2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
#Deel4"aanlopende remmen voltage"Hoofdremcilinder#
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 02 november 2007 05:43 PM
  [ # 16 ]

Update!

Rondom ontlucht, remt als een tierelier. Het piepen kwam echter vlot terug. Duidelijk rechtsvoor, daar waar de 1e zuiger muurvast zat. Het piepen is ook niet constant. Het wiel draait zwaar rond, net met 1 arm rond te krijgen. Het linker wiel draait veel makkelijker. Wat kan het nu nog zijn, hoofd remcilinder of remkracht verdeler? Help!!  Shocked

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 november 2007 05:50 PM
  [ # 17 ]

Re: Update!

david.tb schreef:

Rondom ontlucht, remt als een tierelier. Het piepen kwam echter vlot terug. Duidelijk rechtsvoor, daar waar de 1e zuiger muurvast zat. Het piepen is ook niet constant. Het wiel draait zwaar rond, net met 1 arm rond te krijgen. Het linker wiel draait veel makkelijker. Wat kan het nu nog zijn, hoofd remcilinder of remkracht verdeler? Help!!  Shocked

Heb je de zuiger wel goed gangbaar gemaakt (dus met remmenvet etc.) en ging de zuiger daarna weer soepel? Zijn de rubbers nog ok? Het kan zijn dat de klauw niet goed opde bussen schuift en dan krijg je hetzelfde.

Als je linker achter trommel ook aanloopt dan kan het de hoofdremcilinder zijn.

Maar gezien je eerdere bevindingen zou ik eerder de klauwen verdenken,

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 02 november 2007 05:54 PM
  [ # 18 ]

Klauw is vervangen, ging soepel. Zullen zo ff het linker achterwiel checken. Tot zo Wink

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 02 november 2007 06:33 PM
  [ # 19 ]

Linker achterwiel stroever dan rechter, buiten het feit dat dat mijns inziens ook door de matig afgestelde handrem komt ga ik morgen toch de hoofd remcilinder vervangen. Tips en Trucs zijn welkom! Moet er een pakking komen bijv? En qua leidingen, nog dingen waar ik op moet letten, volgorde van de- en monteren bijv? En aftappen, via de wielen of kan dat op een andere manier. ‘t zal er allemaal hetzelfde uitzien maar toch ff een plaatje (Nokia)

 

Het kan zijn dat de klauw niet goed op de bussen schuift en dan krijg je hetzelfde.

Wat bedoel je daar nou eigenlijk mee? De klauw bestaat uit 2 delen, het gedeelte wat aan de ophanging zit en het gedeelte waar de zuiger in zit. Die laatste hebben we vervangen en kan er maar op 1 manier op.

Net overigens maar weer omgekeerd vanuit de file omdat het weer flink aanliep allemaal Crying or Very sad Morgen hoofd remcilinder vervangen, hopen dat ‘t ‘n beetje droog is gezien de dot4
Nog tips ivm aftappen en de-monteren?

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
Jay2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 08-09-2006

Gepost: 03 november 2007 11:58 AM
  [ # 20 ]

Op dat soort momenten mis ik de zomeravonden. Anders konden we mooi even door gaan. Jammer dat ik nu de hoofdremcylinderwissel (:-)) niet heb kunnen meedoen. Ach er blijft nog genoeg over. Ik denk dat je “vooralsnog” weer gelukkig kan rijden…

AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 03 november 2007 03:41 PM
  [ # 21 ]

Cilinder vervangen, klauwen ook allemaal, uiteindelijk lag daar het probleem schat ik zo in. De rechter klauw kon niet fatsoenlijk gemonteerd worden zonder al zonder druk de schijf vast te zetten, hebben we gister helemaal niets van gemerkt tijdens wissel, stom. Vanmorgen dus wel en voor de zekerheid links ook meegenomen.

Geloof dat er niets mis was met de oude remcilinder, met de ‘nieuwe’ ben ik ontevreden, remkracht is onregelmatig en moet door de bodem trappen, ook totaal gevoelloos en hij ‘zucht’ veel meer dan ik gewend ben. Pedaal zakt ook weg als je met weinig pedaalkracht ‘m bedient. Is deze dan wel goed of nog een keer heel goed ontluchten?

iig remt hij wel, tot blokkeren en blijven de zuigers niet plakken, dat laatste was uiteindelijk het doel…

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 november 2007 03:53 PM
  [ # 22 ]

Sja.. klote voor je hoor. Maar je hebt niks fundamenteels gedaan, alleen lukraak troep door troep vervangen. Pak het eens grondig aan door de zaak allemaal schoon te maken, evt. remklauwen te reviseren ipv het ene slechte onderdeel door het andere nog slechtere onderdeel te vervangen. Ik kan hier zo moe van worden…

ALs je rempedaal weg blijft zakken bij intrappen is ie lek intern. Bij een niet goed ontlucht remsysteem is ie sponzig.

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 03 november 2007 04:03 PM
  [ # 23 ]

Ik kan hier zo moe van worden…

Rustig ademhalen…

Door schade en schande leert men, ik ben verpleegkundige, geen monteur van wat dan ook noch vanaf m’n 12e al aan het sleutelen. Mag niet eens aan het werk als mijn nagels niet schoon zijn…

Ik heb een remcilinder gehaald bij een Citroen specialist, ervan uit gaande dat het goed gecontroleerd is en er zit garantie op. Domme pech hoort er ook bij. En wat betreft de klauwen, die werken nu perfect, dat is een geslaagde operatie geweest. Fundamenteel verschil.

Met ruilmateriaal, geen nieuw spul.

Noem het troep, het is voor mij de mogelijkheid om te blijven rijden.

Verder dank ik je voor de hulp natuurlijk, ik ga met auto en al wel ff naar de specialist, kan hij z’n oordeel over het door hun geleverde materiaal vellen en ergens in het midden treffen we mekaar dan.

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 november 2007 04:21 PM
  [ # 24 ]

Voorbeeld:
Ik heb zelf een tijd een vriend geholpen met een remsysteem waarvan ook de klauwen telkens vastliepen. Een Renault welliswaar, maar dat maakt voor het principe weinig uit. Dat ding had 14 jaar “dealer verwaarlozing” ondergaan. JE kent het wel: jaarlijks een vers plasje olie, een APK en soms wat zaken vervangen. Dat laatste was zelden nodig, want de auto reed niet veel (nog geen 100.000 km in 13 jaar)
Gezien de bruine zwarte drab in de leidingen zat, was de remvloeistof zelden vervangen en alle klauwen gingen regelmatig vastzitten.

Na een grondige renovatie (alles van nieuwe rubbers voorzien en schoonmaken, remclilinders achter vervangen) remde het ding weer als een tiet. Alles goed gangbaar, etc. De rechterklauw bleef evenwel soms aanlopen. Bleek dat ie altijd goed schoof over de schuifstukken. Soms haakt ie, en op zo’n moment kan de klauw weer vastlopen. Dus later nog een keer een klauw van de sloop gehaald die wel goed gangbaar was (specifiek op het schuifstuk gelet) en die uiteraard eerst schoongemaakt en van nieuwe rubbers voorzien. Sindsdien nooit meer problemen. De hoofdremcilinder was uiteraard niks mis mee.

Dit soort dingen heb ik regelmatig gezien bij wat oudere auto’s met een verwaarsloosd systeem. Men denkt altijd eerst maar dat de remservo stuk is.. maar dat is zelden het geval (tenzij hij natuurlijk lekt intern).

Uit jouw beschrijving kan ik alleen opmaken dat je andere klauwen hebt gemonteerd, terwijl je moet beginnen met de basics (nakijken, schoonmaken, remvloeistof verversen) anders wordt het nooit wat. Als je niet vermeld dat er al aan gedaan is en ik uit je beschrijving alleen kan opmaken dat je onderdelen vervangt onder naar de basics te kijken, is het lastig om je vervangingsacties erg serieus te nemen.

Als verpleegkundige weet je toch ook wel dat je een patient niet beter kan worden als je hem niet eerst goed verzorgt en voedt? Je kan bij een infectie van een wond wel gelijk enorm veel antibiotica toedienen, maar als je de wond niet ontsmet en schoonmaakt dan zal de wond ook niet genezen.

