt hoog omdat de consumentenprijs voor deze exclusieve dame destijds ook hoog was. De auto heeft alle opties, dus ook elek-zonnedak, automaat en stoelverwarming. Volgens mij de duurste XM ooit gemaakt?
Het is dus een aardige BPM bedrag maar ik kon deze prachtige XM gewoon niet met rust laten.
Ben benieuwd waarom je het vroeg..wou je er zelf ook een importeren?
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
@ Lampie
Mijn XM is idd uit 1998 en heeft geen diravi. Heb wel eens in het verleden een proefje genomen van diravi maar vond het niet zo fijn rijden hoewel het toch leuk is bedacht.
Ik heb hiervoor 4 XM’s gehad die naar mijn mening lichter stuurden dan deze 5de XM van me.
Toen ik hem in Duitsland inspecteerde kon ik direct horen dat de Voorraadbol of Reservebol aan vervaning toe was omdat de vering (HD-regelaar) als een gek zat te tikken. Ik had ook direct het idee dat het sturen hierdoor zwaar was. Heb nu een redelijke oude maar wel betere reservebol erin.
Volgens mij kan ik beter gewoon een nieuwe voorraadbol erin schroeven. Heb eens gehoord dat je een reservebol/voorraadbol met wat extra bar erin kan schroeven die ervoor zorgt dat er altijd genoeg druk is en dat hierdoor de HD-pomp niet zoveel te lijden heeft??
Weet jij of iemand anders hier iets vanaf?
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
@ Ries
Als de auto eenmaal gekeurd is blijf ik zeker niet thuis zitten
Omdat je niet zover woont van me, wil ik wel een keer langskomen om je mijn XM te ‘showen’ en kan ik gelijk jou collectie zien
Jij bent natuurlijk ook van harte welkom.
Groetjes aan iedereen.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—