Voor de tweede keer in een jaar blijft mijn koppelingspedaal op de grond liggen….
Oorzaak: de hefboom waarmee de koppelingskabel aan de koppeling gelinkt is, is volledige gescheurd.
Ik vind dit nogal vreemd omdat dit een van sterkere schakels zou moeten zijn tussen pedaal en koppeling, lijkt mij.
Het probleem is dat ik vorig jaar al een keer 2 uur op volle kracht heb moeten rammen om de borgpen los te krijgen waarmee de arm vastzit op de as die uit de koppeling steekt…... en daarna weer een uur rammen om de nieuwe er in te krijgen. Die heb ik zo goed vastgezet dat ik bang ben dat ik hem er uit moet boren oid…
Nu hoop ik dat dit allemaal lukt, maar t zou natuurlijk prettig zijn als ik er daarna wel helemaal vanaf ben. Hoe zou t kunnen komen dat dit telkens gebeurd. Staat de koppelingskabel te strak? of koppel ik gewoon te lomp???
Iemand ervaringen/ideen over dit euvel?
hmm… niemand ervaringen of ideeen hierover…?
Jammer want ik kom dr zelf nog niet helemaal uit hoe ik dit kan voorkomen in de toekomst.
Na, ja eerst maar eens proberen of ik dat oude onderdeel van de koppeling los kan krijgen.
Snap er eigenlijk niks van !!Is het aan de buitenkant afgebroken?? (heb het vroeger aan m’n BX ook gehad,is toen gelast)
sorry aan dit antwoord heb je niks !! gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Ja, tis nogal lastig duidelijk te maken.
Als je naar de koppeling kijkt, dan zit er aan de rechterkant een arm/hevel op de bovenkant. Hier zit de koppelingskabel aan bevestigd.
Deze arm is volledig door gescheurd. Het resultaat is hetzelfde als met een gebroken koppelingskabel, alleen is dit minder makkelijk te vervangen.
Je zegt dat je dit ooit hebt laten lassen? Is dit een beetje duurzaam, ben bang dat het dan helemaal binnen no-time weer door is….?
En blijkbaar staat er teveel druk op deze hendel, kan dit opgelost worden door de koppelingskabel te stellen?
Foto maken een optie?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gaat je koppeling zwaar (voor dat de hevel brak natuurlijk) ?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
nee, ging altijd erg soepeltjes en licht.
Ik had hooguit het gevoel dat ik hem erg ver in kon trappen (zeg maar dat hij verder ingetrapt zou kunnen worden dan de bodemplaat)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Als je koppeling meerdere malen is bijgesteld dan komt er ook meer spanning op die vork te staan.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Nog even terug komen op de die gelaste arm!!...ik kocht toen die bx (19tzi breakuit 91) in de Citroengarage,en zag toen die (overigens erg lelijk gelaste arm)
mij werd toen verteld dat dat wel eens voorkwam…niet erg dus (zij men)ik vond dit alles niet zo prettig,maar heb toch vele km gereden,vergat die lelijke las,en hem later ingeruild,met die gelaste arm. gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
heb je de vorige keer een nieuwe of een gebruikte hevel gemonteerd. Als het een nieuwe is geweest zou ik toch maar een andere koppeling/ drukgroep monteren. Kracht zoek het zwakste punt dus als je de hevel versterkt gaat er iets anders stuk
Hier een foto:
Hij is gescheurd meteen bij de as (de koppelingskabel is losgehaald). De hevel heeft een draailengte van maar ca 1 cm (dus om te koppelen hoeft de arm maar 1 cm te bewegen), ik denk dat als het koppelingspedaal wordt ingetrapt deze om meer ruimte vraagt. Kan deze afstand (dus hoever de koppelingskabel de arm aantrekt) gesteld worden?
Verder heeft de as vanuit de koppeling veel speling. De hevel was overigens van de sloop gehaald.
@ Maurice: Hoe zit dat met als de koppeling meerdere malen gesteld is hij voor meer spanning op de arm zorgt?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan zit het koppelingetje op zn eind. Een cm is te weinig. Je hbt met intrappen waarschijnlijk steeds het heveltje verbogen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Inderdaad, er komt dan met intrappen heel erg veel spanning op dat onderbemeten asje te staan…
Maar goed, je kunt het door een beunhaas even aan elkaar laten bakken , of een andere hevel door hem te laten maken nog even uitzingen met je oude koppeling en in de tussentijd sparen voor een nieuwe koppeling.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
hmm…. dat klinkt minder prettig.
Zijn enigzins goede koppelingen bij de sloop te halen? Welk type koppeling is geschikt voor de C15, kunnen bijv de koppeling van een 205 of AX op een C15? Deze modellen komen motorisch nogal overeen.
En wat kost zo’n grap?
Bij Bart Ebben kocht ik dit jaar een Tu3 voor m’n C15,en omdat toch alles uit elkaar moest deed ik de keerringen,én de koppeling vervangen,koppeling was practisch nieuw en koste me 50 eur (kwam uit een AX)
ps De vervanging was echter niet nodig,en heb dus nog een setje liggen,goed voor zeker 100000km
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Tijmen schreef:hmm…. dat klinkt minder prettig.
Zijn enigzins goede koppelingen bij de sloop te halen? Welk type koppeling is geschikt voor de C15, kunnen bijv de koppeling van een 205 of AX op een C15? Deze modellen komen motorisch nogal overeen.
En wat kost zo’n grap?
ik heb 120€ voor een set betaald
moet je ook nog 2keerringen voor de steekassen kopen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017