hallo,
kan er aub iemand zeggen wat ik moet doen met het volgende probleem?
ik heb niks meer van warme lucht als ik de verwarming inschakel.
enkel nog koude lucht.
Water is er voldoende in het koelwatersysteem.
Wie brengt raad?
mvg
Cis
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Je zou als de motor warm is eens de slangen kunnen voelen die vanuit de motorruimte de cabine ingaan. Zijn die warm of koud.
Als warm dan zou de kachelradiateur kapot of verstopt kunnen zijn. Reparatie is in een uurtje of twee goed te doen en een nieuwe kost tegen de 60 euro.
Als koud dan zit het probleem verder de motorruimte in.
Inderdaad. Controleer eerst de koelvloeistoftemperatuur. Wordt die wel warm? Kijk niet alleen naar de wijzer op het dashboard maar controleer ook de slangen van de radiator.
Is dat allemaal in orde, dan wordt het circuit van de kachelradiator onderbroken. Dan is de kans groot dat de kachelradiator inderdaad verstopt zit. Dat kan ook met lucht zijn overigens.
Recentelijk nog reparaties aan het circuit laten uitvoeren? Probeer eerst eens de nippel op de slang die achter langs het blok en evenwijdig aan het schutbord loopt open te draaien. Komt daar water uit als je een beetje gas geeft? Ja is goed, nee is open houden totdat het er wel uit komt
Als het in orde is en er nog steeds geen warme lucht uit de roosters komt, radiator leeg laten lopen, althans, minimaal de helft, en de kachelradiator vervangen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
merci voor de vlugge reactie.
ik heb n et de motor laten warmdraaien en dan eerst gevoeld aan de leidingen en zowel de bovenste leiding met ontluchtingsnippel als de onderste hebben warm, goed warm.
heb ook de leiding ontlucht maar binnen nog steeds koude lucht.
Tzal dan zeker de kachelradiator zijn die verstopt zit?
Heb net eens met mijn buurman gesproken en die heeft vroeger, een jaar of 3 geleden hetzelfde probleem gehad met zijn rekord. Hij zegt dat hij toen de leidingen losgemaakt heeft en water onder hoge druk ( met karcher ) erdoor gestuurd heeft en dat zo de smurrie eruit kwam en dat hij terug warme lucht had na terug aansluiten en ontluchten.
Kan dit of word het enkel erger?
mvg
Cis
: : :
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
mwa… Je kunt het proberen maar het is erg fragiel materiaal waarvan zo’n ding is gemaakt.
Ik zou er voor de zekerheid een nieuwe in plaatsen… maar dat is mijn mening
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als dit zich heel plotseling heeft voorgedaan zou ik eens aan de temperatuurknop denken, mischien dat die het niet meer doet cq los is geraakt van de kachelbediening.
Ik had een tijdje geleden hetzelfde probleem. Ik heb even de draaiknop van de verwarming losgemaakt en opnieuw goed vastgeklikt. Daarna had ik wel verwarming.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Kleppen eens nakijken zoals gezegd, lijkt me de eerste optie.
http://citdoks.de/anleitung.php?cr_id=56
Groet,
Mark
Ik heb net eens die leiding doorgespoeld, er kwam daar een klein beetje bruin vuil uit maar niet echt om naar huis over te schrijven.
Als ik op de rechtse leiding water steek komt het er links terug uit.
zou de radiator nu ontstopt zijn of zit er daar een by-pas op?
Heb de leiding terug aangesloten, koelvloeistof bijgevuld en leiding terug ontlucht bij draaiende motor en raar maar waar ik heb terug warme lucht binnen , alléz toch lauwe lucht ops: ops: het is in elk gaval al terug beter dan die koude lucht.
Denk dat dit fenomeen langzaam opgekomen is.
Wat kan dit nu zijn ?
toch die radiator die vol zit?
die klep hoor je heen en weer gaan als je aan de temperatuur regeling draaid.
: : :
mvg
Cis
Ik denk ook aan de knop van de bediening en het zijn er twee, een voor links en een voor rechts, doen ze beiden niets meer?
Ik dnek ook eerder aan de knop.
Als het een verstopping in je kachelradiator zou zijn dan word daar toch het hele koelsysteem mee lam gelegt ?
Van zx -jes heb ik best een aantal van die kachelradiatortjes vervangen ( K-klus) en wat ik ervan weet is dat die kleine radiator gewoon een constant onderdeel is van de kvs huishouding.
Of je de warmte van die radiator in de cabine komt wordt compleet bepaald door de knoppen.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Van zx -jes heb ik best een aantal van die kachelradiatortjes vervangen ( K-klus)
Dat schijnt bij een XM ERG meee te vallen…...hebben we ook eens mazzel. De mijne is ooit eens vervangen voor een euro of 150 als ik me goed herinner..incl. alles
ambijajance schreef:Van zx -jes heb ik best een aantal van die kachelradiatortjes vervangen ( K-klus)
Dat schijnt bij een XM ERG meee te vallen…...hebben we ook eens mazzel. De mijne is ooit eens vervangen voor een euro of 150 als ik me goed herinner..incl. alles
Das dan idd mazzel. De dealer deed deze klus liever niet. Volgens de boeken staat er voor een zx ongeveer 8 manuren voor. Dat kacheltje kost slecht 6 tientjes… Die manuren….
Heb er menig vervangen inmiddels. Meestal aan het begin van de winter
gompy58 schreef:ambijajance schreef:Van zx -jes heb ik best een aantal van die kachelradiatortjes vervangen ( K-klus)
Dat schijnt bij een XM ERG meee te vallen…...hebben we ook eens mazzel. De mijne is ooit eens vervangen voor een euro of 150 als ik me goed herinner..incl. alles
Das dan idd mazzel. De dealer deed deze klus liever niet. Volgens de boeken staat er voor een zx ongeveer 8 manuren voor. Dat kacheltje kost slecht 6 tientjes… Die manuren….
Heb er menig vervangen inmiddels. Meestal aan het begin van de winter
maar ja voor die zx moet dan ook het gehele dashboard verwijderd worden en bij een xm niet
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
voor een xm is het twee uurtjes als je het vaker gedaan hebt is bijna plug en play hoe het zit en een nieuwe kost zo 5 tientjes wel rustig tewerk gaan anders is die zo lek.