Ik vind je argumentatie dat je geen monteurt bent trouwens niet zo’n sterk excuus. Je begint wel met sleutelen en je hebt al eerder laten zien dat je je best wat kan sleutelen. Ach ja… waar gehakt worden vallen spaanders, dat begrijp ik wel. En van schade en schande moet je wijs worden heb ik ook wel ervaren. Maar toch vind ik het altijd wel jammer: juist dit forum is er voor om het niet “the hard way” te hoeven leren en je te behoeden voor veelgemaakte fouten.

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 04 november 2007 04:30 PM
  [ # 25 ]

Uiteindelijk had ik het gangbaar maken van de remmelarij wat uitvoeriger moeten doen en beter moeten opletten cq voorbereiden. De hoofdremcilinder bleek de schuldige niet te zijn, hoop onnodig werk en frustratie, mea culpa Surprisedops:

Moet ‘m morgen nog even heel goed ontluchten, sobieso maar eens de vloeistof opnieuw verversen, de oude-nieuwe rempomp zal ook niet het schoonst zijn geweest van binnen ondanks mijn schoonmaak acties (ja, voordat ik ‘m monteerde uitvoerig schoongemaakt) zodat iig alle lucht en evt vuil er uit is.

Toch vraag ik me af, is er een makkelijke manier van aftappen van de remolie? Duurt best lang via een nippel :smt123

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 november 2007 04:40 PM
  [ # 26 ]
david.tb schreef:

Toch vraag ik me af, is er een makkelijke manier van aftappen van de remolie? Duurt best lang via een nippel :smt123

Het is niet zo makkelijk als bij een hp auto helaas.

Wat je kan doen is een goed sluitende slang op de nippel met een flinke injectiespuit. Zet de nippel iets open en zuig de vloeistof op met de spuit.

Let er ten alle tijden op dat het reservoir niet leeg raakt, want dan zuig je lucht in het systeem en voor dat je dat er weer uit hebt, ben je wel weer een paar ontluchtrondes verder.

Er zijn ook wel apparaatjes voor die je op het reservoir zet (druk erop en dan de nippels open) of juist met vaccuum op de nippels (principe injectiespuit).

Profiel  
 
Jay2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 08-09-2006

Gepost: 04 november 2007 05:08 PM
  [ # 27 ]

Op zich moet er zomaar ineens best zo’n spuitje kunnen kwijt raken op je werk toch? whistle

Gezien de tijdsdruk die erachter zat om de auto weer even aan de gang te krijgen hebben we toch een steekje laten vallen. Ach, volgende keer doen we het helemaal goed. Ik denk toch dat het systeem niet goed ontlucht is als ik het zo lees. Wat ben ik blij met m’n HP auto.

AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 04 november 2007 07:23 PM
  [ # 28 ]
Jay2 schreef:

Op zich moet er zomaar ineens best zo’n spuitje kunnen kwijt raken op je werk toch? whistle

Niet alleen spuitjes… Wink

Jay2 schreef:

Gezien de tijdsdruk die erachter zat om de auto weer even aan de gang te krijgen hebben we toch een steekje laten vallen. Ach, volgende keer doen we het helemaal goed. Ik denk toch dat het systeem niet goed ontlucht is als ik het zo lees.

True, true, en vergeet de gemoedstoestand niet, nachtdiensten en flinke vermoeidheid… Bijna net zo erg als half bezopen zijn

Jay2 schreef:

Wat ben ik blij met m’n HP auto.

Houd dat er vooral in de eerst volgende keer dat je uit glijd over de LHM…  Twisted Evil

Morgen eens de ontluchting doen op de mpostma wijze, thnx

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
Jay2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 08-09-2006

Gepost: 09 november 2007 05:21 PM
  [ # 29 ]

Hoest er nou mee?

AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 09 november 2007 05:24 PM
  [ # 30 ]

Vraag ik me ook af Very Happy

En Jaco, wanneer gaan we die distributieriem doen?
Of is ie al geweest en heb ik dat gemist?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook