Ik ben ze vorige week wel bij de Norauto tegengekomen, maar voor een erg hoge prijs voor 2 lampjes, zal wel de mooie verpakking eromheen zijn
Lelijk klokkenspel, maar dat vind ik in elke kleur…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja, echt te saai voor woorden. Ik val er van in slaap, en diep ook! Maar dat vind ik het probleem met de hele ZX, het zal best goed rijden maar het is zoooo saai.
Eveneens ben ik tevens ook.
Liever een saaie, degelijke en betrouwbare ZX dan een BX
Sorry, je vroeg er zelf om
En om maar even in te haken: een ZX heeft ook karakter: sinds bij ons de beslissing is genomen (met name door mij) vertikt ie het om te starten als ik het poog (vacuüm van de dieselpomp is verbroken) terwijl hij het bij mijn vrouw (zwanger, bekkenklachten) negen van de tien keer wel doet!
Gewoon je vrouw de ZX laten startten

Totaal aantal Berichten: 27948
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Haha, dat dacht ik ook al
Ik denk dat de makkelijkste, simpelste en goedkoopste oplossing is om er gewoon nieuwe, orginele lampjes in te drukken. Dus laat ik dat maar doen
Dinsdag heeft Roel mijn verstuivers vervangen/laten reviseren. Roel, enorm bedankt voor alle moeite die je er in gestoken hebt ! Zometeen even een verslag er over uit tikken.
Schijt aan originaliteit.
Even het verhaaltje van de vervanging van mijn verstuivers door Roel, maar eerst de foto’s:
http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/63/Verstuivers_vervangen
Ik kan de foto’s hier niet meteen plaatsen, dan zijn ze niet meteen zichtbaar.
Roel benaderde mij per PB om de verstuivers naar een revisiebedrijf te brengen omdat hij z’n verstuivers ook wou laten reviseren. Een aanbod wat ik niet af kon slaan, zeker omdat hij naar het bedrijf ging wat Emiel eerder in het vorige topic over Criezel adviseerde. Afgesproken werd om Criezel maandagavond bij Roel te brengen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik dacht dat we dan gelijk samen de verstuivers er uit zouden halen, echter, ik was even vergeten dat de motor nog warm was en dat het daarom beter was als Roel ze er de volgende dag zelf uit zou schroeven. Zo gezegd, zo gedaan. Ook kwam het onderwerp momentsleutel even aan de orde. Roel had niet 1 die echt geschikt was, maar ik wel (Hazet, poos terug van Sohail gekocht). Dus toen Roel mij naar huis bracht (wat een service ! ) heb ik hem mijn momentsleutel te leen gegeven.
De volgende dag moest ik helaas met de berlingo van m’n ouders naar m’n werk (sorry belingo-fans, maar ik vind een berlingo niet prettig rijden) en uit m’n werk heb ik m’n vader opgepikt en die heeft me naar Roel gebracht. Daar stond Criezel al te wachten met een stel verse verstuivers in het vooronder. Dat die verstuivers gereviseerd zijn, was ook wel nodig. Volgens het revisiebedrijf hadden ze al 2 keer eerder vervangen moeten worden ! 1 verstuiver heb ik meegekregen en die was aardig ingebrand. Het midden lijkt door de extreme inbranding vna kunststof in plaats van staal ! Tevens is de verstuiver blauw verkleurd. En dat was nog niet eens de slechtste verstuiver ...
Roel complimenteerde mij met de mooie loop van Criezel’s motor, maar de motor schudde wel heel erg. Zo erg, dat de motor bij stationair toerental geluiden maakt die er eigenlijk niet mogen zijn ! Roel had al gevoeld of er iets los zat en hij had ook een gewichtje (wat ontbrak) aan de koppelingskabel gemonteerd + de kopelingskabel beter vast gezet (die hoort ergens bij de accu nog opgehangen te zijn) maar ook dat hielp niet. Gelukkig (nouja, ‘gelukkig’ ... ) wist ik dat er door een veel te lange inwerking van olie 1 van de motorophangrubbers aangetast was en we besloten dat dat de oorzaak van het trillen wel zou zijn. Roel had nog zo’n motorsteun liggen, dus die verdween gauw in Criezel (op de vloer, voor de voorstoel, niet aan de motor). Roel adviseerde mij om die motorsteun de hoogste prioriteit te geven omdat de motor anders wel eens aan gort kon rammelen. Daar heb ik ook niet echt zin in, dus zodra ik de kans heb, gaat die motorsteun er onder. Helaas is het wel een motorsteun waar een aandrijfas doorheen loopt, dus dat wordt geen eenvoudig klusje. Na Roel bedankt en betaald te hebben, was het tijd om huiswaarts te keren.
Inmiddels heb ik ca. 70 km met de gereviseerde verstuivers gereden. Het lijkt er op dat Criezel veel beter trekt in de lage toeren. Tevens is Criezel wat stiller. Echter, na 70km is het vrij moeilijk om goede conclusie’s te trekken over wat er veranderd is. Dat ga ik dus uitgebreid(er) doen als ik meer kilometers verreden heb.
Ohja, een plaatje van de ingebrandde verstuiver komt nog.
En Roel, nogmaals enorm bedankt voor al je hulp en inzet ! Als ik je nog eens kan helpen: laat het me weten.
Lelijke Eend schreef:Dat die verstuivers gereviseerd zijn, was ook wel nodig. Volgens het revisiebedrijf hadden ze al 2 keer eerder vervangen moeten worden ! 1 verstuiver heb ik meegekregen en die was aardig ingebrand. Het midden lijkt door de extreme inbranding vna kunststof in plaats van staal ! Tevens is de verstuiver blauw verkleurd. En dat was nog niet eens de slechtste verstuiver ..
Heb ik toch goed zitten luisteren met dat apparaatje toen ik op de meeting zei dat er 1 heel slecht aan toe is
Verse verstuivers merk je meteen met rijden, meer koppel, de motor word feller.
Verder is het zo dat bij hogere snelheden de motor een stuk stiller is, bij een BX zal dat wel wat minder hoorbaar zijn door de rijgeluiden als gevolg van de wat mindere isolatie van een BX en je laadruimte die als klankkast werkt.
PS: Pas na 5000km neemt de kans op vastslaan van de verstuivers aanzienlijk af, omdat ze dan goed ingesleten zijn.
Als de rotzooi vast slaat, merk ik dat vanzelf Maar als ik heel eerlijk ben heb ik niet het idee dat de motor nou echt merkbaar feller is en meer koppel heeft. Alleen bij de lage toeren. Maar wellicht is een rondje kleppen stellen + het motorrubber vervangen daar de oplossing voor. De hele rattaplan werk natuurlijk samen en niet los van elkaar.
Kleppenstellen kan een hoop schelen, dat merk ik nu mijn kleppen goed staan, al was het maar cylinder 1 die goed fout stond en cylinder 2 een klein beetje. Ik zie dat je ook zo een mooi inlaatspruitstuk heb, Midlock 13186 tool kun je daar prima inhaken, neem je meteen de klepseals mee, je heb gezien dat het prima te doen is
Tenminste als je een olieverbruik heb dat je graag zou willen terugdringen ivm het milieu enzo, de lucht in Fryslan te schoon
Olie ? Nou, ik heb het zeer sterke vermoeden dat die alleen verdwijnt via de carterventilatieslang die niet goed vast zat en dus door Roel vast gedraaid is ( ops: ).
Maar eerst de kleppen maar eens Volgens mij kan dat ook schelen in olieverbruik door een te groot vacuum.
Je motor heeft ruim 3 ton gedraaid en is 13 a 14 jaar oud, de klepseals zijn echt wel op hoor, dat zijn de boosdoeners, niet die slang. Je zag mijn seals die uitgelubberd waren en dat was 2ton en 9 jaar (motor is van 1998). Ik bedoel als je toch de kleppen gaat stellen, geef dan die €25 ook maar uit voor een setje seals.
+ de rest
Ik sluit het niet uit hoor ! Het past wel in de lijn van overmatig onderhoud Het is alleen geen klus die ik in m’n eentje aan durf.