Sinds het wat kouder is ‘s ochtends heb ik het volgende probleem: Als ik de auto ‘s ochtends start en ik rij de wijk uit over een paar verkeersdrempels, dan maakt mijn voorwielophanging erg veel geluid. Het is ongeveer te vergelijken met een onderkant van een bumper die over de grond schraapt. Na 5 minuten rijden is het schrapende geluid verdwenen. Het is dus met name met inveren en uitveren, op het asfalt heb ik geen bijgeluiden. Vanochtend dacht ik hetzelfde geluid ook van achter te horen, dus vandaar dat ik het toch maar even vraag.
Zou er iets aan de hand zijn met mijn schokbrekers? En hoe zou ik dat kunnen testen? Ze dempen volgens mij wel goed, de auto deint niet o.i.d.
Hoop dat het iets onschuldigs is, want een rondje schokbrekers zal wel niet goedkoop zijn ops:
Overigens gaat het om een Xsara Break diesel uit 2000 met 205.000 km op de teller
We beginnen met 198.000 km….
Dus dan zou het een kwestie van nieuwe lagers en draagarmrubbers zijn?? Aan wat voor een prijzen moet ik dan ongeveer denken? Klinkt in ieder geval wat minder ernstig dan de schokbrekers, al heb ik al in een ander draadje van jou begrepen dat de naaldlagers wel een dure reparatie zijn toch?
Zal morgenochtend nog eens even goed luisteren of het alleen de voorkant is…
Ik heb even geluisterd vanochtend, maar het lijkt alleen van de voorkant te komen. Moet ik meteen alles vervangen, of zou een beetje vet ook al kunnen helpen?
ZX1.8T schreef:draagarmrubbers zijn ook makkelijk te testen
handrem erop, auto in zn vrij en probeer dan het voorwiel van voor naar achter te bewegen, lukt dit?? rubbers vervangen!
Het kan ook zo zijn, dat denk ik veel eerder, dat de stabilisator stangetjes versleten zijn. Mijn ZX (zelfde als xsara) had dat ook, het komt door stijtage door rijden op klinkerstraten en stoeprandjes pakken buj het perkeren Daar kunnen ze niet tegen. Reperatie stel niet veel voor en ook de kosten niet, voilà
Citro Jacques