Hallo,
Wil de distrb.riem vervangen van mijn XM. Nu heb ik dat al vaker gedaan bij bx. xantia etc. Alleen volgens de haynes manual heb je daar speciaal gereedschap voor nodig om de riem op de juiste spanning te zetten.
Is dat echt nodig?? Of is er een slimme truuk?
Wil het graag zelf doen, vervang ik meteen de waterpomp
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
De kwartslag draaien methode van het lange stuk is een methode.
Wat ik zelf meestal doe is kijken hoe de spanrol staat, eventueel een foto maken en de nieuwe in dezelfde positie monteren.
De D-Riem bij een Turbo-CT is niet zo moeilijk, als de motorsteun eraf is, dan is het zo gefixt. Het meest lastige is de motorsteun, het blok is behoorlijk zwaar en kantelt naar achteren, laatst heb ik de Turbo CT van Willem gedaan op mijn werk, het blok heb ik toen in de takel van een overheadkraan gehangen. Dan kun je de kraan het werk laten doen, met een krik is het wat lastiger om de motor weer op zijn plek te krijgen, ik heb het toen zo gedaan
O ja, nog één tip, duw de spanrol zo ver mogelijk naar voren om de nieuwe riem eronder te krijgen, het gaat maar net.
Had al bedacht dat ik er maar gewoon aan begin. Kijk hoe strak de oude staat en zorg dat de nieuwe hetzelfde is.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Dat gaat volgens mij verkeerd…
De oude riem zal na al die tijd iets oprekken en minder strak komen te staan. De nieuwe riem is nog totaal niet opgerekt en zal dus strakker moeten dan de oude riem nu staat.
Dit is tenminste wat ik met logisch redeneren denk. Misschien dat iemand definitief uitsluitsel kan geven?
Xsara Coupe
De riem rekt wel op, maar de spanrol blijft op zijn plek, als je de spanrol in dezelfde positie terugzet, zal de nieuwe nog niet uitgerekte riem er strakker opzitten. Deze methode heb ik van een collega op me werk geleerd, hij is dieselmonteur en ook een fanatiek sleutelaar aan Citroen’s.
Uiteraard moet je wel een beetje gevoel erbij hebben, als je de nieuwe spanrol in dezelfde positie monteer en het zit te slap, dan zul je wat strakker gaan moeten. Is een beetje een gevoelskwestie, ik heb het geleerd doordat ik heel vaak D-riem van een TU motor met een gewicht, volgens de officiele opgave heb gespannen. Bij sommige XU motoren zoals de 1.6i, 1.9T/D en 2.1T/D heb je een automatische spaninrichting, ik voel altijd na het spannen en zo krijg je een idee wat de spanning hoort te zijn.
De officiele methode is met zo een dure SEEM riemspannings meter, kost meer dan €1000 zag ik laatst op internet.
Moet op gevoel dus!. Of ik moet ergens zon span unit kunnen huren of lenen!!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Bij mij moet het binnenkort ook gebeuren, maar ik vrees dat ik dit niet zelf aan durf, mede door het feit dat het motorblok ondersteund dient te worden met een krik oid, doordat de motorsteun er af moet.
Dit lijkt me zonder brug een kloteklus.
Mijn s1 8 klapper heb ik wel zelf gedaan, daar kun je makkelijk bij, maar nu met die 16 klapper met airco en lpg rotzooi er om heen besteed ik het maar uit denk ik.
En ik ben te exact om op het gevoel de spanning te gokken…
groet.
Moet ik ook nog iets op verzinnen dat het motorblok op zijn plek blijft met het verwijderen van de motor steun. Heb al zitten denken iets met een balk een een kabel.
Die distibutie riem is ook weer niet zo kritisch. Als ie iets verkeerd 2 tanden ofzo gaat ie niet meteen stuk. Loopt ie alleen wat beroerder!
Maar goed had graag het afstel apperaat gehad!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Bij de 16V haal je de motorsteun er niet effe af, daar zit een hoop aan vast.
De timing van de 16V is wel erg kritisch 1 tand verschil kan al einde motor betekenen, de kleppen kunnen elkaar zelfs raken.
