Ton ,
Ben het spruitstuk van mijn DS aan het loshalen maar zit muurvast .
Jan vertelde me dat ik het voorzichtig met subtiele tikjes moest losmaken .
Een van de acht bouten is los de rest zit muurvast .
iemand nog tips , wil de boel niet vernielen .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Verhit je spruitstuk met een brander en geef de koppen van je bouten een tik op hun kop met de hamer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mark, als de moeren zo vast zitten heeft kracht zetten en draaien geen enkele zin. Breken ze gegarandeerd af. Verhitten kan helpen, dan goed passende (!)dop erop , evt met knietje en verlengstuk. Boel op spanning zetten en inderdaad dmv tikken met de hamer op de ratel proberen er beweging in te krijgen. Wel tijdens deze klus af en toe een schietgebedje doen en aanvoelen hoever je kan gaan zonder de boel af te breken.(gebeurt dan vaak IN de kop, dus moer oplassen is dan geen optie meer)
Gebeurt dit toch dan wacht je een nare klus, want om het echt goed te herstellen moet de kop eraf, uit (laten) boren en nwe draad tappen.
Wat is er aan de hand? Waarom moet het spruitstuk los? Pakkingen rot?
Succes
Ton
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
DS Am(b)rulance schreef:Mark, als de moeren zo vast zitten heeft kracht zetten en draaien geen enkele zin. Breken ze gegarandeerd af. Verhitten kan helpen, dan goed passende (!)dop erop , evt met knietje en verlengstuk. Boel op spanning zetten en inderdaad dmv tikken met de hamer op de ratel proberen er beweging in te krijgen. Wel tijdens deze klus af en toe een schietgebedje doen en aanvoelen hoever je kan gaan zonder de boel af te breken.(gebeurt dan vaak IN de kop, dus moer oplassen is dan geen optie meer)
Gebeurt dit toch dan wacht je een nare klus, want om het echt goed te herstellen moet de kop eraf, uit (laten) boren en nwe draad tappen.
Wat is er aan de hand? Waarom moet het spruitstuk los? Pakkingen rot?
Succes
Ton
Kan kruipolie (WD40) helpen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Kruipolie kan inderdaad helpen is mijn ervaring. Als het echt muurvast zit laten weken in kruipolie. Met een goed passende dop en knietje of pijpsleuteltje draaien ,voorzover mogelijk. Bij weerstand weer terug draaien en kruipolie gerbuiken. Veel heen en weer bewegen en veel kruipolie is het motto. Wel een monikkenwerk maar alles is beter dan afbreken! Ik heb zo alle draadeinden heel uit de kop gekregen en vervangen door nieuwe.
Als ze afbreken ben je verder van huis. De afgebroken draadeinden uitboren en een nieuwe draad in tappen of een heli-coil erin draaien. Dit gaat wel het makkelijkst wanneer je de kop eraf haalt maar dit hangt af van je behendigheid.
Overigens heb ik de uitlaatpakkingen vervangen door orginele. Welliswaar met asbest maar er waren toen geen goede alternatieven voorhanden. Die van Mazda leken te passen maar zijn niet dik genoeg. Heb toen alles weer los moeten halen en vervangen door orginele.
Misschien kun je hier iets mee.
Groet,
Peter
Ton ,
De reden dat het los moet is dat de vlampijp er op zijn Frans aanvast zit .
Aansluiting is dus niet in orde . Heb ook al de nodige wd 40 erop gespoten . Heb het zaakje nog niet verwarmt .
Over de juiste dop gesproken . Ik ben erachter gekomen dat vanaf de voorzijde van de wagen de doppen de volgende maten hebben , vind dat wel een beetje raar . Misschien klopt het wel .
13/12/12/12/13/12/12/12 . Dus twee van 13 en de rest 12 .
Overigens zijn sommige bouten ook met knietje niet echt goed te bereiken ( lees dop kan er niet helemaal goed op ).
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
markV624 schreef:Ton ,
De reden dat het los moet is dat de vlampijp er op zijn Frans aanvast zit .
Aansluiting is dus niet in orde . Heb ook al de nodige wd 40 erop gespoten . Heb het zaakje nog niet verwarmt .
Over de juiste dop gesproken . Ik ben erachter gekomen dat vanaf de voorzijde van de wagen de doppen de volgende maten hebben , vind dat wel een beetje raar . Misschien klopt het wel .
