Lelijke Eend schreef:Ik sluit het niet uit hoor ! Het past wel in de lijn van overmatig onderhoud Het is alleen geen klus die ik in m’n eentje aan durf.
Je heb toch handige sleutelaars bij je in de buurt.
Ik wil je alleen helpen als je buurmeisje gezelschap komt houden
Lelijke Eend schreef:+ de rest
Ik sluit het niet uit hoor ! Het past wel in de lijn van overmatig onderhoud Het is alleen geen klus die ik in m’n eentje aan durf.
Word gedaan in het citroën-beunhok in berlikum denk ik…
Zie je wel, komt helemaal goed met je auto
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
BX diesel hebben volgens mij geen klepseals.
ZX1.4i schreef:Je motor heeft ruim 3 ton gedraaid en is 13 a 14 jaar oud, de klepseals zijn echt wel op hoor, dat zijn de boosdoeners, niet die slang. Je zag mijn seals die uitgelubberd waren en dat was 2ton en 9 jaar (motor is van 1998). Ik bedoel als je toch de kleppen gaat stellen, geef dan die €25 ook maar uit voor een setje seals.
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl
Deze wel, is bijna dezelfde motor als in mijn auto, daarvan heb ik vorige week de klepseals van vervangen. Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij hebben alle 4-takt verbrandingsmotoren klepseals.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Sja, hoe wordt zonder klepseals de olie aan de bovenkant van de klep gehouden?
Eveneens ben ik tevens ook.
Euhh, door klepgeleiders van een ander afdichtend materiaal ?
Emiel
Zoiets ja of door O-Ringen, ik zie dit op de grotere diesels op me werk.
Worden deze technieken ook op kleinere motoren voor in de auto toegepast?
Ik hoop het ! Want dan zijn ze niet slijtagegevoelig (toch?) en hoef ik ze ook nooit te vervangen (toch?). Tenzij de motor natuurlijk meer dan 1.000.000.000 km gedraaid heeft, mar daar ben ik nog niet helemaal aan toe
Trouwens, is het bij kleppenstellen te zien of en zo ja: wat voor klepseals er in zitten ?
Schijt aan originaliteit.
Alles wat draait en moet afdichten dat slijt, ook alternatieve constructies, jij heb gewone klepseals, precies dezelfde zoals degene die ik heb gemonteerd. Misschien heb je nog het oude type erin zitten, nieuw (beter) type is van dat groene rubber zoals ik van Wuppo heb begrepen.
Wat voor klepseals, dat hoef je niet te zien, daar valt ook weinig aan te zien, gewoon vooraf bij de dealer halen op chassisnr, is volgens mij maar 1 soort voor de 1.9D. Ik had nog een setje van 8 stuks liggen die ik van Wuppo had gekregen, waren voor een XU benzine motor, het waren identieke seals. Kwam goed van pas omdat ik er 1 had verziekt voordat ik een goede buis ging zoeken om ze erin te slaan ops:
Ik heb er dus nog 7 stuks voor je liggen
Deze constructie is ook op jouw motor van toepassing:
Volgens Emiel zitten er metalen klepseals in m’n blok. Die dichten af door middel van een passing. Dat slijt, maar veel minder dan rubber en dergelijke. Zeker omdat er ook nog eens een hoop olie bij zit.
Maar wat is jouw bron dat er gewone klepseals in mijn blok zitten ?
Schijt aan originaliteit.
Elmer, leer nou eens lezen, relativeren en iets aannemen van een ander
Emiel gaf alleen een voorbeeld dat er ook andere soorten klepsteel afdichtingen zijn dan de klepseals zoals wij ze kennen, waarop ik aangaf dat dat soort afdichtingen op de grote diesels zoals op me werk voorkomen.
De XUD9 is in de loop van de jaren nauwelijks veranderd, jij heb hetzelfde blok als wat er origineel in mijn Xantia lag en het Berlingo blok dat er nu in ligt, ik heb jouw motor echt wel goed bekeken.
Er zullen wel uitzonderingen zijn, maar voor zover ik het weet hebben alle XU en TU motoren van Citroen/Peugeot een afdichting middels klepseals.
Als je nog steeds twijvelt, kijk dan maar even op masterbase om tot de ontdekking te komen dat jouw auto, het originele Xantia blok en huidige Berlingo blok van mijn dezelfde motorcode hebben. Als je dan verder kijkt bij Motor -> Pakkingen en zie daar Klepsteelpakking, blijkt dat dezelfde klepseals ook in de Audi, BMW, VW, Volvo, Fiat, Opel Renault, etc etc zitten
Schrik niet van de achterlijke prijs van €13,33/stuk, dat is bij de automaterialenzaak, bij de dealer kosten ze maar iets van €3/stuk
Vervelend he, dat ik PRECIES wil weten hoe het in elkar zit voor ik m’n halve motor uit elkaar trek Er zijn nogal wat bronnen die ik heel hoog heb die elkaar tegenspreken. Daarom wil ik weten wie waarom wat denkt.
Schijt aan originaliteit.
Er zijn geen bronnen die elkaar tegenspreken, het probleem is dat jij moeite heb met het correct vertalen en relativeren wat er staat.
De foto en de info op masterbase zeggen genoeg, kijk ook maar eens m.b.v. het chassisnr. op http://service.citroen.com
Moet je wel eerst even een account aanmaken en dan kun je in hetzelfde programma als de dealer onderdelen opzoeken.
Denk dat ik hiermee toch wel een 100% sluitend duidelijk antwoord geef waar verder niet meer aan te twijvelen valt.
Dat klopt ! Maar eerder kwamen Roel en Emiel met het verhaal van metalen klepseals. En je kan zeggen wat je wilt, maar dat zijn echt niet de eersten de besten !
Schijt aan originaliteit.