Bij de TCT heb je wat meer foutmarge omdat de kleppen hoger in de kop zitten en er zitten “kamers” in de zuigers. Zonder brug is het ook prima te doen, je zult wel perslucht nodig hebben omdat de bout van de krukaspoellie behoorlijk vast kan zitten, zonder ratel op perslucht is het lastig.
sohail,
bij een 16 klepper hoef je bij een D riem wissel de motorsteun toch helemaal niet los te maken ????
Laat ik het zo zeggen, ik heb onlangs, uit voorzorg, ruim van te voren de riem laten wisselen. Tijdens die klus heb ik er met mijn neus boven op gestaan. Of ik heb staan slapen, maar die steun is niet losgeweest… ?
Ik trek je kennis absoluut niet in twijfel maar vraag me af of ik ff iets mis…
Wat je zegt over afstellen op gevoel klopt idd. De geen die het heeft gedaan deed het ook op gevoel en ervaring. Alles afgestelt, ff kort proefgedraaid zonder kap en gekeken hoe het liep. Naar zijn zin flubberde het toen nog net ff teveel tussen de twee nokkenas tandwielen, klein beetje strakker en klaar was klara..
speciale aparatuur is leuk, maar het gevoel is soms ook veel waard hoor.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Toen Sohail mijn riempje deed, ging de nieuwe spanrol (de oude ligt hier nog steeds op m’n bureau) er op dezelfde plek op en we kregen de riem er met moeite op. Daarna een paar slagen rond gedraaid en daarna op “gevoel” de spanning bekeken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
gompy58 schreef:bij een 16 klepper hoef je bij een D riem wissel de motorsteun toch helemaal niet los te maken ????
Laat ik het zo zeggen, ik heb onlangs, uit voorzorg, ruim van te voren de riem laten wisselen. Tijdens die klus heb ik er met mijn neus boven op gestaan. Of ik heb staan slapen, maar die steun is niet losgeweest… ?
Ik twijvel nu een beetje of dat bij een 16V nodig is, de ruimte is krap, misschien als je hele kleine en flexibele handjes heb.
Bij de TCT zit het ook erg krap, is gewoon niet te doen, je kan niet bij de bouten van de kappen en als dat lukt, dan moet je ze er nog uit krijgen.
Maar goed, ik ben altijd wel te porren voor hulp bij een sleutelklusje
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik lees niet anders dan dat de motorsteun er ook af moet….wat is het nu?
Die moet er ook af, dit staat ook in de procedures zoals vermeld in de Haynes en Revue Technique. Het punt is dat de steun gewoon gigantisch in de weg zit, ik weet eigenlijk niet beter dan dat bij elke Citroen de motorsteun eraf moet voor de D-riem.
laat ik ff voorop stellen dat sohail idd wel eea aan ervaring heeft. Feit is echter dat ik een xm 2.0 16v heb waar onlangs de boel is vervangen.
de d-riem met spanrollen en waterpomp zijn vervangen en dat alles is gebeurt ZONDER dat de motorsteun is losgegaan. eea is eigelijk probleemloos verwisseld.
Enige wat ff lastig was, was de kap. Die was er de laatste keer niet helemaal goed opgegaan en moest ff overtuigd worden dat die toch echt weer op de goede manier terugmoest.
Of het wat uitmaakt weet ik niet, maar de nieuwe riem is eerst op de tandwielen van de nokkenassen gelegt. Toen met een t-rap ff vastgezet. Brug weer omhoog en riem naar ondergehaald en netjes op de plek gelegt. T-raps erweer af, ff spannen, proefdraaien, eventueel naspannen en klaar..
Eerlijk is eerlijkm ik zelf doe het niet na, maar zo is het gegaan en alles draait weer toppie.
maar goed, in ieder geval en dus… motorsteun is NIET losgegaan.
Wat misschien van invloed is is de aanwezigheid van een airco, maar das een gok. Die heb ik dus niet en er is dus onder de kap rond het blok “voldoende"ruimte.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
ZX1.4i schreef:Die moet er ook af, dit staat ook in de procedures zoals vermeld in de Haynes en Revue Technique. Het punt is dat de steun gewoon gigantisch in de weg zit, ik weet eigenlijk niet beter dan dat bij elke Citroen de motorsteun eraf moet voor de D-riem.
Nee, hoor, bij mijn 93’er 2.0i kon de steun gewoon blijven zitten.