13/12/12/12/13/12/12/12 . Dus twee van 13 en de rest 12 .
Overigens zijn sommige bouten ook met knietje niet echt goed te bereiken ( lees dop kan er niet helemaal goed op ).Groet ,
Mark
Het spruitstuk hoort vast te zitten met m8 moeren waar een sleutel 12 op past. Zitten er 13mm moeren op, dan krijg je je sleutel en dop niet lekker op de moeren, omdat er geen ruimte meer is. Ik zou dan ook proberen om van een sloop-DS de originele M8- kop 12 moeren te scoren en daar straks de boel weer mee vast te zetten.
Voor het demonteren geldt: Heet stoken met de brander ( emmer water en natte doek stand-by….) en veel kruipolie. WD40 is eigenlijk geen kruipolie namelijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mark,
Heb het pas nog gedaan. Zat ook vast maar ging prima.
Ik heb er direkt een brander op gezet. Gewoon vol op de moer en tapeind. Lekker heet stoken en dan pas losdraaien. Gaat vaak goed is mijn ervaring.
Over de doppen problemen. Klopt inderdaad dat je een dop er moeilijk opkrijgt. Dat gaat vaak niet omdat de steel (die je in de dop steekt) dan geen ruimte heeft.
De oplossing was bij mij om eerst de dop zelf op de moer te duwen (gaat wel) en dan de steel ietsje minder ver in de dop te duwen. Probeer anders een iets kleinere dop/ratelset te gebruiken. als het niet anders kan de kleinste.
Max
Waterman ,
Waarom een emmer water stand-by ?
Om spruitstuk af te laten koelen ( laten schrikken ) en dan losmaken .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
markV624 schreef:Waterman ,
Waarom een emmer water stand-by ?
Om spruitstuk af te laten koelen ( laten schrikken ) en dan losmaken .Groet ,
Mark
In ieder geval denk ik om een beginnend brandje te brussen, je hebt daar benzine (misschien ook LPG), olie van verschillende soorten en een heleboel smeer, en andere brandbare materialen dicht bij elkaar.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
De vlampijp kan eraf zonder het spruitsuk te demonteren.
Heb ook net spruitsuk gedemonteerd: 1 tapeind was eruit getrild en pakking was er daar tussenuit geblazen. Heb nu de tapeinden door RVS draadeinde vervangen en de moeren door RVS ( maatje 13) moeren. Bij een gedeeld spruitsuk kan je het best eerst het “buitenste” deel demonteren, daarna kan je prima bij de moeren van het “binnenste” deel.
Bij monteren de vlampijp monteren voordat je de spruitstuk moeren vastzet. De spruitsuk helften hebben nogal wat speling en anders past de vlampijp niet goed.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In ieder geval denk ik om een beginnend brandje te brussen, je hebt daar benzine (misschien ook LPG), olie van verschillende soorten en een heleboel smeer, en andere brandbare materialen dicht bij elkaar.
Ehm, beter van niet - hou dan maar een wollen (brand)deken bij de hand. Water op brandende olie = een slecht idee! Voor je het weet is je bijnaam Niki Lauda (cabaret…), om over de Dame maar te zwijgen!
Voor je in de buurt van de verdamper met een brander begint te stoken kun je misschien wel beter eerst de verdamper even gasloos zetten - kwestie van de aanvoerleiding lossen. De tank heeft een veiligheidsklep, dus die loopt niet leeg.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Egbert schreef:Heb nu de tapeinden door RVS draadeinden vervangen en de moeren door RVS ( maatje 13) moeren.
Hmmm, ik weet niet of dat nou zo’n goed idee is. Volgens mij breekt RVS eerder.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
En rvs op rvs wil nog wel eens vreten.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Marten schreef:Egbert schreef:Heb nu de tapeinden door RVS draadeinden vervangen en de moeren door RVS ( maatje 13) moeren.
Hmmm, ik weet niet of dat nou zo’n goed idee is. Volgens mij breekt RVS eerder.
eens.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Marten schreef:Egbert schreef:Heb nu de tapeinden door RVS draadeinden vervangen en de moeren door RVS ( maatje 13) moeren.
Hmmm, ik weet niet of dat nou zo’n goed idee is. Volgens mij breekt RVS eerder.
eens.
Ik ga er achter komen, hopelijk niet te snel
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper