Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit Forum.
Sinds kort ben ik het bezit van een Xantia 16i Prestige, fijne auto, alleen linksvoor heeft de stabilisatorstang vrij veel speling.
Dus deze moet vervangen worden.
Kan ik dat zelf doen, of moet ik echt naar een Garage.
Als het wel zelf te doen is, wat is dan de beste manier om dit te doen, ook m.b.t. de vering.
Help mij.
Groetjes Joop.
Welkom,
Maar ben je een beetje handige sleutelaar? want dan kan je het zelf wel…
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Rene, bedankt voor jou reactie.
Ja, ik ben best wel een handige knutselaar, ik heb al diverse onderdelen vervangen bij verschillende auto’s.
Joop.
Welkom
Als je een luchtratel op perslucht tot je beschikking heb, dan is het zelf te doen.
Het is niet zoveel werk, voor een garage is het c.a. 15min. werk op de brug, het onderdeel zelf kost c.a. €30, het is dus niet echt de moeite waard om zelf op straat te gaan liggen klooien.
PS: Heb je foto’s van je auto, het actiemodel de Prestige kende ik nog niet.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Ik als simpele jongen heeft geen luchtratel tot mijn beschikking, dus toch wel verstandig om naar een garage te gaan.
Moet ik echt naar een officiele dealer of kan het ook bij een “gewone garage”.
Ik zal overigens nog een foto maken van mijn auto, en plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ook zonder luchtratel is het wel te doen. Je hebt alleen een berg tangen nodig en een hoop geduld. Het probleem is dat de conische tapeindjes mee gaan draaien als je de moeren een paar slagen kop hebt gedraaid.
Als 15 minuten in de garage me 20 euro kost, heb ik het er in ieder geval wel voor over, maar ik ben dan ook wel een ongelooflijke schraperd
Eveneens ben ik tevens ook.
Je kunt het beste een Citroen Specialist opzoeken, al zou een “gewone garage” dit ook wel kunnen, is niets bijzonders. Het overige onderhoud aan je Xantia wat je niet zelf kunt, zou ik overlaten aan een Citroen Specialist.
Ik zie Almere onder je naam staan, in Almere zit Cypharse, dat is een hydrauliek specialist, ik weet niet of ze ook de stabi-stangetjes vervangen.
Ik krijg vandaag (of morgen) het stangetje binnen, kost ongeveer 25 euro. Peter van der Laan vraagt 90 euro all in. Als het me gelukt is laat ik het weten.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Inmiddels is het stangetje vervangen door een officiele Citroendealer, en de rekening bedroeg 134 euro, dus 90 euro is een mooie prijs.
Kun je mij overigens aangeven hoe ik dit onderwerp afsluit of verwijder?. ops:
Verwijderen doen we niet zo maar, wel op slot als daar een reden voor is, en anders zakt het gewoon weg.
Ik laat het even open, want ik vind toch wel dat je een woekerprijs heb betaald, het onderdeel zelf kost c.a. 3 tientjes. Op een 2-koloms brug is het zo gepiept, hooguit een halfuur werk, dat ze je een vol uur en de dealer zelfs meer dan een uur durft te vragen
Nou, ik ga eens tellen hoeveel minuten ik (als niet-monteur, zonder brug) met de klus bezig ben. Daarna oordeel ik wel of de prijs normaal is. Dus wordt vervolgd…
ZX1.4i schreef:Verwijderen doen we niet zo maar, wel op slot als daar een reden voor is, en anders zakt het gewoon weg.
Ik laat het even open, want ik vind toch wel dat je een woekerprijs heb betaald, het onderdeel zelf kost c.a. 3 tientjes. Op een 2-koloms brug is het zo gepiept, hooguit een halfuur werk, dat ze je een vol uur en de dealer zelfs meer dan een uur durft te vragen
Even mijn ervaring: Vorige week woensdag beide reactiestangetjes vervangen voor 2 nieuwe, kostte EUR 40,- de stuk, maar dan heb je wel mooie verchroomde!!!
gewoon op straat met 2 bokjes. Kreeg de moeren niet goed los dus een slijptol gepakt. dat werkt lekker snel. Was ruim binnen een uur klaar.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Zijn reactiestangen van een BX ook goed te vervangen? Waar zit de speling eigenlijk precies? En: hoe kun je dat even goed controleren?
macnail schreef:gewoon op straat met 2 bokjes. Kreeg de moeren niet goed los dus een slijptol gepakt. dat werkt lekker snel. Was ruim binnen een uur klaar.
Precies, zo lang zou ik er ook over doen, ik heb geen brug maar wel een luchtratel enzo tot mijn beschikking, en ik kan het lekker schoon en droog binnen op me werk doen. De auto op bokken, wielen eraf, ratel op de moeren van de stangetjes, effe ratelen, stangetje eruit nemen, nieuwe erin, vastratelen, wielen erop, van de bokken af en klaar. Op een brug in de garage zou het niet meer dan een half uur mogen duren als je beide kanten doet.
Ik was bij de laatste APK van mijn auto totaal €400 kwijt, 2 Michelin Energy banden, APK + Roetmeting, voorraadbol vullen en 1 stabi-stangetje vervangen. Bij mij ging een duurdere stabi-stang eronder, eentje die €45 kost ipv de meest voorkomende die €30 kost, misschien omdat het een zware diesel is??? De conclusie lijkt me duidelijk, de gevraagde prijzen zijn absurd, ik ben geen centenneuker, maar het moet wel eerlijk blijven.
Visa Ventje schreef:Zijn reactiestangen van een BX ook goed te vervangen? Waar zit de speling eigenlijk precies? En: hoe kun je dat even goed controleren?
Die van een BX heb ik ook meerdere malen vervangen op dezelfde manier als bij de Xantia. alleen bij de BX zit de bevestiging van de rectiestang in de draagarm nog wel eens goed vast. Dan wordt het toch handmoker op handmoker-werk, oftewel 1 moker tegen de bout aan laten steunen en met de andere moker op de eerste meppen net zolang totdat de boutbevestiging losschiet in de draagarm.
De speling zit meestal op het kniegewricht.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Op de draagarm zit ergens een plat kantje, daarom rammen werkt prima, dat platte kantje is er speciaal voor