Vanmiddag begon spontaan het lampje te branden dat de KV te heet zou zijn. De temp meter gaf natuurlijk aan dat er niks aan de hand was, maar toen ik daarna uitstapte (de temp zat op de 80 zo’n beetje) bleef de fan wel draaien. Er zit duidelijk een draadje los?
Iemand een idee, niks aan de hand verder, zal wel meevallen. Nu weet ik namelijk dat de temperatuurmeter wordt gevoed door een temperatuursensor ergens op het blok, en dat het rode lampje voor de max. temperatuur door een thermoschakelaar wordt gevoed. Die maakt duidelijk aarde zo nu en dan, en dat stuurt de fan aan zo lijkt het.
Morgen eens bezien of het erger wordt…en daarna losliggende draadjes zoeken….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Is dat zo ? De oudere autos hebben een fan schakelaar echt in het rad. zitten, ik weet niet hoe dat bij de xm zit. Maar ik durf wel te zeggen dat het waarschuwlingslampje niet de fan schakelt.
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Is dat zo ? De oudere autos hebben een fan schakelaar echt in het rad. zitten, ik weet niet hoe dat bij de xm zit. Maar ik durf wel te zeggen dat het waarschuwlingslampje niet de fan schakelt.
Dat ligt er aan of je airco hebt. Bij aircomodellen wordt het geregeld door een zekere bitron module. Die regelt het schakelen der fans in combinatie met het aan/uitzetten van de airco. Dus bij aanzetten van de airco gaan de fans aan of een standje hoger. Als de fans al voluit draaiden zal de airco uitgeschakeld worden.
Maar goed: ik weet niet precies wanneer het lampje aanschakelt. Het kan ook idd een (interne) sluiting zijn of een kapotte sensor. Als het blok echt te heet is moeten de slangen natuurlijk gloeiend heet zijn en moeten de beide fans op turbostand draaien.
Volgens mij heb ik maar 1 fan overigens, maar dat terzijde. Ook heb ik een airco, maar ook weer niet fabrieksaf geloof ik. Wanneer de lampjes gaan branden is ook niet duidelijk, vanmorgen bijvoorbeeld niets gezien. Dus het lijkt op een aarde contactje ergens.
Bij mijn bx heb ik ooit een GTI dashboard ingebouwd en voor de KV temperatuur zaten 2 lampjes, een oranje en een rode. De oranje werd toen vervangen voor de sensor die de meter voedde, de rode bleef zitten als laatste waarschuwingslampje. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat het relatief hetzelfde zal zijn?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Volgens mij heb ik maar 1 fan overigens, maar dat terzijde.
Weet je dat wel heel zeker? Een turbodiesel komet met 1 fan echt koeling te kort, en helemaal met airco.
mpostma schreef:malle pietje schreef:Volgens mij heb ik maar 1 fan overigens, maar dat terzijde.
Weet je dat wel heel zeker? Een turbodiesel komet met 1 fan echt koeling te kort, en helemaal met airco.
Nope, dat weet ik niet zeker, dus dan zal ik er twee hebben…. ops:
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Nou, de laatste 2 dagen niets gezien, gisteren draaide de fan toen ik uitstapte dus maar even blijven kijken. Hij slaat af bij iets boven de 80gr., terwijl de thermostaat open gaat bij 80.
Dus hij warmt op, fan slaat in bij minder dan 90 zo leek het gisteren, en koelt tot net boven of bijna op 80 gr. Het systeem lijkt me dus keurig te werken, dat lampje was duidelijk een foutmelding ergens, veroorzaakt door een aarde lekje…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!