ruitenwisser achter op zx break
zonder enige vooraankondiging hielt mijn achterwisser het voor gezien
de zekering was heel
de achterplaat op de kofferdeksel gedemonteerd
relais uitgenomen en handmatig op losse voeding gecontroleerd (goed)
dan zitten er twee stekkers
rode stekker (geel en bruine draad) geel constante voeding -bruin schakeldraad schakelaar
gele stekker (geel en groene draad) geel massa -groen schakeldraad ruitensproeier
draden gemeten en geconstateerd dat er geen constante spanning (contact geschakeld) aanwezig was.
op meerde plekken naalden in de kabel gestoken en wat blijkt: kabelbreuk ter hoogte regengoot bij het achterdeksel schranier. gesoldeerd walla, nee nog even niet.
de massa kabel aan het zelde onderzoek ontworpen, tot aan het rechter achterlicht, zonder resultaat. de kabel bundel verdwijnt. voor de achterbank leek me logisch te zoeken naar de kabels, maar daar liggen slechts grijze kabels groene en bruine maar geen gele.
het rechter zijpaneel deels verwijderd en welja daar zit een stekker met drie grijze draden die verder gaan als geel en groen en bruin en dan zit er een gele onder een moertje aan de massa, los gedraaid en weer vast ; ruiten wisser wist als ooit te voren.
Bedankt voor de uitleg!
Het is een handleiding die ik nooit nodig hoop te hebben.
Maar als ik ‘m een keer nodig heb is het heel handig dat ‘ie hier al op het forum staat.
ach, ik liever dat mn wisser ermee ophoud, aangezien hij nu te pas en te onpas aansprint