Gister olie ververst en de wasthermostaat vervangen voor de koudestart installatie. Klein klusje, maar niet heus.
Op zich deed ik het rustig aan, ik had de hele avond de tijd en veel werk was het niet. Ik had namelijk al een ander thermostaathuis geregeld en daar de wasthermostaat in geschroefd en met vloeiibare pakking dicht gemaakt (natuurlijk eerst vloeibare pakking er op, dan pas de rotzooi in elkaar schroeven). Dus olie er uit en terwijl dat uitlekte kon ik mooi het thermostaathuis verwisselen. Maar toen ik het ‘nieuwe’ thermostaathuis met daarin de nieuwe wasthermostaat wou monteren bleek dat ik 1 slang van het koelsystem niet aan kon sluiten. Dat ‘nieuwe’ thermostaathuis was net iets anders ! Gelukkig kon ik de oude wasthermostaat eenvoudig uit het oude thermostaathuis halen en de nieuwe wasthermostaat er weer in zetten. Wel even de net gesnelden pakking ontdaan van de inmiddals wat opgedroogde vloeibare pakking (het vlak waar het thermostaathuis op aansluit is niet zo vlak meer, buiten mijn schuld overigens) en verse vloeibare pakking aangebracht. Het hele spulletje gemonteerd, slangetjes er aan en koelvloeistof bijgevuld. Dat was stap 1.
Stap 2 (waar ik al mee begonnen was) was het verversen van de olie. Het oliefilter was ik vergeten te vervangen, dus dat nog maar even snel gedaan. Verse olie in het carter gieten, gereedschap opruimen en ... Nee he ! Ik zag daar netjes naast mijn gereedschap een carterplug voorzien van een kakelvers koperen ringetje liggen. Ik was dus even niet zo blij. Gelukkig was de olieopvangbak groot en stond deze nog onder het aftapgat, dus lag de olie niet op de grond, maar ik kon wel alsnog die carterplug monteren en nogmaals 5 liter olie in mijn blok gieten. Ook mijn jerrycan reserveolie bijgevuld dus de teller stond op 12 liter olie. Duur geintje vrees ik ...
Maargoed, alle vloeistofjes zijn weer bijgevuld, zowel in mijn motor als in mijn kofferbak en ik heb een nieuwe wasthermostaat voor de koudestart installatie. Die moet ik alleen nog even afstellen en ik moet mijzelf af gaan leren om bij het starten het gaspedaal lichtjes in te trappen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
We blijven met jou lachen!
Nou, ik lachte gister anders niet
Maar nu wel weer hoor
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ach ja, is in ieder geval het losse achtergebleven vuil ook uit je blok gespoelt
My other car is a broomstick.
Dat hoop ik zelf ook, want zo heb ik er nog voordeel bij ook !
Schijt aan originaliteit.
Ohja, ik ben van 17:00uur tot 22:45uur bezig geweest. Lang zat zal ik maar zeggen.
Schijt aan originaliteit.
Ben je inderdaad aardig lang bezig geweest.
Heb je in ieder geval weer een leuke avond-vulling gehad…
In ieder geval geen domme dingen kunnen doen…
Ik doelde op domme dingen waar anderen dan hijzelf last van hadden…
Ik heb nooit last van hem, jij wel?
BX19trs schreef:Ik heb nooit last van hem, jij wel?
Uh, nee, daar heb je gelijk in…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
BX19trs schreef:Ik heb nooit last van hem, jij wel?
Na zijn blunder te hebben gelezen had ik wel last van mijn buikspieren!
Het is weer zo typerend hé!
Lelijke Eend schreef:Ik had namelijk al een ander thermostaathuis geregeld en daar de wasthermostaat in geschroefd en met vloeiibare pakking dicht gemaakt (natuurlijk eerst vloeibare pakking er op, dan pas de rotzooi in elkaar schroeven).
Je ben zeker een zuinige Fries, je heb daar ook een mooi afdichtingsringetje (zoals het origineel ook zit) voor te koopt van een paar dubbeltjes .